Ga naar inhoud

Blaassteen / niersteen


Vero_x_

Aanbevolen berichten

Bij het konijn van mijn zusje is gisteren ontdekt dat hij een blaassteen / niersteen heeft.

Vandaag worden foto's gemaakt om duidelijk te krijgen er het precies is.

Nu heeft de DA al laten weten dat een eventuele blaassteen operatief verwijderd moet worden (kosten €300,-)

En dat er aan een eventuele niersteen niets gedaan kan worden, dit zou het einde van het konijntje betekenen...

Daarbij wijst DA erop dat de kans dat het konijn opnieuw blaasstenen krijgt groot is. Het konijn krijgt al zijn hele leven Science Selective voer, en heeft nog nooit een knaag of liksteen gezien. De aanleg voor blaasstenen is dus waarschijnlijk genetisch bepaald. Bovendien is het een zware operatie onder narcose die het konijn misschien niet overleeft of na de operatie te erg verzwakt is en alsnog overlijd...

Ik wist niet dat blaasproblemen zo levensgevaarlijk waren...?

Nu ben ik volop aan het zoeken geslagen, maar kan eigenlijk weinig informatie vinden over de behandeling (excuses als ik verkeerd zoek).

Ik heb wel veel technische informatie gevonden over het ontstaan van blaasproblemen, inclusief rontgenoto's.

Op dit forum lees ik dat er wel een medicijn bestaat dat een blaassteen op kan lossen, en goede ervaringen met een aangepast dieet. Dat klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn! Zou dat daadwerkelijk een optie kunnen zijn?

Ik hoor heel graag jullie ervaringen en meningen.

Is dit konijntje nog te redden? Kreeg de indruk dat de DA het somber inziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Vero,

Weet je ook in hoeverre jouw dierenarts bekend is met konijnen en de bijbehorende problemen? Je kunt ook nog in deze lijst kijken voor een arts die eventueel een second opinion kan geven:

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?19037-Lijst-met-konijnkundige-dierenartsen-%28vernieuwd%29

Ik zal het linkje van je topic ook even doorsturen naar een lid dat wat meer ervaring heeft met blaasproblemen bij konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels is bekend dat het konijn behalve een gigantische blaassteen ook de niertjes vol met kleine blaassteentjes en/of gruis heeft zitten.

Volgens de dierenarts lijd het konijn veel pijn en kan het niet meer genezen worden. Het konijntje zal spoedig inslapen. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, arm beestje. Ik heb een aantal konijntjes met blaasproblemen (gehad) hier, o.a. blaasgruis/stenen. Nierstenen heb ik echter geen ervaring mee, maar kan me wel iets voorstellen bij wat de dierenarts zegt. Bij blaasstenen zou ik het absoluut niet opgeven, maar dat is hier dus niet het geval.. Heel veel sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .