Ga naar inhoud

haarbal in maag?


shiva

Aanbevolen berichten

Hallo bunny's

Hier een verhaaltje van onze dame Shiva.

De laatste weken ligt ze heel snel en de laatse twee weken wilde zo ook niet meer zo veel eten, en ging ze snel liggen.

Vorige week maandag kwam ik thuis en was mijn vriend al begonnen met dwagvoer te geven, Omdat ze haar eigen brokjes niet wilde op eten en ook een worteltje niet aan nam. We hebben toen elke 2 uur dwangvoer gegeven en een buikmasage met een warme handoek erom heen. Haar kooi staat buiten en sinds vorige week maandag ligt shiva binnen in de badkamer( daar kan ze niks kapot knagen en er liggen plavuizen) Dinsdag naar de da geweest en die vermoed een verstopping, dus cir drops, laxeermiddel mee gekregen en metacan. Woe geen keutels en in de nacht om de 2 uur dwangvoer. Terug naar da en ze is ter opservatie daar een nacht gebleven voor foto's van maag en darm. Geen lucht/gas vorming maar wel een vertopping dus doorgaan met de cis drops en bij twijel gelijk bellen.Vr ochtend geen keutels alleen maar liggen dwangvoeren gaat steeds moeilijker en eet nog steeds niet zelf, dus terug naar da en die ging nu maar haar tanden nakijken en bij slijpen zodat daar geen hakjes meer aan zitten. Doordat shiva een week geen hooi meer at waren haar tanden gewoon door gegroeid.

Vrijdag shiva weer opgehaald bij de da, en nu hopen dat ze zelf gaat eten....niks dus..keutelen dan.....minimaal en heel klein. Geen vertrouwen erin hebben dus, zaterdag middag weer naar da terug, en ja er zit daar echt wat in die maag....een haarbal zou het wel kunnen zijn. Andere laxeer middel mee gekregen dat van voren er in gaat en van achter er weer uit komt dus dan moet het wel lukken, maar pas op een maalin de longen gaat het er nooit meer uit!. Extra drops mee gekregen en met een optie om foto's te maken van haar maag darm stelsel elk uur zodat ze kunnen zien wat het voer doet en waar het blijft hangen, en in noodgevallen een operatie aan de maag om een eventuele haarbal te verwijderen.

Met die boodschap zijn we naar huis gegaan, en we doen er nu best wel veel aan om die maag/ darm te prikkelen.

We koken water en gooien dat over de kruienhooi heen, we hebben allerlij kruiden gekocht die goed zijn voor de spijsvertering, wortelloof eet ze gelukkig wel en een andijvie blad.

Nu eet ze ook het natte hooi op onder dwang dat wel, ze krijgt ananas sap vers gepersd.

Morgen dus een naar de da bellen hoe de stand van zaken met onze dame is en kijken wat hij van de situatie vindt.

We zijn nu das al een week bezig met dwangvoer overdag maar ook in de nacht.

Het breekt je een klein beetje op zeg maar.

Zijn er bunny's die dit soort ook hebben mee gemaakt en wat was bij jullie de oorzaak van verstopping / haarbal

Of zijn er bunny's die z'n operatie hebben gehad? En wat waren jullie bij de da kwijt voor z'n operatie?

Lees graag jullie advies, tip & trucs

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, wat een ellende he.

Ik heb het ook meegemaakt. Ze had ook een haarbal in haar maag en ik kon hem zo voelen zitten. Dit was dan ook een konijntje met een hele... ja hoe zeg ik dat, slappe buik. Ik kon haar maag enorm goed voelen.

Ik ben ook lang met haar in de weer geweest. De dierenarts zei mij ook dat het 50/50 was of ze het zou halen. Ik vond haar op vrijdagavond in een hoekje gedoken. Ik heb haar toen naar binnen gehaald en ben de volgende morgen meteen naar de dierenarts gegaan. Daar heeft ze vocht toegediend gekregen en Cisaral, Primperid, pijnstiller en equate gekregen. De hele nacht ben ik met haar in de weer geweest en heb ook haar maag gemasseerd. Ik heb haar geen dwangvoer gekregen omdat haar maag al overvol was dus dan zou ik hem alleen maar teveel oprekken en het nog erger maken.

De zondag heb ik uit wanhoop gebeld naar Utrecht naar de universiteitskliniek omdat het echt heel slecht met haar ging. Maar die vertelden mij dat alles wat ik al had gedaan en waar ik mee bezig was, het enige was wat zij ook zouden doen. Dus ben ik naar de plaatselijke dienstdoende dierenarts geweest. Toevallig vlak voordat we daarheen gingen was de ergste spanning van haar buik af. Maar ik ben alsnog heen geweest en moest vooral doorgaan met de medicijnen. Bij de dierenarts heb ik wel de pijnstiller en primperid laten injecteren omdat haar maag nog steeds overvol was en het er eigenlijk niet bij kon.

Uiteindelijk ben ik zeer lang met haar bezig geweest (paar maanden) om haar weer helemaal goed te krijgen. Maar dat was ook omdat er voor mijn gevoel nog steeds iets met die maag niet goed was. Heb toen ook een echo laten maken en alles en daar leek uit te komen dat ze een ontsteking aan haar darm had. Maar dit was al een paar weken na de erge verstopping.

Het ging anderhalf jaar heel goed met haar, ik heb haar nauwlettend in de gaten gehouden maar op een gegeven moment was het weer mis. Weer met spoed naar de dierenarts toe en het was weer 50/50. Maar deze keer had ze helaas de verkeerde 50% en heeft ze de nacht niet gehaald.

Mijn zusje had een tijdje terug ook een konijntje, ze belde me 's morgens op dat het niet zo goed met haar ging, ze lag veel en het zag er niet goed uit. Dus is ze op mijn aanraden snel naar de dierenarts gegaan en daar werd geconstateerd dat ze een een haarbal in haar maag had.

Ze reageerde helemaal niet op de medicijnen en 's middags hebben ze geprobeerd om haar te sonderen. (de haarbal uit de maag halen via de mond). Op zich was dat gelukt maar door alle stress is het konijntje toch overleden vlak nadat de haarbal eruit was.

De maag opereren is een vrij fikse ingreep waar zeker risico's aan vast zitten.

(eigenlijk is alles wat je doet om die haarbal eruit te krijgen risicovol) Ik wil je niet in de put praten, maar hou er rekening mee dat het de verkeerde kant op kan gaan. En dat gaat vrij makkelijk. Zoals je wellicht weet zijn konijnen zeer gevoelige dieren en als er nog te veel stress bij komt kijken, kunnen ze heel snel het hoekje om gaan.

Heel veel succes in ieder geval!!! Het is zeker niet makkelijk om een konijntje met een haarbal er weer bovenop te helpen. Ik zal voor je duimen!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wat je doormaakt. IK heb dit niet zo lang (nog geen 3 weken geleden) het zelfde met Benji mee gemaakt. Hij is er door gekomen en volgens mij is de haarbal weg. Gelukkig bleef hij wel eten en ik was er snel bij.

Wat mijn DA zei (hier werk ik ook) is dat een operatie minder kans van slagen heeft dan het op de natuurlijke manier naar buiten laten komen.

Ik weet niet wat je medicatie schema is? Ik kreeg metacloral wat helpt om de maag te ledigen en laxatract, wat de haren gladder en makkelijker te verwijderen moest maken. Wat hierbij erg belangrijk is dat je dit niet te gelijkertijd geeft. De laxatract heeft dan namelijk geen tijd om de haren te omhullen. Wat belangrijk is met de Ananas sap is dat je dit elke keer vers perst. Anders zitten de enzymen die helpen er niet meer in zei mijn DA. Pas met de ananassap ook wel voor de hoeveelheid suiker, omdat hierdoor ook weer gas kan ontstaan.

In elk geval succes en sterkte. Ik weet wat het is om 's nachts er uit te moeten. Ik ging er elke drie uur uit voor twee weken door weer en wind wand Benji zat nog buiten. Hij door de stress van binnen zitten en mee naar de DA was hij gestopt met eten.

Dit is mijn tropic, misschien heb je hier wat aan.

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?58708-Benji-heeft-een-haarbal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben het in november ook meegemaakt. 's avonds alles OK, 's morgens een doodzieke franse hangoor in de keuken.

Tegen de middag was er uitsluitsel dat het inderdaad zijn maag was de vol zat, met wat dat kunnen ze op foto's niet zien. We hebben hem terug naar huis gehaald, omdat het in zijn eigen omgeving minder stresvol was dan bij de dierenarts. Alle twee uur primperan, cicaral en pijnstiller of alleszins alle twee uur iets, afhankelijk van de dosis. We hebben wel beperkt bijgevoerd, omdat anders de darmwerking niet op gang komt, gelet op het passieve darmstelsel. Ook Ralph heeft dag en nacht voer en medicijnen nodig gehad. Na 36h at hij af en toe een paar blaadjes basilicum en kwamen de eerste bikkelhard héél kleine keuteltjes.

Achteraf gezien is het touchandgo geweest, de dierenartsen wilden geen van allen ons gerust stellen dat hij erdoor zou komen, dat had wat moeten willen zeggen, maar goed, je doet er alles voor hè. Na zo'n 48h waren de keutels normaal en at hij, niet zoveel als voordien, maar genoeg. We hebben nog een week medicatie gegeven en hem wat verwend qua groenten en hooi.

We vrezen dat bij ons de oorzaak in een pak slecht hooi lag. Sindsdien geven we alpenweidehooi (tot groot jolijt van het konijn, die is er gek op) en kammen hem zo vaak als mogelijk om haar te vermijden.

Hoe gaat het met Shiva? Weet dat de eerste 24 tot 36h hels zijn. Je konijn ligt er zo slapjes bij dat je er niet meer in geloofd, maar volhouden is de boodschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik wil jullie als eerste bedanken voor jullie reactie's.

Tussenstand: we zijn elke dag naar de kliniek geweest steeds weer ongerust omdat we weinig en kleine keutels vonden. Geen natte. Steeds liggen na het eten/dwangvoer, wnat eten doet ze nu nog steeds niet.

We hebben contrast foto's laten maken, een dagopname en om de x aantal uur een foto laten maken.

Wat blijkt....maag ziet er keurig uit wel een kleine opstuctie mar dat mag niks beteken, haar keutels zag je heel goed op de foto en op die maniet zagen we het hele proces van uit de maag naar darm endel darm.

Maar goed als dat wel opgang is, waarom dan kleine keutels? En waarom staads liggen? Waarom nog steeds niet zelf eten?

Heeft ze pijn?

Veel vragen die gewoon moeilijk zijn o te beantwoorden.

Maar goed> medicatie laxatract middel, cisaral drops,metocloral drops, metacan, maagzuur remmers, fibreplex. en dwangvoer, ananas in de blender en wat water erbij zodat we goede sap krijgen, div groenvoer ook in de blender met wat verse kruiden erbij.

Kruidenhooi met heet water aan maken en het water gebruiken voor dwangvoer.

We geven niet zomaar op. de ene keer is ze heel wakker en actie en dan gaat ze liggen en is uit geput.

Ze heeft vanmiddag voor het eerst een klein stukje wortel aan gepakt, hoe blij kan je daar mee zijn......als dit het begin is van haar come back. Heel graag het nate hooi doet ze ook soms wat van eten.

Dus we blijven hopen dat het goed gaat komen.

groetjes van ons

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat net nog aan jullie te denken, bedankt voor je update!

Kan het misschien zijn dat ze een ontsteking in haar darm heeft? Ik noem maar een optie hoor. Ik heb het bij mijn konijn een keer gehad dat dat met een echo naar voren kwam.

Lastig als je niet weet wat er precies aan de hand is. Hopelijk komt ze er snel weer bovenop!! Jullie doen in ieder geval alles voor haar! Ik duim voor jullie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij denken idd dat ze last heeft van haar darmen, laten ik het zo zeggen ze heeft pijn dat is een ding wat zeker is. En we hebben het ookal voor gesteld om een echo te maken. We wachten nog even de verhoging van metacan hoe ze daar op reageerd.

@Domino>wat heb jij met het konijntej moeten doen met die ontsteking?

Ik probeer jullie op de hoogte te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

we zijn onder tussen al wat dagen/ weken bezig.

We hebben nu ook een echo van haar buik laten maken, alles zag er perfect uit geen problemen verstopping te zien.

Wat was ik daar blij om aan de ene kant maar aan de andere kant is dan de vraag waarom eet ze niet???/

Beetje bij beetje gaat ze steeds wat anders eten nog niet veel maar toch alles wat ze zelf pakt juich ik alleen maar toe. Dus wat gaat er een klein beetje is: aardbei, druif, braamblad, paksoi, loof van peen, appeltje,andijvie, basilicum, gras uit de polder mooi dik en lang, af en toe een plukje hooi, witlof, en een brokje soms 2 hahaaha nou dat is toch knap he? Ik vindt het heel knap van haar dat ze toch langzaam weer wat wilt eten

tot zover Shiva.

Bedankt voor jullie reactie's was niet altijd even snel om te beantwoorden sorry daarvoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg lastig. Mijn konijnen heb ik 8 weken mee lopen modderen, waarvan ik 6 weken heb moeten dwangvoeren. Dat van mij had alleen meerdere oorzaken tegelijkertijd.

Toen mijn konijnen weer begonnen te eten, heb ik ze van alles wat gegeven. Ik had echt mijn koelkast vol met heel veel soorten groenten en kruiden. Van alles kregen ze meerdere malen per dag een beetje. Een wortel raspte ik en zette ik net aan onder water. Zo wilden ze ook nog wat water drinken en namen ze stiekem af en toe wat wortel mee.

Peterselie is een eetlust opwekker, maar ook een vochtuitdrijven. Geef dit dus wel met mate, maar het kan helpen bij het weer willen eten.

Zo lang je konijn wel eet en niet te veel afvalt, zou ik hem zo veel mogelijk met rust laten.

Hooi-thee heeft overigens geen voedingsstoffen. Het is gewoon water met een smaakje wat je geeft.

Ik geef altijd in het uiterste geval gemengd voer. Je kunt ook junior voeding proberen. In dit geval geldt gewoon: wat ze eten is mooi mee genomen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .