Ga naar inhoud

Help konijn dikke ogen


zembla

Aanbevolen berichten

Hoelang zou het kunnen duren voordat mijn andere konijn verschijnselen gaat krijgen?

Op de website van de dierenarts staat dat in een enkel geval wen behandeling kan helpen. Dus dan neem ik aan dat ze goed weten over hoe of wat bij myxo. Vandaar dat ik deze dierenarts heb gekozen, dan maar 20 minuten in de auto zitten.

Nou ik ben nu bij de dierenarts, over 10 min. Worden we geholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 202
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hallo,

Ik heb gisteren echt niet naar de dierenarts kunnen gaan, om 09:00 gaat de kliniek open en dan ga ik ze bellen. Moet ik nog wel even een reiskoffer kopen bij de boerenbond om hem mee te nemen, want mijn reiskoffer is uitgeleend.

Ik schrik best wel, en eigenlijk denk ik echt dat het myxomatose is. Echter eet mijn konijn wel goed, heb hem gisteren nog losgelaten in de tuin en toen sprong hij ook wel wat, minder als anders maar hij was wel fit en maakte hoge binkies haha.

Deze foto doet mij schrikken (van een website die hierboven is aangegeven) de aller rechtse foto myxomatose%20verdikte%20oogleden.jpg Hier lijkt het wel op.... alleen zien bij mijn nijn de oogleden er een stuk gaver / roder uit.

Waarom kon je gisteren niet naar de dierenarts? Als je gisteren was gaan behandelen en het is myx was de overlevingskans nog groter. Een dierenarts is 24 uur en 7 dagen per week geopend voor spoedgevallen, ik wil dit toch benadrukken, omdat veel te veel mensen maar tot de volgende dag als de dierenarts open is te wachten om geen duur spoedtarief te betalen, terwijl het toch levensreddend kan zijn.

Is je konijn trouwens ook ingeent? En welke omgeving woon je, zodat mocht het myxo zijn dat, dat bekend is op het forum?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is myxo ik vertel straks alles.

Ik woon in Tholen (Zeeland)

Ik zit echt niet met de kosten hoor. Maar ik had geen vervoer en dan kan ik niet bij de dierenarts komen. Ben net op en neer gereden. Andere konijn die gezond is is nu geënt.

Ik laat jullie straks weten wat de dierenarts gezegd heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh nee... je andere konijn nu nog snel laten inenten was echt niet slim... Kans is heel erg groot dat je konijn ook besmet is maar de symptomen nog niet zichtbaar zijn. In dat geval sterk je het virus nu door de enting. Dit verkleint de overlevingskansen natuurlijk. (Weet nu wel niet hoe het zit met de nieuwe enting, in geval van de oude geldt mijn uitleg in ieder geval!)

Wat nu met je zieke konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah bah.. hoop maar dat het niet te laat is voor een behandeling! Eng dit..

Ik denk niet dat het door het wilde konijn is overgebracht, de incubatie tijd is enkele dagen tot maximaal 2 weken en het meest voorkomende is dat het door stekende insecten word overgebracht. En helaas zijn er alweer vele muggen dus de mogelijkheid voor myxomatose is er wel, zeker gezien de korte incubatietijd.

Is al jaren geleden dus ik kan de tussentijd niet herinneren maar ik zag haar met wilde jongen van een week of 6/8.

Kort daarna werd ze overgeplaatst naar een stal en daar was ze doodziek. Alle andere konijnen (daar) mankeerden niks.

Mijn konijn was de enige die was opgezocht door wilde konijnen omdat ze vlakbij hun hol zat, andere konijnen zaten binnen dus dat is de enige mogelijkheid die ik me kan bedenken, gezien ik daar zieke wilde konijnen had zien rondlopen. Bijv. er zat een onder een auto en ik kon er gewoon in de buurt komen en zelfs aanraken zonder dat het konijn bewoog, de oogleden waren dik en gezwollen, myx dus.

aangepast door Disney
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke heb mijn boodschappen gedaan dus kan nu uitgebreider reageren. ;)

Heinz, is dus bij de kliniek geweest, het was al snel duidelijk. Zijn geslachtsdeel is ook behoorlijk opgezet. Hij heeft dus Myxo. :(

Dierenarts gaaf aan dat het in principe best zielig is als je je beestje laat leven, omdat de meeste konijnen er toch aan dood gaat. Nu eet Heinz echt nog super goed en maakte hij gisteren ook nog gekke sprongen in de tuin. Ik heb dus aangegeven dat ik het wel graag wil proberen.

Heinz heeft toen een prik met antibiotica gekregen en een prik als pijnstilling? (kan zo nakijken wat het was als jullie dat willen weten). Ik heb zelf ook antibiotica gekregen en die pijnstilling en dat moet ik 1x per dag in zijn mond spuiten. Daarnaast heb ik alvast van dat poeder gekregen dat mocht hij niet meer eten ik hem dat kan geven. Ook via een spuit in de mond. Dus echt dwangmatig voeren (ik hoop zooo dat het niet zover komt. Heb hem nu net een appel gegeven en dat viel erg goed in de smaak. Hij rende ermee weg).

Daarnaast dus Fluffer, ik moest haar direct gaan halen voor dus de enting tegen Myxo. Volgens de dierenarts zou het niet zo besmettelijk zijn als ze dus aan elkaar zitten. Enkel als ze bijvoorbeeld ruzie zouden hebben zou het overgedragen kunnen worden. Daarom moest ik haar ook gelijk laten enten, in de hoop dat die mug haar niet ook gestoken heeft. Dat is nu afwachten.

Indien er nog vragen of juist tips zijn dan hoor ik die natuurlijk graag! Wij gaan ons best doen om Heinz erboven op te krijgen en zullen als het moet alles uit de kast trekken. Heinz is een vechter, knuffelt nu nog steeds met fluffer, likt haar nog steeds af en gedraagt zich niet echt ziek. Wel ietsjes suffer als anders maar echt dat ik denk hij heeft er super veel last van niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar is het nu wel verstandig om ze bij elkaar te houden?? als het besmettelijk is is dit op alle manieren, niet alleen met vechten. in het wild hoeven ze ook niet allemaal met elkaar te vechten om het over te dragen ;)

Fluffer haar inmuumsysteem word nu iets aangetast door de verzwakte myxo die is ingespoten,en is daar dus vatbaarder voor/ mocht ze al myxo onder de leden hebben kan dit op deze manier worden verstrekt!

ik weer niet of het raadzaam is om ook haal al als een myxo konijn te behandelen? anders is heinz er dalijk vanaf, krijgt fluffer het?

Misschien heeft iemand anders hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut je konijnen direct uit elkaar halen! Het is wél besmettelijk! Het is een virus dat bijvoorbeeld ook via het speeksel overgedragen kan worden. Als het ene konijn met myx de andere likt en de andere wast zichzelf weer dan heb je dus al dikke kans op problemen.

Neem geen risico met drinkflesjes e.d. ook!

Ik vind dit heel slecht advies van je dierenarts. Myx verspreidt zich voornamelijk via vlooien en muggen, maar is ook besmettelijk!

En dat inenten was ook gewoon stom, want die enting werkt nu nog niet gelijk, eerst moet je konijn de weerstand opbouwen tegen het virus en dat duurt minstens 2 of 3 weken, geen minuut.

Als de donder uit elkaar die konijnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze naar binnen gehaald. Heinz eet niet echt meer, maar dat kan omdat hij nog moet wennen aan het nieuwe hok en een andere omgeving. Fluffer zit boven en Heinz beneden. Hooi eet hij dan weer wel dus lijkt mij dat dat een goed teken is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe bedoel je boven en beneden? In het zelfde hok?

Sterkte met alles en probeer hem zowieso op alle mogelijke manieren aan het eten te houden. Je kunt ook even de zoekfunctie op BB gebruiken om wat oude topics op te zoeken over myx gevallen en wat de eigenaren in die situaties hebben gedaan. Ik weet dat er vorig jaar ook een konijn met myx was, heeft het helaas niet gered, maar zijn baasje heeft heel hard voor hem gevochten. Denk dat je daar veel tips kunt uithalen.

Houdt je konijnen nu echt uit elkaar, echt apart en niet in dezelfde ruimte. En dat hopelijk je andere konijn geen myx onder de leden heeft. Succes en sterkte <3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, haal die konijnen nou gewoon uit elkaar. Inderdaad zo ver mogelijk van elkaar vandaan. En ZEKER in aparte ruimtes! Als er een mug die ruimte binnenkomt dan is je andere konijn ook de sjaak. Of als er ook maar 1 vlo rondspringt. Die vlo blijft heus niet rustig zitten.

Zo gauw kans op besmetting op deze manier! Deze ziekte heeft zich over de hele wereld verspreid, met afstanden van wel meer dan 100 km ertussen. Dus neem nou geen risico want zo dicht op elkaar houden is gewoon vragen op problemen. Ik zou mijn konijn never nooit niet in de buurt laten van een konijn met myxomatose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .