Ga naar inhoud

Is het wel echt nodig?


KoenSilvertant

Aanbevolen berichten

Hallo,

Zoals (sommige) weten heb ik 2 dwergkonijntjes van 6 en 4 maanden oud.

Het zijn 2 vrouwtjes, (het gaat goed en ik weet dat dit fout kan gaan, niet over zeuren dus!)

Nou lees ik dat mensen hun konijnen echt inenten tegen 2 of 3 van die ziektes, weet de namen zo snel niet...

Zou ik dat ook moeten doen?!

Er leven hier geen wilde konijnen, wel verder op in de weilanden, maar die komen het dorp niet in!

Wel komen er soms katten in onze tuin, maar die zijn soms zo weer weg.

Ik weet niet of ik ze wel mag inenten van mijn ouders, want die vinden het denk ik onzin?

Zou ik dit wel moeten doen?

Allebei onze honden worden wel ingeënt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet natuurlijk niks. Maar in principe loopt elk konijn gevaar, de ziektes waar het om gaat (myxomatose en VHD) worden namelijk ook verspreid door vliegen. Je kunt ze bovendien zelf meenemen, als je zelf in aanraking komt met het virus. Geplukt gras of onkruid kan ook besmet zijn. Ik laat mijn konijntjes wel inenten. Ik zou het zeker met je ouders overleggen. Als het niet mag, dan kun je daar natuurlijk niet zo veel aan doen. Maar ik zou het wel proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet natuurlijk niks. Maar in principe loopt elk konijn gevaar, de ziektes waar het om gaat (myxomatose en VHD) worden namelijk ook verspreid door vliegen. Je kunt ze bovendien zelf meenemen, als je zelf in aanraking komt met het virus. Geplukt gras of onkruid kan ook besmet zijn. Ik laat mijn konijntjes wel inenten. Ik zou het zeker met je ouders overleggen. Als het niet mag, dan kun je daar natuurlijk niet zo veel aan doen. Maar ik zou het wel proberen.

Oke, ik ga het als ze thuis zijn straks bespreken.

Ik weet denk ik het antwoord wel, maar proberen kan altijd.

Dan laat ik ze gelijk even nakijken en heel misschien nagels knippen.

Maar volgens mij komen deze niet uit de haar grens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel dierenartsen hebben speciale entingsdagen voor konijnen.

Dan kost het inenten van een konijntje veel minder. Je hoeft dan namelijk niet het hele flesje met de enting te betalen omdat ze meerdere konijnen op één dag enten. Misschien heeft jouw dierenarts ook zo'n dag. Meestal vallen die dagen in april.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het wel doen. Dat er geen wilde konijnen in de buurt te zien zijn wil namelijk niet zeggen dat ze er niet zijn. Hier op het dorp heeft een tam konijn een jaar (!) rondgelopen waarvan het laatste halfjaar tot een paar weken terug iedereen dacht dat het dood was omdat niemand het zag, maar het beestje leeft dus nog wel en heeft een halfjaar ongezien rondgelopen. En ook is hier laatst op heel Walcheren een uitbraak geweest, weet niet zeker of het myxomatose of VHD was, maar echt heel veel mensen zijn er hun konijnen aan verloren. Zo ken ik mensen die 18 konijnen hadden, eentje was er toevallig ingeënt en eentje heeft het overleefd, de overige 17 zijn dus overleden, terwijl die mensen een goed afgesloten tuin hebben. En door die loslopende konijnen kan het dus heel gemakkelijk verspreid worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel dierenartsen hebben speciale entingsdagen voor konijnen.

Dan kost het inenten van een konijntje veel minder. Je hoeft dan namelijk niet het hele flesje met de enting te betalen omdat ze meerdere konijnen op één dag enten. Misschien heeft jouw dierenarts ook zo'n dag. Meestal vallen die dagen in april.

Met het nieuwe vaccin, dat steeds meer dierenartsen gaan gebruiken, gaat dath elaas niet meer op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .