Ga naar inhoud

konijn voorbereiden operatie


kikiricky

Aanbevolen berichten

Beste dierenliefhebbers,

Ik heb een heel lief konijntje dat een gebitsafwijking heeft. Haar onderste snijtanden staan te ver naar voren dus groeien ze door, omdat ze niet slijten met de bovenste snijtanden bij het knabbelen. 21 Mei gaat ze geopereerd worden maar ik zit nu al met me hart vast er aan de denken of het allemaal wel goed loopt. Ik heb ook gekozen om ze na de operatie nog in intensive care te houden want volgens de dierenarts zijn konijnen erg narcose gevoelig.

Maar er is een groot probleem...

Ze is afschrikwekkend mager en ik vrees dat dat alleen maar nadelig is voor de operatie. Ik ben al een tijd bezig om het zo makkelijk mogelijk te maken voor haar om te eten. Ik laat haar sss even weken tot een zachte smurrie met daar door heen haar superfijn gemalen groente door een soort blender. Ook al lijkt het op een hoopje overgeefsel. ze smult er in ieder geval van en eet het helemaal op.

Heeft er iemand tips om haar dikker te laten worden?

groetjes Rick en de nijnen:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook een nijn die broodmager was voor operatie. Via een injectiespuitje heb ik hem toen een paar dagen moeten dwangvoeren met aansterkdwangvoer uit een zakje (ben even de naam kwijt). Ook kreeg hij pijnstilling.

Op zich gaan die operaties best goed hoor. Wel verstandig van je dat je je nijn nog even bij de DA laat na afloop. Soms komen ze wat moeilijk op gang met eten. Soms ook voelen ze zich gelijk zo goed dat ze gaan overeten. Dan is er de kans dat ze gas krijgen. Dus heel verstandig van je. Veel succes en laat ff weten hoe het gegaan is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je niet de operatie nog uitstellen en haar ondertussen vetmesten? Aangezien ze wel gewoon eet is dan toch het enige probleem dat je alles fijn moet maken of niet? Ik weet niet of ik het zou aandurven zo'n verzwakt konijn onder narcose te laten gaan, dan zou ik liever nog een maandje of zo haar wat dikker laten worden...Maar misschien zeg ik nu iets doms, want ik heb er geen ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lonja, helaas helpt dat niet altijd.. Het is echt moeilijk om zo'n konijn op gewicht te krijgen, hoeveel je er ook in propt. Hoe dat precies kan weet ik niet maar ik heb dit zelf ook gehad met een opvangkonijn. Uiteindelijk is hij wel aangekomen en gezond genoeg verklaart door de dierenarts. Ingreep (ook castratie en haakjes verwijderen) is helemaal goed verlopen, hij was binnen no time hersteld. Ondanks flink ondergewicht.

Ik heb hem SS Junior gegeven (meer voedingsstoffen) en Critical Care papjes, met geraspte wortel er door. Ook gaf ik hem Brinta, dit is niet zo gezond maar soms moet je kiezen.. Je moet het wel heel voorzichtig mee beginnen, ik heb het later nog eens gegeven aan een ander konijn en die kon er echt niet tegen. Je moet het aanlengen met water, niet met melk.

Verder kun je nog gedroogde erwtenvlokken proberen, als ze ze niet zo kan eten kun je ze weken.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke heel erg bedankt allemaal. Ze doet het wel super goed, ze is altijd heel actief, drinkt goed, eet goed. Critical care zijn toch die papjes die je geeft in een injechtie spuit? Ik geef ze al sinds de eerste klachten en die gaven ook het idee om dat met het gewone eten te doen.

groetjes:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom duurt het uberhoud zo lang eer het konijn aan de gebit geholpen wordt? in tussentijd zal ze heus niet beter gaan eten, eerder slechter... en er ook niet dikker op worden.

konijnen die zulke problemen aan het gebit hebben daarbij trekken wij meestal de tanden, anders zouden ze om de 3 weken weer onder narcose moeten met de zelfde problemen

verder veel dwangvoeren,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het duurt nog zolang omdat de operatie best veel geld kost. Dat maakt mij niet veel uit maar als een kind van 14 heb je nog niet zo'n hoog inkomen. Dus heb ik gewacht op mijn verjaardag op 20 mei. Dan zal ik genoeg hebben voor de operatie. Daar komt nog eens bij dat ze nog te jong was eerst en nu niet meer.

groetjes:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dollie: Ah oke, vreemd is dat, dat je erin kan stoppen wat je wil maar dat ze dan niet aankomen! Dat wist ik niet.

Overigens hebben we als kind een konijn gehad die iedere ochtend onze lege Brinta-borden af mocht likken, dus wel met melk. Misschien is het niet goed maar hij kon er wel tegen en is ruim 12 jaar geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het duurt nog zolang omdat de operatie best veel geld kost. Dat maakt mij niet veel uit maar als een kind van 14 heb je nog niet zo'n hoog inkomen. Dus heb ik gewacht op mijn verjaardag op 20 mei. Dan zal ik genoeg hebben voor de operatie. Daar komt nog eens bij dat ze nog te jong was eerst en nu niet meer.

groetjes:mdr:

begrijpelijk :) super dat je hiervoor je verjaardags geld ''aan de kant zet''

ik zal het konijntje gaan dwangvoeren, maar niet in zo grootte maten dat hij/zij zelf niets meer hoeft te eten omdat die verzadigd is.

Van critical Care kun je op internet de bijsluiter vinden hoeveel er gegeven van moet worden zodat er zelf niets gegeten hoeft te worden, eventueel kan je SS in de blender doen en dat als een papje geven :) ( de nieuwe samenstelling heeft net als CC 23% vezels)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me net ineens af of zo'n konijn zijn eigen blindedarmkeutels nog wel op kan eten of dat dat ook niet meer gaat?

Ligt er aan.. Ibbel kon dat gelukkig wel, heb nu een dame met nog 1 tand (teruggekomen na verwijderen) ook dat gaat prima, die is ook mooi op gewicht. Kan alleen niet uit fles drinken.

Lonja, hoe het precies komt weet ik ook niet hoor.. maar het valt mij wel op, ook bij andere nijnen in de opvang. Ibbel is in augustus 2010 in de opvang gekomen (op straat gevonden), in maart 2011 was hij (ondanks heel veel voer, verschillende dingen geprobeerd ook) nog een hoopje ellende. Vermoedelijk had hij ook een soort groeiachterstand, zijn koppie was niet in verhouding met zijn lichaam. Ik heb hem toen mee naar huis genomen en echt vol gepropt.. Hij zat in een klein hokje zonder en mocht elke dag maar heel even los want hij was zó druk en vrolijk, die kon uren blijven rennen en springen.. en heel veel eten aanbieden. Hij bleef maar vreten en ik bleef het er maar in stoppen :D uiteindelijk is hij ook wel iets aangekomen hoor, in twee maanden tijd, maar niet wat je zou verwachten. Bij zijn nieuwe baasje ging het veel vlotter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eet haar blindedarmkeutels wel gewoon want ik kan ze nooit vinden. Hooi kan ze ook goed eten alleen zoals Dollie zei niet uit de fles. Dus ze heeft gewoon een bakje met water aan de tralies van de ren en in het nachthok zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dollie: Wat gek zeg, toch stress dan gewoon misschien?

Ik dacht namelijk als ze hun blindedarmkeutels niet kunnen eten ze hun eten maar 1x verteren en dan natuurlijk ook nooit voldoende voedingsstoffen binnen kunnen krijgen dus dan zou het logisch zijn dat ze niet aankomen.

Maar volgens mij begreep je mijn gedachtengang al. Bedankt voor je antwoord :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .