Ga naar inhoud

helpmijn konijn eet teveel!


danique13en

Aanbevolen berichten

hallo ik heb een konijn nijntje ze is 10 weken oud en ik heb er nu 2 weken.

bij het konijn heb ik een zak mengvoer gekregen.

en dat gebruikt op advies van een vriendin vorige week nieuwe gekocht.

mengvoer at ze goed gewoon per dag een klein laagje.

maar ze vind dit eten wat ik nu heb zo lekker dat als ik het er in leg het 5 minuten later op is dan kom ik uit school en geef ik er weer en een uur later weer en savonds een hele lading zodat ze niet verhongert.

maar volgensmij is dit helemaal niet goed het is een dwergkonijn en heb net gewogen maar dat ding gaf 0 kilo aan dus nog geen kilo ik denk rond de 400 500 gram.

das volgensmij niet te dik.

maar als ze zo door gaat word ze wel te dik.

heeft iemand tips?

hoeveel je sochtens moet geven en hoeveel je savonds moet geven.

alvast bedankt

XxXx-Danique-XxXx

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet waar ze vandaan komt ik heb er gekregen

het is een dwergkonijn (met meer haar dan vel )

mijn konijn krijgt selective junior tot 20 weken

hoeveel gram dat week ik niet per uur ongeveer een laag eten zal wel 20 gram zijn

wat krijgt mijn konijn naast brokken hooi elke dag een stuk appel soms een wortelbroodje en als ik een broodje aan het eten ben dan krijgt zij ook een stuk (bruin en droog brood hoor!) ben vegataries.

dat was het wel ik geef er geen konijnen snoepjes en soms wat groente

Het is gemakkelijker zo te antwoorden, dan weten andere lezers dat ook en mensen met bijv. hetzelfde probleem kunnen zo ook beter kijken of hun situatie toepasbaar is op dit topic ;)

Het is belangrijk dat je weet of het een ras-dwerg is, of een dierenwinkel-dwerg... de laatste worden vaak groter dan een rasdwergkonijn, dus moeten ze ook meer eten. Ook is het belangrijk om te weten hoeveel gram je je konijn geeft: als je te veel geeft kan je konijn te dik worden, te weinig weer te dun. Hebben de buren of een van je ouders in de keuken misschien een gedetailleerde weegschaal?

Ik zou wortelbroodjes niet geven, dan geef je beter een plakje verse wortel. Een blaadje witlof zijn ze ook gek op, en paardenbloemen vindt mijn konijn ook heel lekker (maar pas op, niet langs de weg plukken ivm uitlaatgassen of urine van honden). Wel alles rustig opbouwen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw konijn eet te veel, omdat jij haar veel te veel geeft ;). Ja, de meeste konijnen blijven dooreten, hoeveel brokken je ze ook geeft. Daarom moet je ze weinig geven. De hoeveelheid voer moet worden afgewogen ten op zichte van het volwassen gewicht van je konijn (zie hierboven)

Ik heb twee koppels (gemiddelde grootte) en die krijgen twee keer per dag 20 á 30 gram. Heel weinig dus, maar ze zijn wel heerlijk slank. Ze hebben die brokken natuurlijk binnen enkele minuten op, en dan willen ze meer, maar dat krijgen ze niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mochten konijnen tot 16 weken niet iets meer eten dan volwassen konijnen? Omdat ze nog moeten groeien??

Verbeter me als ik het fout heb, hoor. Maar toen mijn nestje destijds geboren werd, werd mij aangeraden om wat meer biks (tot 3x de normale hoeveelheid) te geven, zodat de kleintjes konden groeien. En volgens mij mocht dat totdat ze 16 weken oud waren.

Je moet ze natuurlijk niet gaan vetmesten. Je kan beter zorgen dat je konijn onbeperkt hooi heeft (er zijn verschillende soorten hooi, die van mij zijn bijvoorbeeld verzot op kruidenhooi).

Verder kan je -zoals gezegd- groenvoer gaan opbouwen. Je begint met één groentesoort (bijvoorbeeld witlof). Begin met een stukje van 1x1 cm (echt heel klein). Controleer de uren daarna de keutels. Als die er goed uit zien, kan je de volgende dag een groter stukje geven. En zo bouw je het op. Altijd keutels controleren. Bij diarree: stoppen met de groente (waarvan het konijn diarree krijgt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik weet mogen konijnen die nog in de groei zijn inderdaad meer brokjes. Vaak word er gezegd dat jonge konijntjes onbeperkt brokjes mogen. Ik zou alleen niet meer dan 3 keer de normale hoeveelheid geven. Het is namelijk ook belangrijk dat ze hun blinde darm keutels opeten en dat ze goed hooi eten, iets wat ze vaak niet doen als ze te veel brokjes krijgen. Daarnaast is het natuurlijk niet de bedoeling dat je straks met een vetgemest konijn zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw konijn eet te veel, omdat jij haar veel te veel geeft

dat is precies hoe het is! als je weet dat je konijn te veel eet blijf het dan niet geven. je kan haar beter 2 keer per dag eten geven dan om het uur. gewoon even uitzoeken hoeveel ze mag en dit bijv over 2 keer verdelen.

je hoeft niet bang te zijn dat ze zo snel verhongert als ze een uur geen eten krijgt ;)

gewoon onbeperkt hooi geven, dan kan ze dat altijd eten. anders laat ze zoals gezegd straks het hooi liggen als ze steeds brokjes krijgt. succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

je konijn eet inderdaad te veel omdat jij er te veel geeft. een konijn heeft per dag maximaal 2 a 3 % van hun eigen lichaamsgewicht aan brokjes / biks nodig, mits je onbeperkt hooi geeft! het beste is om de hele dag onbeperkt hooi in de kooi te hebben en bijvoorbeeld 's avonds nog een bakje brokjes te geven. maar let er hierbij wel op dat je eerst het hooi geeft en daarna (na een half uurtje ofzo) pas de brokjes! het is veel belangrijker dat een konijn voldoende hooi krijgt dan brokjes. wortelbroodjes zou ik ook niet doen, net als alle andere snoepjes. hier zitten veel te veel suikers in en net als bij mensen, is dit ook niet goed voor je konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Konijnen doen vaak alsof ze honger hebben. En zoals al gezegt is, als je veel geeft, eten ze veel. En hoeveel je konijn wel moet hebben, lig aan het volwassen gewicht en welk voer je geeft. Op de achterkant van de zak staan vaak richtlijnen. Hoeveel gram brokken per kilo lichaamsgewicht konijn (volwassen). Dus je zou moeten gokken hoe zwaar die wordt, en dat verschilt per ras.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .