Ga naar inhoud

nazorg castratie voedster


cottontail

Aanbevolen berichten

Ergens begin april laat ik mijn voedstertje castreren en nu heb ik nog een paar vraagjes.

Ik heb mijn voedster nu namelijk samen met een gecastreerde ram zitten en weet niet of ik haar na de operatie weer terug kan plaatsen in het hok bij hem of dat ik haar nog beter een tijdje apart kan hebben tot ze zelf helemaal herstelt is van de operatie en ik ze daarna weer opnieuw moet koppelen. Dat laatste leek mij eigenlijk wel het beste voor haar maar misschien weet iemand hier meer van?

En hoe lang kan ze dan beter apart blijven?

(dit heeft miss niet zo veel met gezondheid te maken, maar zat te twijfelen waar het het beste bij paste)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt erg sterk aan de konijnen die je hebt en hun karakter, maar ook met de ruimte en de toezicht die je hebt.

Ik zou een net gecastreerde dame niet bij een ram in een hok opsluiten, want ze hebben gewoon echt wel een tijdje rust nodig. Mijn konijnen hebben permanent 12 tot 16 vierkante meter, een ruimte waar ik zelf ook in leef en slaap. Ik was er bijna 24u per dag bij. Bovendien weet ik dat ze erg sterk aan elkaar hangen en goed aanvoelen wanneer de een niet fit is. Hier eten ze bijv. slecht als het met de andere slecht gaat.

Ik ken die monsters van me goed en heb ze daarom direct weer bij elkaar gezet. Ze zijn ook samen naar de dierenarts geweest (tot mevrouw onder narcose ging) en kwamen samen in het zelfde bakje terug. M'n ram voelde heel goed aan dat m'n voedster met rust gelaten moest worden en heeft dat ook helemaal gedaan.

(Had voor de zekerheid hekjes klaar staan om direct te scheiden)

Maar heb je daar geen volledig zicht op, geen 100% vertrouwen in, zeker niet doen. Het kan namelijk echt wel kwaad als de ram besluit de voedster achter na te gaan zitten, of de hechtingen sloopt. Je moet in de gaten kunnen houden of je voedster eet en keutelt.

Als je besluit ze apart te zetten zou ik het zeker minimaal een week doen. Het duurt bijna 2 weken voor de wond goed genezen is en je dan aan een herkoppeling kunt beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn ram en voedster twee weken helemaal apart gehouden. De twee kooien stonden wel tegen elkaar zodat ze aan elkaar konden snuffelen.

Nu moet ik ook wel zeggen dat die twee konijnen voor de operatie ook niet constant bij elkaar zaten. Ze zaten alleen samen als ze los waren omdat mijn voedster een probleem had met overmatig wassen. Daardoor bezorgde ze haar vriendje wondjes op zijn kop.

Ik had binnen die twee weken al geprobeerd of ze bij elkaar konden maar toen ging de ram achter mijn voedster aan en heb ik ze meteen weer uit elkaar gehaald. Ik wilde eerst zeker zijn dat de wond helemaal genezen was zodat mijn voedster van zich af kon bijten tijdens de herkoppeling. Nu zijn ze twee dagen samen en doen ze het heel goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het even kan zou ik kijken of je ze samen kan houden. Herkoppelingen zijn niet altijd leuk, bovendien heeft het zieke konijn vaak wel steun aan haar maatje. Daarbij, zien eten doet eten.. Ik heb nu drie keer een eigen konijn laten castreren, de eerste keer heb ik ze half apart gehouden (alleen samen onder toezicht, verder wel naast elkaar net als Loesss) gedurende twee/drie dagen, daarna heb ik ze beide keren gelijk samen gezet. Pip heeft gewoon nergens last van gehad, echt niet, dus die konden makkelijk gelijk weer samen. Jasmijn deed het wat minder goed, had ook wat extra pijnstilling nodig. Maar haar vriendje en vriendinnetje waren heel erg lief voor haar en de dag na de ingreep gaf ik ze halverwege de ochtend vers hooi o.i.d. en Fred en Pip waren zo enthousiast, dat Jasmijn voor ze het door had ook al begon te knabbelen. ;)

Het kan voorkomen dat ze minder lief zijn voor elkaar, zorg dus wel dat je toezicht houdt. Bij twijfel kun je ze beter uit elkaar halen. Als er iets met de wond gebeurt of je voedster wil niet eten door stress, ben je verder van huis dan wanneer je later een herkoppeling moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik ze dan toch het beste uit elkaar kan halen. Ze jagen nu nog best wel eens achter elkaar aan en dan heeft zij er gewoon echt meer baat bij om rustig te herstellen.

En ik weet dan niet zo goed wanneer ze opnieuw gekoppeld kunnen worden, want daar ben ik het liefst zelf bij en zo vaak ben ik nu ook weer niet bij mijn ouders dat ik dat weer even snel kan doen. Maar zolang ze dan uiteindelijk maar weer lekker relaxed bij elkaar zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .