Ga naar inhoud

Haakjes bij Li en Gwyn :(


ShinLi

Aanbevolen berichten

Vanmiddag met alle zes konijnen bij de dierenarts geweest voor hun enting. De dierenarts heeft ze allemaal even nagekeken en waren verder helemaal gezond. Alleen Li en Gwyn hebben haakjes op hun kiezen. Nog geen wondjes o.i.d aan wang en tong, maar toch. Ik schrok hier wel een beetje van, ze zijn beide nog maar 4 jaar oud. De andere vier hun gebit was perfect.

Dus binnenkort ga ik toch een afspraak maken voor Li en Gwyn om de haakjes te laten verwijderen. De Dierenarts had het over een dagopname, worden s'ochtends gebracht, en in de loop van de middag halen we ze dan weer op. Prijs 34,50 inc. narcose e.d.

Ben nog even aan het te kijken wanneer ik dit laat doen. Want het lag eigenlijk in de planning om mijn konijnen als zestal te gaan koppelen a.s maandag. En Li en Gwyn zitten nu niet als konijnen bij elkaar. En dat lijkt het me niet handig om meteen dezelfde week twee konijnen te laten opereren terwijl alles nog zo onstabiel is als zestal. Kan ik hier ook nog een week of 3/4 mee wachten? Totdat de koppeling stabiel is en ze al eventjes als zestal bij elkaar zitten. Of beter eerst aan de haakjes laten helpen, en daarna gaan koppelen?

Moet ik ook pijnstilling meevragen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De haakjes moeten alleen afgeslepen worden?? Dat is in principe niet zo'n heftige ingreep hoor, en negen van de tien keer eten de konijnen daarna weer gewoon. Enige waar ze dan wat last van hebben is de narcose. Zolang ze geen wondjes in de mond hebben, hebben ze volgens mij geen pijnstilling nodig, maar dat kan je dierenarts vast wel vertellen of dat wel of niet moet.

Ik vind de prijs ook erg meevallen trouwens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind de prijs echt mee vallen ook

Kanina moest om de 6 weken geholpen aan haakjes worden maar was elke keer 100 euro kwijd voor narcose, behandeling,dwangvoer,pijnstiller en antibiotica.

ik zou eerst katen helpen aan haakjes want ze kunnen best snel groeien de haakjes.

en dan hebben ze zometeen wel wondjes in de tong en tandvlees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad! Zal even kijken of ik morgen dan kan bellen voor een afspraak. Dan doe ik het liefst ook meteen maandag of dinsdag, dan ook geen kans dat het erger wordt. Dan stel ik het koppelen nog wel even een weekje uit. Baal wel een beetje, maar ach, niks aan te doen. En die prijs viel mij ook best mee, was ook incl. narcose.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf een dwergkonijn met haakjes op kiezen gehad. Was ouderdomskwaaltje(ze was van 2005), volgens de DA begon(net als bij paarden)haar gebit langzaam te "zakken" en uit vorm te raken. Want ja, als het gebit niet staat zoals het moet, slijten de kiezen ook steeds slechter af. Heb haar 3x laten behandelen, helaas werdt het steeds erger. Ik heb haar in moeten laten slapen. Wil je hier niet mee ontmoedigen hoor! maar hou de konijntjes goed in de gaten als ze geholpen zijn. Je kan het merken aan het eten, hooi vinden ze dan niet meer aantrekkelijk en bij ernstige problemen laten ze de brokjes ook liggen(eten dan nog maar een klein beetje). Ik gaf mijn dwerg geweekte science selective, dat werkte ze prima weg. En extra andijvie en andere zachte groente, voor de "natuurlijke" vezels, want hooi at ze niet meer. Haar snijtanden waren gelukkig prima in orde, anders had ik haar al veel eerder in moeten laten slapen. Het kan lang goed gaan hoor, mss is 1x behandelen zelfs wel genoeg voor jouw nijnen! Heb hier nu namelijk ook een duitse hangoor, die hebben ze het gebit gecontroleerd tijdens castratie, zaten ook wat oneffenheden op, merk nu niet dat hij last van zn gebit heeft. Mijn tips voor al je nijnen:

-veel hooi

-twijgen/blad van fruitbomen

-nƩt genoeg brok zodat ze veel hooi gaan eten

-2x per dag 2 Ć” 3(ligt aan grote van je konijn) "Rolli's" van Vitakraft(zit in een doos, ze zijn plat & rond met gaatje erin). Dat zijn keiharde snoepjes. Heb ze zelf geprobeerd kapot te bijten(als test), maar had savonds nog zere tanden :-D dus dat bewijst wel hoe stevig ze op die dingen moeten bijten/kauwen!

Oja, en nog een tip; in een vergevorderd stadium van kiesproblemen(waarin mijn dwerg dus zat), eten ze heel "happerig", beetje met het bekkie los.

Ik hoop dat het voor jouw nijntjes positief uitpakt, zoals ik al zei; wil je niet ontmoedigen, maar neem dit kwaaltje wel serieus. Bij een goede verzorging en goed in de gaten houden kunnen ze nog een hele tijd een gezond leven lijden! ;-) veel sterkte en succes!

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem het zeker heel serieus! Op dit moment eten beide Li en Gwyn nog heel goed biks. En nog belangrijker heel goed hooi. Ik zit nog wel een beetje te twijfelen om de haakjes weg te laten vijlen. Omdat ze nu juist nergens last van hebben. Maar denk wel dat ik binnenkort een afspraak maak. De koppeling is nu mislkut en pribeer het zowieso over een maand ofzo weer. Dus in die tussentijd kunnen ze best even geholpen kunnen worden.

Verder bedankt voor de tips zal ze zeker onthouden en evt toepassen. Alleen heb ik het niet zo staan op snoepjes etc als extras. Heb ik liever dat ze hooi kauwen XD. Maar dan moet ik zelf ff kijken wat voor ingredienten erin zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad zo ben ik ook hoor. Maar ja als ze er last van krijgen ben ik bang dat ik er dan weer te laat bij ben. Plus dat je ket haakjes toch wonden in de mond kunt krijgen. En dan lijkt het me dat ze ophouden met eten doordat ze pijn van die wonden hebben. En dan is het dus te laat. Dus ja het is voor mij een kwestie van risicos afwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat dacht ik eerst ook, maar die van mij eten zo goed en veel dat ik persoonlijk het even wil afwachten. Ik merk heel snel als er iets verandert in hun gedrag( beetje paranoide nadat ik afgelopen jaar 2 nijntjes verloren heb) en dan ben ik ook heel snel bij de da voor behandeling. Ik ben er bij toeval achter gekomen tijdens een algehele controle , dus nooit wat gemerkt.

Blijft iets persoonlijks hoor. En ik kan me voorstellen dat je het nu laat doen als je straks met de koppeling begint en dan weer moet scheiden en misschien weer opnieuw moet koppelen, dan is dit een betere optie zodat alles achter de rug is en je ze niet meer hoeft te scheiden :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .