Ga naar inhoud

erg vervelende jonge voedster, van alles geprobeerd! HELP!!


larissaboef

Aanbevolen berichten

hallo,

ik ben nieuw hier bij bunnybunch en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

ik heb nu ongeveer iets meer als een jaar geleden een hangoorkonijn uit het asiel meegenomen toen hij nog heel klein was. deze heb ik toen laten castreren en alles was goed waarna ik een vriendinnetje voor hem ging zoeken. toen heb ik een voedstertje aangeschaft. zij is een dwergkonijn wat naar gezegd een pooltje was alleen klopt dit niet helemaal. ze is wel klein maar ook niet echt heel klein en ook staan haar oren niet tegen elkaar maar uit elkaar, ze heeft ook tussen haar oren en in haar nekje langere haartjes. wel is ze spier wit en heeft blauw ogen. ze is nu ongeveer 9 maanden. het mannetje is inmiddels 1 jaar en 1 maand.

ik heb ze binnen in huis staan omdat ik ze daar toch meer aandacht kan geven en ze los kunnen lopen wanneer ik thuis ben. wanneer het lekker weer is in de lente en zomer mogen ze lekker loslopen in de tuin. dit zonder ren en dat vinden ze echt heerlijk. ze lopen dus elke dag bijna de gehele avond los tot ik naar bed ga. ze krijgen sience selective rabbit voer, alleen in de ochtend beide een handje brokjes, verder de hele dag hooi en 's avonds wat groente en natuurlijk gewoon water.

nu is de voedster al een hele tijd erg vervelend. ze doet werkelijk alles wat NIET mag, ze valt me aan, ze bijt me, ze pakt de ram wanneer ik hem aai. ze valt dan eerst mij aan en daarna hem. wanneer ze los loopt heeft ze het super naar haar zin. ze vind het heerlijk om op de vensterbank bij het raam te zitten. het vensterbank zit boven mijn 2 persoonsbed dus ze kan er gemakkelijk op komen en mocht ze vallen, dan valt ze dus op bed.ze kijkt dan graag naar buiten. kan ze uren zitten!. dit mag ze dan ook elke dag. de konijnen zitten samen in een gigantisch hok. het is een heel groot hoekhok wat bestaat uit 2 verdiepingen en nog een paar door mij zelf aangebrachte plateau's waar ze kan liggen. ze heeft dus de ruimte en krijgt genoeg tijd om los te lopen zowel binnen als buiten. alsnog zit ze s'nachts constant te tralieknagen. ik kan haar s'nachts niet los laten lopen aangezien ze dan alles kapot maakt wat los en vast zit. heb al tientallen snoertjes vervangen, dekbed vervangen behang vervangen, en alles konijnproof gemaakt. ze krijgt het voor elkaar om op het bureau te springen. af en toe lijkt ze net een kat. wanneer ze los loopt kan ik haar niet eens aanraken. je hoeft maar met 1 vinger haar aan te raken of al dichtbij te komen en ze trekt werkelijk sprintjes. soms gaat ze meteen in het hok maar soms gaat ze er van die vreugde sprongetjes van maken en met haar oren schudden. dit vind ik niet erg maar wel het feit dat ze me aanvalt en niemand eigenlijk op haar wil passen wanneer ik op vakantie ga. ik moet 24 uur op haar letten in principe. vandaag toevallig in de tuin is ze 2 x ontsnapt. ze weet dan wel de weg terug naar de tuin en daarna doet ze het ook niet meer.

omdat ik mijn handen weg trok in het hok wanneer ze me aanviel heb ik daar nu handschoenen voor om te oefenen. dat ze weet dat er niks gebeurd en dat ik niks doe. soms gaat ze namelijk zitten piepen en brommen als ik in haar hok kom. zelf heb ik het idee dat dit alles is begonnen sinds ik dat grote hok heb. ik vind het zelf vreemd dat ze dan zo vervelend word aangezien ze alle vrijheid en ruimte heeft die ze maar kan wensen.

ze geeft dus een beetje aparte signalen. wegrennen voor me maar wel met haar oren schudden en vreugde sprongetjes maken. languit in het hok liggen en ook op haar zij, dit ook als ze los loopt midden in de tuin ineens op haar zij liggen en in de slaapkamer doet ze dit ook op bed en op de vloer. maar daarnaast valt ze dus aan, ze bijt, gromt, krabt en piept. alsof er iets verschrikkelijks gebeurd.

ik heb haar nog niet laten helpen, ben dit wel van plan in de hoop dat het dan minder wordt. heeft er iemand nog tips die me kunnen helpen haar een beetje rustig te krijgen. ik ben echt ten einde raad. denken jullie dat haar laten helpen nut zal hebben voor haar gedrag ? ik doe het niet alleen voor het gedrag ( ook sproeit ze heel erg ).

heel erg bedankt voor het lezen en ik hoop dat iemand mij kan helpen,

haar weg doen is ook echt geen optie.

groetjes larissa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je konijntje, je voedster, heel erg last heeft van hormonen. Of het zit gewoon in het karakter. Mijn vorige voedster was ook zo erg, aanvallen, agressief op mij reageren en op m'n andere konijn... Ik heb haar toen laten castreren (baarmoeder+eierstokken weg laten halen) en vanaf dat moment was ze een stuk rustiger geworden.

Maar goed ik heb nu een voedster, deze heb ik ook laten castreren maar dat had dus helemaal geen effect op haar gedrag. Ze is nog steeds chagrijnig en kan flink grommen en fel reageren, dus dat zit blijkbaar in haar karakter.

Wat ik mij wel afvraag is hoe groot je hok precies is en hoe vaak en hoe lang je konijnen los lopen. Ik merk bijvoorbeeld bij mijn voedster dat ze heel chagrijnig wordt als ze te lang in de ren heeft gezeten, ze moet echt om de zo veel dagen wat vrijheid hebben en ze moet kunnen graven 24/7, anders wordt ze ook echt fel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor je reactie!,

ik hoop dat het op haar ook effect heeft maar dat gaan we zien. wil het deze zomer nog doen.

ze lopen los wanneer ik thuis ben. overdag ben ik vaak naar school, stage of werk mar tegen een uur of 5 ben ik thuis. zoals vandaag heb ik ze gelijk in de tuin los gelaten tot 7 uur, daarna een uurtje in het hok gezeten en nu vanaf 8 uur staat het hok open en kunnen ze eruit en erin wanneer ze willen, tot ik ga slapen en dat is vaak pas een uur of 11/ 12. ik heb een aantal balletjes, ze hebben wilgenbruggen in het hok waar ze aan kunnen knagen. de ram is gek op liggen in een hangmat dus die zit erin. in de kamer ligt een looptunnel voor katten, een grote bak met karton snippers en papier want ze vinden dat erg leuk. er staat een schoenendoos speciaal om kapot te maken wat ze ook graag doet.

het hok is, Afmeting: L 141 x B 100 x H 86 cm en dan 2 verdiepingen.

misschien is het voor haar nog te klein,.

ik denk dat ik vanavond met de ren nog een extra stuk buiten hek hok af ga zetten dat ze er alsnog een deel uit kan. in de hoop dat ze er niet tussenuit komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je beschrijving is precies Zowy :whistle2: Mijn ervaring is dat voedsters meestal wat pittiger/territorialer zijn dan de rammen. Ja het is jammer als ze zo doen, maar ik laat Zowy gewoon d'r eigen ding doen.

Dat weghuppelen en oren flapperen is een beetje uitdagen/speels gedrag. Doet Jasper ook als ie "naar bed moet". Ik vind het er altijd wel lief uitzien.

Wat betreft je vakantie, je mag haar wel hier in het pension brengen :mdr: Echt ze is niet de enige voedster die zich zo gedraagt...Castratie kan helpen, het zal in ieder geval wel minder worden (waarschijnlijk). Zowy is ook geholpen maar valt mij nog steeds aan als ik iets doe wat ze niet leuk vindt (ren vegen bijvoorbeeld...zucht).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze echt meer ruimte nodig heeft, ik weet welk hok je hebt, zoals je het uitspreekt 1.41x1.00 hoort het heel groot, maar doordat hij in een punt loopt is het geen 1,4m2 per verdieping, maar een stuk minder. Belangrijk is minimaal 2 vierkante meter ruimte op 1 verdieping. Een ren zou dus zeker een verschil kunnen maken, zou het zeker proberen.

Soms merk ik ook dat sommige konijnen binnen gehuisvest ongelukkig zijn, ze willen graven, ze willen knagen (natuurlijk materiaal) etc. Binnen is natuurlijk een heel onnatuurlijke huisvesting, wellicht dat daar ook nog iets in mee speelt. En dan heb je misschien de mogelijke hormonen nog die op te lossen zij door castratie.

Oftewel 3 opties die zo bij mij op komen, wellicht heb je er wat aan.

aangepast door Aniek
Link naar reactie
Delen op andere sites

heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties!

ik houd ze binnen omdat ik dan meer bij ze ben. vinden ze ook echt leuk. misschien proberen elke dag los in de tuin. is alleen erg lastig met de voedster. heb ze gisteren ook 2 uur in de tuin gehad. zij is daarbij 2 x ontsnapt. 1 x door een kleine ruimte in het hek die de scheiding vormt tussen onze tuin en die van de buren. die ook nog bekleed is met planten. dus je zou denken daar past ze niet door maar jawel hoor. daarna ook dat afgezet met stukken ren. en vervolgens duwt ze het hele ren deel bij het tuinhek omver en glipt zo weg. gelukkig kwam ze direct terug toen ze me aan zag komen lopen.

ik ben nu druk bezig met aanpassingen, zelf loop ik nu stage in een dierenartsenpraktijk en deze zomer word ze hier nog geholpen. ga proberen ze te trainen.

voor de vakantie nu heb ik mijn nicht die op ze gaat passen, zij heeft zelf ook een konijn en vind het erg leuk om te doen. ze is ook bereid om ze lekker vaak los te laten lopen in haar tuin dus dat komt helemaal goed. ze weet hoe ze is en mocht ze het na deze logeerperiode niet meer willen doen dan ga ik andere opties zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .