Ga naar inhoud

Eelt op achterpootjes


EvaF

Aanbevolen berichten

Timmie is woensdag mee geweest naar de kinderboerderij voor een konijnen-APK.

De beheerder daar die de controle deed wees me op eeltplekjes achter op haar achterpoten.

Zij zei dat dat heel gebruikelijk was voor konijnen die op stenen leefden. Het kon volgens haar ook geen kwaad, maar moet ik opletten of het niet rood/ vurig wordt of open gaat.

Nu zijn het inderdaad twee kleine roze eeltplekjes, dus niets dat duidt op een ontsteking of iets dergelijks.

Maar op het forum zie ik wel meer problemen van de hakken voorbij komen. Dus ik wil graag jullie mening.

Kunnen kleine eeltplekjes kwaad? Of is dit zonder meer slecht?

En moet ik er iets op smeren, of juist zo laten omdat het anders week kan worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou het in de gaten, een eeltplek is niet verkeerd. Juist een rozige, dunne huid kan voor problemen (sore hocks) zorgen en uiteindelijk rood, vurig gaan worden met ontstekingen. Zorg er dus voor dat je konijn een goede ondergrond en een schoon hok heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Lianne.

Het is wel roze, maar niet dun. Juist wat dikker.

De ondergrond en het hok zijn schoon. Daarom vind ik de stenen juist zo fijn.

Voorheen heb ik een ren gehad op grond/gras, maar dit kan ik tenminste schrobben.

Timmie heeft zo'n lage kattenbak waar ze plast, en de stenen onder de ren (waar ze wel keutelt) schrob ik ieder weekend met de staalbezem en een sopje (en naspoelen natuurlijk).

Daarnaast vind ik stenen wel een erg fijn idee ivm graven.

Maar als ze er last van krijgt is het dus misschien niet zo'n goed idee.

Wat valt er onder andere onder goede ondergrond?

Ik ben vanavond pas weer laat thuis, maar ik zal er morgen even een foto van posten. Hoop dat het gewoon onschuldig eelt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd naar de foto's. Mijn beide konijnen hebben vorig jaar sore hocks gehad, wat deels ook door de ondergrond komt. Een konijn is immers niet gemaakt om op stenen of een andere harde ondergrond te lopen, maar juist iets als gras :).

Bij mijn konijn zag het er ongeveer zo uit, er staat maar een klein deel van het kale stuk op de foto:

DSC_0383.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, ziet er pijnlijk uit. Maar het lijkt op de foto niet vurig of open. Is t goedgekomen?

Bij huisvesting zie ik dit topic staan:

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?59446-Ondergrond-konijnenhok

Raak nou een beetje in de war. Waar doe ik nou goed aan?

Het is uiteindelijk goed gekomen, het waren wel sore hocks. Geloof dat dit al na een tijdje smeren was, het was vooral bij mn voedster erg rood maar daar kan ik geen foto's nu van vinden.

En ik denk dat jij er goed aan doet om jouw eigen gevoel te volgen ;) Ze hebben nu geen problemen, de pootjes zien er goed uit en dat laagje eelt zorgt voor bescherming tegen de harde ondergrond. Alleen is het zo dat konijnen normaal niet zo snel op steen lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat de tips zijn. Want ik heb gisteren een zelfde roze plekje / niet ontstoken bij lotje gezien. Ze gaat gelukkig verhuizen over twee dagen naar een nieuwe ren met drainage zand, maar wat zijn jullie tips tegen sore hocks?

En hoe gaat het nu met je konijn? heb je er al wat opgesmeerd? ik heb er een klein beetje vaseline opgedaan, omdat dat een wondermiddel bij mij is voor veel dingen kennelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet over welk konijntje je het hebt van Lianne of EvaF, maar konijntje van EvaF heeft geen sore hocks. het is heel normaal dat er onder het haar op de hak een klein eeltplekje zit. Gewoon roze mag, het mag niet roze vurig of rood zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet over welk konijntje je het hebt van Lianne of EvaF, maar konijntje van EvaF heeft geen sore hocks. het is heel normaal dat er onder het haar op de hak een klein eeltplekje zit. Gewoon roze mag, het mag niet roze vurig of rood zijn.

Ik zie denk ik nu hoe het zit. Aniek heeft de foto van EvaF geplaatst. Het is bij mij gewoon roze. Toch heb ik de paw wax besteld voor de zekerheid. Ik las hier toch wel positieve verhalen. Lastig...Hier heeeft Lotje ook wat opgedroogde modder aan de zijkant van haar hieltje en ik krijg het er maar niet af met kammen. Maar dit is niet mijn topic, dus zal ik dat bij mij plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt die heb ik gepost, maar op die foto is het gewoon eelt. Een konijntje heeft ook gewoon eelt op zijn pootjes, net als mensen vaak verharde huid bij de hak hebben dat is gewoon. Als het haar weg is en het is echt richting het rode aan dan is het mis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap dat het wat verwarring gaf dat ik zelf de foto er niet op plaatste.

Maar bedankt voor jullie geruststelling.

Ik ga verder nu niets doen met haar pootje. Wel goed in de gaten houden natuurlijk.

Ik ga zelf ook niet met vaseline/wax aan de gang. Ben bang dat het er week van wordt en dan juist problemen kan geven.

De stenen onder de ren houdt ik ook even zoals het nu is. Ik vind het zo praktisch, en zolang het geen problemen geeft lijkt me dat dat best kan.

Wel even opletten met de aanstaande man van Timmie. Die is een maatje groter, waardoor hij ook met een groter gewicht op de stenen staat. Al denk ik ook wel dat het pootje van een groter konijn wel gemaakt is op een groter gewicht, maar toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .