Ga naar inhoud

Piko eet geen harde dingen meer, geen gebitsafwijking..wat dan wel?


NagatoPyon

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben een regelmatige meelezer, maar heb deze keer helaas wat hulp nodig..

Piko (mannetje, 5 jaar) wilt geen harde bikjes meer eten.. ook zijn favoriete korenaardjes laat hij staan.

Zijn ochtend groente (andijvie en witlof) eet hij wel en ook zijn gras/stro/hooi eet hij gewoon.

Ook is hij wel even levendig als altijd, rent door de woonkamer (loop overdag altijd los), maakt binkies, is vrolijk.

Ik ben hiervoor naar de dierenarts geweest (vorige week vrijdag), die dacht zelf (net als ik) aan een gebitsprobleem gezien hij verder fit is of hij dacht dat wellicht het voer hem niet meer aansprak.

Ik heb ander voer meegekregen en moest na het weekend even bellen. Helaas at hij ook dat niet dus maakte ik er nu steeds een papje van met wat water en meneer viel er meteen op aan.. kennelijk toch enorme honger.

In het weekend dus maar papjes blijven eten wat hij gelijk op eet en uiteraard gewoon zijn gras en groente..

Gister terug gebeld en vandaag moest Piko langskomen zodat ze onder een roesje gingen kijken of hij wat aan zijn tanden heeft.

Zojuist gehoord dat ze geen afwijking bij hem gevonden hebben.. niets geks aan de tanden / keel / tong te zien..

Zij weten het momenteel ook niet waar ze aan moeten denk.. Hij krijgt pijnstiller mee om hem weer aan het harde voer te krijgen, maar ik vind dat eigenlijk een beetje vreemd omdat je de pijn beter kan oplossen dan kan verdoven lijkt mij...

Is er iemand hier die hetzelfde heeft meegemaakt of die wellicht weet wat dit zou kunnen zijn?

Ik weet echt niet wat ik hiervan moet denken... :(

aangepast door NagatoPyon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er was ook niks te zien aan het tandvlees ofzo? Ik weet natuurlijk niet (en jij ook niet) hoe goed de DA gekeken heeft. Misschien dat je naar een andere DA kan gaan voor een second opinion? Misschien dat die wel wat ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor je reactie :)

Nee niets te zien.. Heel wat jaren geleden toen ik een ander konijn had ben ik ook altijd bij de ze DA geweest. Dat konijn had veel last van haakjes op zijn kiezen en hij werd dus regelmatig geholpen bij deze DA. Het is ook echt een hele nette praktijk en hij weet veel van konijnen. Ook had mijn konijn van vroeger vaak traan ogen als er iets mis was met zijn kiezen en dat heeft Piko ook niet.

Narcose is altijd risicovol dus een second opinion zie ik in dit geval niet echt zitten..

Ik vraag me af of hij niet pijn kan hebben aan zijn kaakgewricht ofzo :/.. maarja, hoe dat dan komt... :/

Zo raar en moeilijk dit..

Ook omdat hij gewoon helemaal blij is en druk doet en verder goed eet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi :)

Ja, hij krijgt al 5 jaar de biks van Hope Farm en afgelopen vrijdag kreeg ik van de DA selective bikjes mee.

Alle 2 eet hij dus alleen maar als ik er een papje van maak..

Hij at ook 1 of 2 keer per dag zo'n vers korenaardje van de dierenwinkel, maar ook die pitjes eet hij dus niet meer op.. alle harde dingen laat hij liggen.. maar wel hongerig aanvallen als het zacht eten is.. Dus toch pijn tijdens het eten denk ik :/... (maar niet constante pijn anders zou hij niet zo binkie-en en rennen de hele dag..) Zo'n gekke situatie dit :/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja heel raar idd :(

Ik zal hem vandaag in de gaten houden en pijnstiller toedienen gezien hij wellicht wat napijn heeft van het wroeten in zijn bekje (hij wordt zo opgehaald..).

Ik zie het alleen niet zitten om hem dus aan de pijnstillers te houden zodat hij weer hard voer gaat eten :/

Het lijkt mij dat je de pijn moet aanpakken en niet moet verstoppen met wat pijnstiller.. + dat hij geen pijn heeft als hij zachte dingen eet, dus waarom dan stress bezorgen met het geven van pijnstillers :/

Weet niet zo goed waar ik goed aan doe..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm... de zachtere dingen eet hij nog wel gewoon goed?

Het kan bij ziekte wel zo zijn dat ze een tijdje geen biks eten en liever groenvoer verkiezen...maar als je konijn absoluut geen zieke indruk vertoont én nagekeken is door de DA, is die kans klein.

Als je echt het idee hebt dat het enkel te maken heeft met het eten van hard/zacht en er geen haakjes gevonden zijn, zou ik doorgroeiende kieswortels eens bij de DA aankaarten. Dit kan je zien op een röntgenfoto.

Als je zoekfunctie gebruikt kan je hier op het forum wel wat meer over vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien hoeft een andere DA geen narcose te gebruiken. In de praktijk waar ik naartoe ga werken verschillende artsen. Ik had de 2e keer toevallig een nieuwe, en die zag zo bij mijn konijn dat die haakjes had met zo'n ding waarmee ze ook in oren kijken (geen idee hoe dat heet), terwijl de eigenaar van de praktijk zeg maar, niks kon zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja heel raar idd :(

Ik zal hem vandaag in de gaten houden en pijnstiller toedienen gezien hij wellicht wat napijn heeft van het wroeten in zijn bekje (hij wordt zo opgehaald..).

Ik zie het alleen niet zitten om hem dus aan de pijnstillers te houden zodat hij weer hard voer gaat eten :/

Het lijkt mij dat je de pijn moet aanpakken en niet moet verstoppen met wat pijnstiller.. + dat hij geen pijn heeft als hij zachte dingen eet, dus waarom dan stress bezorgen met het geven van pijnstillers :/

Weet niet zo goed waar ik goed aan doe..

Persoonlijk zou ik wel pijnstillers proberen nu. Je richt er geen enorme schade mee aan en hoewel het inderdaad geen oplossing is, kun je op deze manier wel een idee krijgen of hij inderdaad niet meer eet omdat hij pijn heeft. Ik bedoel, als hij opeens weer alles eet met pijnstilling, dan is dat duidelijk.

Eén van mijn konijnen krijgt momenteel ook pijnstillers en ik vind het wat sneu om hem telkens op te pakken daarvoor (hoewel hij er gelukkig weinig stress van heeft en niet moeilijk is) dus ik doe de pijnstilling in/op een gedroogde cranberry. Vindt hij heerlijk en stress-vrij ;)

Veel succes! Overigens is onder narcose de kiezen bekijken wel de beste manier, omdat je met een otoscoop de achterste kiezen niet kunt zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .