Ga naar inhoud

Heel veel, arm konijn


Elize2310

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn konijn, Puck, heeft vaak iets maar nu maak ik me echt zorgen.

Puck, een vrouwtje van ongeveer 6/7 jaar staat samen met een mannetje, Toetet van ongeveer 5/6 jaar altijd buiten in een grote ren en een binnenhok. Hebben altijd toegang tot gras, hooi en biks (dit eten ze niet heel veel) en rennen en spelen heel erg veel en zijn niet te dik ofzo. Ze leven zo natuurlijk mogelijk. We gaan eigenlijk nooit naar de dierenarts dus geen entingen. Van Puck weten we het niet maar Toetet heeft altijd entingen gehad.

Dit over de leefomstandigheden maar nu mijn konijn,

Ze heeft al een langere tijd een traanoogje, hiermee zijn we naar de dierenarts geweest en die zei dat haar traanbuis werd dichtgedrukt door haar tandjes, ze zou hier nauwelijks last van hebben. We konden een operatie doen maar hebben we niet gedaan, omdat het heeel duur was (€1000,00) en de kans dat het lukte maar heel klein was. Dus dat wilde we niet. Sinds Een tijdje heeft ze ook telkens een plakaat poep aan haar kont, we halen dit altijd weg maar het is zo zielig, hoe zou dit komen?

En sinds heeeeel kort sleept ze vaak met haar achterpootjes en ze kan niet meer zo goed huppelen. Ze stinkt ook heeel erg terwijl ons andere konijn super gezond, fris enzo door het hok huppelt. Ze zijn wel eens chagrijnig tegen elkaar en Toetet heeft Puck wel eens proberen te berijden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

De watte, 1000 euro? Wat is dat voor dierenarts? En hoe kwam hij op deze kosten?

Ik zou als de bliksem met jou konijn naar een andere, konijnkundige, dierenarts toe en als het kan vanavond nog. Als je konijn zijn achterpoten niet meer gebruikt kan er iets goed mis zijn, nou ja zal er zeker wel iets goed mis zijn. In principe had ik meteen naar een andere dierenarts gegaan. Ik zou zo niet weten wat het kan zijn, maar dit klinkt niet best.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht 1000 euro voor alleen dat traanoogje of tanden trekken of iets dergelijks. Maar heb je ook een idee waarom je konijn niet goed meer kan bewegen, heeft de dierenarts hier iets over gezegd?

Huppelen maar moeilijk is niet normaal en niet gezond, dus iets waar je zeker meer naar de dierenarts moet. En anders zowieso een andere konijnkundige dierenarts ipv naar dezelfde te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijn krijgt geen spuitje, zolang jij dat niet wilt ;) Jij kent je konijn het beste en als jij vindt dat ze nog een konijnwaardig leven heeft... is het niet nodig.

Maar ik zou haar inderdaad door een goede konijnkundige dierenarts laten onderzoeken. Het slechte huppen moet ergens vandaan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo meteen een spuitje? Misschien is het iets simpels wat grotere gevolgen kan hebben. Ik zou toch eens een andere dierenarts vragen die kennis heeft van konijnen, voor een second opinion. Op zich is 6 a 7 jaar nog niet superoud. Of het moet zo ernstig zijn, maar dat zou je moeten laten bekijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja er bestaat zo iets als fysiotherapie, maar je moet eerst weten wat de oorzaak is en wat er aan te doen is. Die 1000 euro operatie. het enige wat ik zou kunnen bedenken is het verwijderen van de kiezen als die voor problemen veroorzaken. Maar evengoed vind ik het dan een erg duren operatie. Nu is dit ook erg moeilijk en ik weet natuurlijk ook niet hoeveel kiezen er verwijderd zouden worden als dit het al is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het niet zo moeilijk. Je moet wel goed opletten dat de wortels goed meekomen. Nu ben ik geen dierenarts hoor, en kan er niet eerlijk over oordelen, maar 1000 euro kan ik me gewoon echt niet voorstellen.

Ik weet wel een dierenarts die zulke operaties vaker uitvoert, maar dan is het wel handig om te weten waar de topicstarter ongeveer woont (hoeft niet exact)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ja ga maar een keer naar de dierenarts. Maakt niet zoveel uit toch? Ik vind het toch wel jammer dat je niet snapt dat het niet normaal is dat een konijn niet goed kan lopen of traanogen heeft. Is het zo moeilijk om naar een andere konijnkundige dierenarts te gaan? Ik ben zelf met mijn konijnen nu al bij 3 verschillende dierenartsen geweest. Gelukkig nog met niks ernstig, maar zo kan ik wel goed hun kennis peilen en hoe ze met hun klanten en huisdieren omgaan. Een dierenarts hoort jou goed te informeren en je kunt zoveel vragen stellen als je wilt. Samen met je dierenarts kies je de behandeling waarbij de dierenarts jou advies kan geven doormiddel van zijn kennis en ervaring. Een spuitje is vaak de laatste optie als een dier veel leidt of geen waardig leven meer heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"een keer naar de dierenarts" klinkt wel erg laks.

Het kàn een relatief eenvoudige oorzaak hebben die, als je OP TIJD bent, goed verholpen kan worden. Als je wacht loop je juist risico op erger en op meer kosten.

Als je aangeeft waar je woont (in welke regio) dan kan je misschien van iemand hier wel een tip krijgen voor een goede dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft echt niet zo geirriteerd te doen. Het enige waar ik om vroeg is of jullie misschien wisten of zouden kunnen weten wat het is.

Jullie doen echt alsof ik niet goed voor mijn konijnen zorg. Nou ik denk dat mijn konijnen 9 van de 10 keer een beter leven hebben dan alle andere huisdier konijntjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kunnen meerdere dingen zijn. Een kies die tegen een traanbuis drukt kan als je pech hebt, op den duur een abces veroorzaken. En ik denk eerlijk gezegd dat je konijn er meer last van heeft dan het lijkt. Zoals je denk ik wel weet is een konijn een prooidier en laten die dus pas heel laat zien dat ze wat mankeren.

Ik zit nog even verder te denken.... zou het kunnen dat ze haar kontje niet meer schoon kan houden omdat het teveel druk op haar oogje geeft? Ik bedoel ze moeten zich toch aardig in elkaar vouwen om daarbij te kunnen en daarbij ontstaat volgens mij ook wel wat druk op het koppie. Misschien dat het teveel pijn doet om daarbij te kunnen?

En met de pootjes durf ik je niet te zeggen, dat kan meerdere redenen hebben.

Ik weet niet wat voor geur/stank ze heeft. Stel dat.. ik zeg niet dat het zo is hoor, maar stel dat... er een abces ofzo zit, dat kan ook enorm stinken.

Ik raad je toch echt aan om een andere dierenarts te zoeken voor een second opinion. Het liefst eentje waar je morgen ook terecht kan. (sommige hebben op zaterdag ook een spreekuur)

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?19037-Lijst-met-konijnkundige-dierenartsen-(vernieuwd)

Bij dit topic staat een lijst van dierenartsen waarvan de kennis van konijnen behoorlijk goed is. Misschien zit er eentje bij je in de buurt die je eens kan contacten?

Succes en sommigen reageren wat fel, maar dat is alleen omdat ze zich zorgen maken om jouw konijntje. Het klinkt allemaal niet echt superpositief en als je er nog langer mee wacht, ben ik bang dat het alleen maar erger wordt.

En zomaar een spuitje geeft een dierenarts niet hoor, alleen als er echt geen heil meer is en het beestje heel veel pijn lijdt.

Ik heb mijn konijn pas ook een spuitje moeten laten geven, maar zij was enorm benauwd, dat is lijden, en dat zou ook niet meer overgaan en alleen maar nog erger worden. Bij zulke dingen zet je er een punt achter. Maar een konijnkundige dierenarts, zegt nooit zomaar van geef maar een spuitje. Alleen als ze echt geen toekomst meer zien voor het beestje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is pas sinds kort, hij lijlt er niet heel veel last van te hebben maar als we naar de DA gaan krijgt ie wss een spuitje en ze lijkt nog een leuk leven te hebben.

Zoals al vermeld werd, ij bent degene die beslist of je nijntje een spuitje krijgt als het geen konijnwaardig leven meer zou zijn.

Afgelopen jaar werd mij ook geadviseerd om dieuwertje te laten inslapen ( verdikking in buik).......mijn lieve dame huppelt nog steeds lekker rond en blaakt op dit moment van gezondheid. Niet te snel opgeven, je merkt snel genoeg als het niet meer gaat.

Die prijs van €1000 vind ik wel heel erg hoog........eens informeren bij andere dierenarts lijkt me.

Hoop dat je snel achter de oorzaak komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .