Ga naar inhoud

Konijn eet geen hooi


Charliee

Aanbevolen berichten

Ja, dat is erg. Hooi is het belangrijkste voer voor konijnen, hun hoofdvoer.

Hoeveel voer krijgt hij? En wat voor soort voer? Teveel hardvoer en slecht voer kan er voor zorgen dat een konijn geen hooi eet. Een konijn dat z'n buikje vol heeft, gaat natuurlijk geen hooi eten.

Verder zijn er konijnen die niet alle soorten hooi willen eten of lusten. Misschien eens ander hooi proberen, evt. kruidenhooi. Soms is dat gewoon even zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijntje krijgt teveel biks. Volgens mij is je konijntje nog jong? Je moet ze voeren naar volwassen gewicht. Van jouw konijn zal dat waarschijnlijk tussen de 2 en 3 kilo liggen.

Per kilo (van een volwassen konijn) geef je ongeveer 20 tot 25 gram biks. (Maximaal 60 tot 75 gram dus)

Vanaf ongeveer 6 maanden kun je hem voeren naar zijn echte gewicht, hij is dan al aardig uitgegroeid.

Máár een konijn moet zijn blindedarmkeutels en zijn hooi eten. Doen ze dat niet, dan moet je wat minder biks geven.

Een heel bakje is echt wel veel ;) Om even te vergelijken: hier krijgen ze een bodempje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook moeilijke hooi eters, maar de volgende merken eten ze het liefste:

- Puik weide hooi (tuincentra zoals Overvecht). Vinden ze het aller lekkerste, let op: er moet echt weide hooi op staan. Puik heeft namelijk ook een versie die anders is.

- Vitakraft alpen weide hooi (AH XL) Het moet wel groen van kleur zijn.

- Vitami (AH)

- Kenner kruiden hooi (Welkoop/boerenbond)

Maar het minder van biks is stap 1.

Verder kun je nog een wilgen-hooi bal geven. Dat is een bal van wilgentakken met kruidenhooi erin. Dit kun je tegenwoordig overal vinden, maar ook op internet bestellen. Mijn konijnen vinden die van fretten.nl het lekkerste.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/hooi.html

In dit artikel staat veel informatie over het eten van hooi en hoe je konijnen die moeilijk hooi eten toch zo ver krijgt dat ze hun nodige portie eten.

Waarom heeft een konijn hooi nodig?

Hooi zorgt voor een goede darmwerking en voorkomt diarree. Daarnaast eerste is het een ideaal middel tegen verveling. Konijnen moeten lang op hooi kauwen, en zijn dus lang bezig met eten. Eten en zoeken naar eten is een hele natuurlijke dagbesteding voor een konijn, je maakt je konijn er dus ook erg gelukkig mee! Omdat konijnen zo lang op hooi kauwen slijten de tanden en kiezen hier ook erg goed van! Voor konijnen met gebits- of darmproblemen is hooi dus helemaal belangrijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat het wel een beetje teveel is, maar dat is moeilijk te schatten.

Zowieso kan je beter gewoon staafjes biks geven ipv gemengd, dan kunnen ze niet selectief eten.

Ik zou ook ander hooi proberen, als je lekkerder hooi hebt zoals kruidenhooi/weidehooi of bijvorbeeld timothy hooi eten ze het echt veel sneller op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .