Ga naar inhoud

Castreren ivm Schijnzwangerschap


Sonja1990

Aanbevolen berichten

Ik wil mijn konijn Vosje eigenlijk laten castreren omdat ze zo ontzettend vaak schijnzwanger is wat ik eigenlijk best wel zielig vind.

Ze is nu ongeveer 4 jaar oud en heeft inmiddels een vriendje Muts die nu ongeveer 9 maanden oud is.

Ik heb heel veel moeite gehad met het koppelen van de konijnen.

Nu is mijn vraag dus eigenlijk; Als ik vosje laat castreren kan het dan zijn dat zij en muts niet meer met elkaar over weg kunnen?

En is het risico groter aangezien ze 4 jaar oud is?:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier vorig jaar een voedster laten castreren van 3 jaar oud. En dat ging prima, precies om dezelfde reden als jou. Ze was in twee maand tijd wel 6x schijnzwanger ofzo. Beestje at niet meer goed en alleen maar stress met al die hormonen, was niet meer gezond. Ze was daarnaast ook niet te koppelen aan mijn drietal vanwege de hormonen.

Alleen ben ik wel bang dat je opnieuw moet koppelen. Omdat de wond van je voedster toch wel wat dagen nodig heeft om te helen. Ik heb mijn voedsters een klein weekje binnen gehouden. Dus ja haal je ze zolang uit elkaar, moet je wel opnieuw koppelen. Maar ik denk dat ze juist hechter kunnen worden. Hoe gedraagt ze zich nu naar de ram toe als ze schijnzwanger is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb drie dames laten helpen (niet tegelijk) en nooit opnieuw hoeven koppelen. Ik vind het juist goed om ze samen te houden, je voedster kan steun krijgen van haar vriendje. Ik heb ze dus ook altijd als koppel naar binnen gehaald en in een kooi + ren gezet. Samen naar de dierenarts, waar ze samen kunnen blijven tot je voedster onder narcose gaat. Als ze wakker genoeg is, in één mandje weer mee naar huis. Zo heeft je ram ook wat stress gehad en ruikt hij ook vreemd. Als het goed gaat, laat ik ze altijd meteen samen. Gaat het minder goed, bijvoorbeeld omdat de voedster nog erg slaperig is of veel pijn heeft of omdat de ram vervelend is, dan zet ik de voedster in de kooi en haar vriendje in de ren. Het contact is niet compleet weg, maar zij krijgt wel rust en hij kan niks doen. Bovendien kun je zo het eten en keutelen in de gaten houden. Ik laat ze onder toezicht wel samen. Ik heb het bij mijn eerste voedster zo gedaan, bij de andere twee vond ik het niet nodig. Zij waren echt goed wakker (goede narcose gebruikt), de ene was gewoon springlevend en super energiek, at gelijk bijna alles. Net alsof ze niet net gecastreerd was. Bij Jasmijn was dit anders, zij was ook goed wakker maar had veel pijn en wilde nog niet eten. Toch heb ik ze samen gelaten. Ze heeft een extra dosis pijnstilling gehad en dwangvoeding. (Ze is nogal moeilijk met eten, dus meer voorzorg.) Toen ik de volgende ochtend hooi gaf aan haar vriendje en vriendinnetje, zat ze al met gespitste oortjes te kijken vanaf de plek waar ze lag. Ik heb wat hooi voor haar neus gelegd en hoppa.. Ze was al aan het eten voor ze het zelf door had. Ze reageerde zo sterk op haar vriendje en vriendinnetje, ik geloof echt dat dat verschil heeft gemaakt. Later die dag was alles weer ok. Dus ik zou zeker proberen ze samen te laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vrouwtje is uiteraard weleens knorrig tegen mijn mannetje. Er zijn dagen dat ze echt helemaal niks van hem moet hebben en hem ook gewoon wegjaagt. Gelukkig heb ik een dominant mannetje en vrouwtje en kunnen ze wel redelijk van zich afbijten als ze iets niet fijn vinden. Maar er zijn ook momenten dat hij wel dichtbij mag komen zeg maar. Net zat hij zelfs de kale plek op haar rug schoon te likken.

De dierenarts zou bellen als het schimmel was en hij zou niks laten weten als het in orde was. Ik heb niks gehoord maar kan me toch niet voorstellen dat Vosje dan maar "gewoon" een kale plek heeft.

Weet ook niet of het kan zijn dat ze die haren er zelf uit heeft getrokken voor het nestje te maken?

Dankjewel Dollie voor je uitgebreide reactie. Het zou inderdaad het prettigste zijn als ze gewoon bij elkaar kunnen blijven. Maar dan zou ik Muts(ex-rammetje) dus ook mee moeten nemen naar de dierenarts zodat hij ook de vreemde geur meemaakt ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gaan ze ook samen naar de DA, en de DA zet ze na een operatie ook terug samen als het konijntje wakker is. Zo heeft ze steun aan haar vriendje.

De eerste voedster die ik liet castreren was vrij dominant, en dit is enorm verbeterd na de castratie. Blijkbaar had zij een beginnende baarmoederontsteking... We waren dus blij dat we het gedaan hebben, en nadien zijn alle voedsters die er nog bij gekomen zijn gecastreerd.

Een aantal dingen waar je op moet letten: het konijn mag niet nuchter zijn voor de operatie! Ze moet goed gegeten hebben. Een konijn kan namelijk niet overgeven, en als de darmen van een konijn 24u niet werken kan dat gevaar opleveren. Ze moet dus op voorhand goed eten, want het kan best zijn dat ze meteen na de operatie niet meteen trek heeft.

De DA moet gasnarcose gebruiken, maar benamingen weet ik niet...

Misschien krijg je nog tips, maar deze moet je zeker in acht nemen! Als de DA anders vertelt, zoek je beter een andere DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik dan ook voor de operatie andijvie geven? dat is namelijk het enige voer waar ze echt op af vliegt zeg maar.

Als ik gewoon eten neerzet dan kijkt ze er naar en huppelt ze weer weg. Terwijl andijvie vliegt ze op af alsof ze al maanden geen eten heeft gekregen!

dankjewel voor de tips Esjes:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik laat die van mij ook helpen zij is pas 11 maanden maar al 3x schijnzwanger geweest , deze week 2x en in december ook al. ze plukt ook haar vriend kaal dus dan moet ze er maar aan geloven , mijn andere voedster is ookal geholpen en het is echt hemels. nooit geen problemen meer , het is een hele operatie dus maar van alles in huis halen wat ze eigenlijk niet weerstaan kan :P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik begreep ook dat ze de eerste drie dagen veel verzorging nodig hebben?

Als dat zo is wil ik het het liefst op vrijdag laten doen zodat ik heel het weekend voor haar heb en op maandag is mijn moeder nog thuis.

Het probleem nu is dat ze volgens mij ook plukken haar uit haar rug trekt. Normaal deed ze alleen maar de haren uit haar buik trekken maar nu krijgt ze ook kale plekken op haar rug. Haar vriendje likt die gelukkig wel weer schoon maar ik vind het zo zielig dat ze elke keer een nest maakt en geen kleintjes krijgt. Dat is een beetje hetzelfde als een kinderkamer inrichten en dan uiteindelijk geen kind krijgen en dat vind ik gewoon echt heel zielig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn bunnytjes ook op een vrijdag laten doen, zodat ik ze het hele weekend goed in het oog kon houden en dat ik er was voor het geval ik zou moeten dwangvoeren.

Met het gedrag dat jij beschrijft zou ik niet twijfelen om ze te laten castreren hoor. Ze zal er alleen maar baat bij hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .