Ga naar inhoud

Herstel na amputatie achterpoot


Suus1978

Aanbevolen berichten

Hallo BB-ers!

Ik ben nieuw hier, ik heb al jarenlang konijnen en ik ben al jarenlang lid van de KG, maar als ik iets opzoek op internet over konijnen, krijg ik zo vaak een hit van het BB-forum dat ik dacht: nu wordt het tijd om lid te worden. Helaas is er ook een minder leuke aanleiding: mijn allerliefste Kimmie heeft haar achterpoot gebroken en daarom is haar pootje geamputeerd. Het is een ongelukkige breuk, dus de keuze was inslapen of amputeren. Ze is al op leeftijd (9 jaar) maar ze is nog vrolijk en levendig, dus ik heb besloten om haar toch een kans te geven. De breuk zat in haar dijbeen, dus vanaf daar is het pootje afgelopen vrijdag geamputeerd.

Het herstel gaat (naar mijn idee) erg langzaam. Ze is vrijdag geopereerd en ze loopt nog amper. Ze eet en drinkt (als we haar voeren), ze keutelt en plast op zich wel, maar er zit héél weinig leven in. Ze was overdag altijd al lui hoor, maar nu eet ze bv. niet eens, tenzij we iets onder haar neus duwen. Lopen doet ze eigenlijk niet. Misschien verwacht ik te veel en moet ik gewoon geduld hebben. Maar ik hoop zo ontzettend dat het allemaal goed komt en daar twijfel ik een beetje aan. Ze zal nooit meer rennen zoals ze deed, maar ik zou al ontzettend blij en dankbaar zijn als ze weer gewoon kan lopen. Ze zit ook wel eens overeind om zich te poetsen en haar oogjes zijn helder en fel, dus dat is een goed teken. Ik hoop dat hier mensen zijn met "amputatie-ervaring" die iets kunnen zeggen over het herstel. En ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen van lotgenoten natuurlijk...

Alvast bedankt!!

Groetjes van een hele bezorgde Suzanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat erg zeg! Wel super van je, dat je Kimmie de kans hebt willen geven. Genoeg mensen zouden het niet gedaan hebben, vanwege haar leeftijd, vanwege geld, vanwege wat dan ook.

Ze zal misschien nooit meer kunnen doen, wat ze eerst deed, lekker rennen e.d., maar ze kan nog steeds gewoon weer een gelukkig konijn worden. Ik heb trouwens geen ervaringen met amputaties, maar denk persoonlijk wel, dat je misschien toch wel teveel te snel verwacht. Een amputatie is niet niks natuurlijk. Ze moet haar hele houding aanpassen aan het gemis van die achterpoot. Ik neem aan, dat ze gewoon pijnstilling krijgt, maar zo'n wond moet toch genezen en misschien kunnen konijnen ook wel last hebben van fantoomgevoel (jeuk en pijn in het missende ledemaat).

Ik denk, dat je weinig meer kunt dan voor Kimmie dan haar goed in de gaten houden, haar pijnstilling geven en zorgen, dat ze genoeg eten en drinken binnenkrijgt. Het zal vast ook wel een goed teken zijn, dat ze zich al wat wast en lekker fel uit haar oogjes kijkt.

Heel veel beterschap voor Kimmie en heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .