Ga naar inhoud

wat te doen na castratie


numfut

Aanbevolen berichten

mijn konijn word morge donderdag dus gecastreerd en ik wilde graag weten wat ik allemmal nodig heb en wat moet ik in het hok leggen we brengen het konijn op de fiets en gaan trerug met de bus hoe kan ik hem dan het beste warm houden enz

ik hoop dat jullie tips hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat warmhouden betreft neem je het beste een warmwater kruik mee als je hem ophaalt van de dierenarts. Verder opletten dat hij weer gaat eten na de operatie, anders moet hij met een spuitje in de bek dwangvoer krijgen. Meestal knapt een rammetje sneller op van een castratie dan een voedster van een sterilisatie, omdat bij vrouwtjes de ingreep zwaarder is, en wat langer duurt.

Het is verstandig je konijn een weekje op handdoeken of iets dergelijks te houden, en niet op strooisel omdat de wond anders geïrriteerd of geïnfecteerd raakt.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn wordt dinsdag gecastreerd en de dierenarts zei dat het misschien nodig was om hem op de terugweg in een handdoek te wikkelen, dus ik zou ook een handdoek meenemen voor de zekerheid als je hem ophaalt :)

Ik vroeg me ook af of ik als ik hem ophaal vast moet vragen om spul om te kunnen dwangvoeren eventueel? En zou ik ook pijnstillers moeten vragen om mee te nemen? En anti-biotica?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan hem in een handdoek wikkelem,en hij moet binnen 24uur weer gaan eten en drinken,als hij dat niet doet moet je naar de dierenarts of even bellen,en wat ze bij mij zeiden is dat je het beste het stro of zaagsel eruit kan halen,en er dan een handdoek in doen voor de wond,sucses:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg me ook af of ik als ik hem ophaal vast moet vragen om spul om te kunnen dwangvoeren eventueel? En zou ik ook pijnstillers moeten vragen om mee te nemen? En anti-biotica?

euhh ik heb op een site gekeken en daar stond dat de dieren arts je pijnstillers mee geeft of informeer daar even over bij mij wel en anders kijk ook even hier op http://hetkonijn.nl/konijninfo/gezondheid/castratie.htm weet niet of het mag maar dacht kijk maar effe om je te helpen hier heb ik ook heel veel van afgehaald

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, mijn dierenarts vroeg ook of ik zijn eigen eten mee wilde geven. Dat zal ik doen, maar ik ga voornamelijk ook het groenvoer wat hij echt heel lekker vindt plukken en aan de dierenarts geven.

Bedankt voor de link Numfut!

Ik heb helemaal niet zo'n EHBO-doos, dus dat soort dingen kan ik dan mooi meteen halen bij de dierenarts, spuitje en Metacam en zo.

Misschien geeft hij ook wel gewoon pijnstilling mee, dat weet ik niet, dan vraag ik erom.

Maar daar staat ook dat hij een week in zijn hok moet blijven!! Is dat echt zo? Dat wordt een martelgang, hij vindt het al niet leuk dat hij 's nachts 8 uur in zijn hok moet, hij is het gewend alle ruimte te hebben :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn stuiterde weer gewoon rond toen hij thuis kwam en hij even heeft geslapen. Op de bank - van de bank - op de bank - van de bank (daar lag z'n zieke baasje :P )

Bij een ram stelt het echt niet veel voor, ze hoeven niet veel te doen in principe. Bij voedsters is het een echte buikoperatie (maar zelfs m'n voedster kon ik niet laten stil weerhouden om te springen en daar is 't ook goed mee gekomen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha jij zieker dan je konijn! Mooi is dat :P

Nou dan ga ik hem dus echt geen week in zijn hok houden, het leek me al een beetje overdreven. Dat de narcose op sommige konijnen problematisch werkt daar wil ik me op voorbereiden, maar inderdaad, om zo'n wondje wat dus niet eens gehecht hoeft te worden deze spring in 't veld nu een week huisarrest voor te geven, dat leek me wat te gortig. Daar zou hij volgens mij meer door lijden dan door de hele castratie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat op randje ziekenhuisopname, te ziek om vooraf te kunnen stressen. Op zich wel een aanrader ;)

Milo wilde niet eten, want dat gestoorde baasje bood ineens een wortel aan midden op de dag? Hij was even wat suf, maar daarna stuiterde hij gewoon weer hyperactief rond. Hij had alleen last van een lichtjes overbezorgd baasje. 'Heb je het niet koud, Milo?' 'Hier lekker een dekentje'.

Ik heb eigenlijk verder niets extra's gedaan. Bodembedekking in z'n toiletje heb ik zo gelaten (in overleg met DA) en voor de rest had hij al geen bodembedekking. Hij heeft het keurig gedaan.

Inderdaad zorgen dat je lekkere dingen in huis hebt, dingen die hij graag eet. (Mocht hij wat moeite hebben... ) En verder gewoon laten gaan en in de gaten houden.

Meestal hebben ze geen moeite :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat op randje ziekenhuisopname, te ziek om vooraf te kunnen stressen. Op zich wel een aanrader ;)

Oh, kijk aan zo'n tip heb je nog eens wat. Dat lees je dan weer niet op zo'n konijnensite hè! Nog even kijken hoe ik dat moet aanpakken dan, want het moet er natuurlijk nét tegenaan zitten, als je zelf in het ziekenhuis ligt dan is het weer een beetje onhandig misschien. Hmm lastig, maar ik zal eens denken :P

Ja over dat overdag eten denk ik ook dat hij dat al gek zal vinden, dus kan me ook voorstellen dat hij alleen daarom al niet eet, omdat hij overdag sowieso eigenlijk nauwelijks eet. En dan kan ik me zorgen gaan zitten maken, terwijl ik me normaal natuurlijk geen zorgen maak bij overdag niet eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar daar staat ook dat hij een week in zijn hok moet blijven!! Is dat echt zo? Dat wordt een martelgang, hij vindt het al niet leuk dat hij 's nachts 8 uur in zijn hok moet, hij is het gewend alle ruimte te hebben :(

ja ik snap wat je bedoeld maar hij moet zowie zo de eerste 2 dagen in zn hok zitten om aan te sterken en je kan hem buiten z'n hok laten maaar dan moet je gewoon goed op de wond blijven letten dat die niet open gaat en nogmaals bedankt voor de tips iedereen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstilling is bijna nooit nodig na de castratie van een ram. Nu moet ik zeggen dat ik het standaard in huis heb (volgens mij genoeg om een olifant mee te drogeren..) en dat is natuurlijk wel prettig, maar voor pas gecastreerde rammen ben ik het slechts één keer nodig geweest, en dat was voor een ram die pas drie dagen na zijn castratie bij mij kwam omdat ie meer dood dan levend was. De behandelende dierenarts zag er de ernst niet zo van in helaas... Maar verder zijn ze allemaal zonder er door gekomen.

Een week in de kooi lijkt me ook niet nodig hoor. De eerste dagen even rustig aan maar verder..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil jullie even mededelen dat ik nu thuis ben en mijn konijn in zn hok licht met zn rug tegen de kooi wand en de kruik naast hm maar is het normaal dat hij in zijn hok licht en raar ademt omdat de kwijl dus in zn neus loopt maak het wel steeds schoon

maar hij licht er zo leveloos of is dat omdat hij moet bij komen van narcoae refleks van ogen niet goed grote ogen hij begint nu betje te bewegen met hoofd

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat ligt hij ook op zn zij hij ademt zwaar nu en ligt nog steeda in zn hok hij reageerd nog niet goe op dingen dus hoe zou dat nou komen weet iemand dat of komt het door de narcose

met zwaar ook snel maar niet te snel

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de reackties maar het mocht niet baten mijn konijn numfut is helaas om half 7 overleden zijn hart was blijkbaar niet sterk genoeg hij is in mijn armen overleden

hij begon te ademen stoppen weer ademen stoppen doordat ik hm een soort van reanimeerde toen dieren arts gebeld hij zij goed warm hoeten toen ik dat wilde doen hem in handoeken inwikkelen en hij is toen overleden in mijn armen

dus ik raad je aan Lonja om hem goed warm te hoeden en hem langer bij de dierenarts te houden tot hij echt helemaal wakker was bij mijn konijn was het al spannend hij was supper slap dus neem mijn atfies goed op en hoe hem langer in de kooi zo totdat hij weer ka lopen enz

numfut<3<3 ik mis je zo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh neeeee!!! Wat verschrikkelijk! Heel veel sterkte. Bah, ik krijg er echt kippevel van.

Wel echt vreemd dat je dierenarts hem dan zo mee heeft gegeven. Ik vond het ook al best heftig klinken, maar ja ik denk ik heb er ook geen verstand van, en er reageerde verder ook niemand dus dan denk je het zal wel goed zijn.

Net even weg geweest maar ik dacht nu gelijk even kijken hoe het met jou en je konijn is.

Nogmaals heel veel sterkte met dit verlies...

Rust zacht Numfut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heel erg bedankt had een sterke band met hem

hij was nog meer 2 en zit er heel erg mee bedankt voor de steun ben blij dat hij is gestorven met mij er bij en niet aleen want dat wil nietmand

het ergste vond ik dat ik heb ik zijn reismandje moest leggen en hem echt loslanen om hem nar de dieren arts te brengen dus laat ik je hiermee er op voorberijden dat dat ook bij jou kan gebeuren en hoe hem goed warm met kruik het liefst elk uur veversen en blijf de eerste uur bij hem voor als er wat gebeurd heb ik ook gedaan als ik niet had gedaan was hij alleen gestorven

denk er goed bij na een konijnis een prooi dier

en als een konijn in het wild word gepakt door een vos ofzo dan geeft hij zich meteen over door schok

bij een operatie heeft een konijn dus ook schok doordat hij pijn heeft en bij een konijn is altijd risico

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik vind het ook best eng hoor, zeker nu ik dit allemaal lees. Ik weet dat het niet vaak gebeurt maar wat je zegt, er is altijd een risico.

Ik ga er zeker bij blijven tot het echt helemaal goed gaat, ik heb de hele dag en de dag erna vrij gemaakt in mijn agenda zodat ik altijd erbij ben en mogelijk kan ingrijpen mocht er iets niet goed gaan.

Ik weet nu ook dat als hij er zo bij ligt als Numfut het niet goed is, want dat wisten we dus niet.

Ik ga hem zeker goed warm houden.

Ik vind het heel lief dat je me nog advies geeft nu na alles wat er gebeurd is, ik luister er zeker naar!

Fijn inderdaad dat hij niet helemaal alleen was toen hij dood is gegaan en ook fijn voor jou dat je niet ineens moest ontdekken dat hij dood in zijn hok lag. Nu moet je nog echt afscheid van hem gaan nemen, moeilijk hoor.

Knuffels Lonja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .