Ga naar inhoud

Groenvoer


kb1988

Aanbevolen berichten

Ik kwam er pas achter, hoe belangrijk groenvoer voor een konijn is en dit heb ik eigen heel weinig gegeven. Daar wil ik vanaf vandaag verandering in brengen! Ik ga nu vanochtend eerst naar de scouting, maar vanmiddag ga ik de stad in en wil daar o.a. groenvoer voor het konijn halen.

Wat zijn echte aanraders? Veel van de dingen die ik voor Kiddo haal, eet ik zelf waarschijnlijk niets van. Kiddo heeft al wel eens tomaatjes gehad, maar daar is hij niet gek op. Wortels daarentegen verslind ie. Verder weet ik nog niet goed wat hij lekker vind.

Graag een paar tips. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin in elk geval rustig. Geef hem eerst maar één blaadje of stukje. Reageert hij daar goed op (ontlasting blijft mooi) dan kun je dat verder opbouwen tot de gewenste hoeveelheid. Hier krijgen ze witlof, andijvie, broccoli, boerenkool, komkommer, tomaat, wortel (eventueel met loof), radijsjes, paksoi, chinese kool, spruitjes, bloemkoolbladeren, selderij.. Nog wel meer dingen maar dat schiet me zo even niet te binnen :P je hebt in elk geval keuze genoeg.

Het is altijd even testen of jouw konijn er tegen kan en of hij het lekker vindt, ik zou dus gewoon met twee soorten beginnen de eerste week en dat verder uitbreiden. Over het algemeen bouw ik het vrij snel op en nooit problemen mee gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad rustig beginnen en langzaam een groentesoort toevoegen.

Hier eten ze ondertussen zonder problemen komkommer, andijvie, tomaat, paprika, bleekselderij, witlof, wortel en appel. Voor de rest gaan kleine stukjes broccoli ook naar hen als we dat toevallig die avond eten.

Nog een tipje wat betreft de kosten; probeer prijzen te vergelijken of haal de groente bij de markt. Kan een hoop geld schelen. Ik kwam er namelijk achter dat wij 50-60 euro per maand alleen al uitgeven aan groente en fruit voor de konijnen en cavia's. Ik haal vanaf nu daarom tomaat, paprika, witlof, komkommer en wortel bij de Lidle. Het blijf natuurlijk steeds vergelijken omdat de prijzen nooit hetzelfde zijn, maar het is dus wel de moeite waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Stamper is dol op peterselie, basilicum, broccoli, witlof, andijvie, bloemkoolbladeren en banaan.

Wortel of paprika vindt hij helemaal niks.

Misschien is het een idee om een lijst uit te printen waar op staat wat je konijn wel en niet mag hebben.

Zeker in het begin kan dat namelijk best handig zijn. Zo loop je niet het risico dat je iets aan je konijn geeft wat giftig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo

ik ben nieuw hier op het forum en ik vroeg me het volgende af, mijn konijnen zijn gek op witlof maar ik geef hun altijd alleen de blaadjes ervan en niet de hele stronk omdat ik niet zeker weet of ze het bittere binnenste ook mogen, ze krijgen nu aan groenvoer van mij voor hun twee samen 2 halve wortels 6 witlofblaadjes en wat broccoliroosjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo

ik ben nieuw hier op het forum en ik vroeg me het volgende af, mijn konijnen zijn gek op witlof maar ik geef hun altijd alleen de blaadjes ervan en niet de hele stronk omdat ik niet zeker weet of ze het bittere binnenste ook mogen, ze krijgen nu aan groenvoer van mij voor hun twee samen 2 halve wortels 6 witlofblaadjes en wat broccoliroosjes

Mijn konijn vindt eigenlijk het knabbelen aan de stronk zelf het allerleukste, als er blaadjes liggen en de stronk gaat de stronk er als eerste aan. Ik heb er nooit last van gehad, dacht altijd dat dit ook gegeven mocht worden nl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een grote voorstander van konijntjes zetten op groenvoer en hooi, géén brokjes, behalve bij nog opgroeiende nijnen.

Onze man is op een gezond gewicht door enkel en alleen de afschaffing van zijn brokjes. Qua groenvoer krijgt hij 's morgens en 's avonds witloof, brocoli, peterselie, raapjes, een worteltje, wortelloof, basilicum, kleine beetjes sla, al eens een stukje appel (vind hij niet zo geweldig), komkommer (ook niet zo geweldig), radijsjes (nog minder OK, maar de blaadjes blijken wel lekker).

Het 'oppassen met de hoeveelheden' lijkt mij eerder te slaan op de koolhydraatrijke groenten (worteltjes, appel, etc.) dan op de groene dingen en witloof. Groenvoer is net dat: groen. Konijntjes in het wild vinden immers geen groentenschotels maar wel veel kruiden, gras, al eens een streepje wortelloof of wat peterselie in een tuintje. Dat proberen wij ook na te bootsen, al krijgt hij uiteraard meer gewone groentjes, aangezien potjes basilicum kopen nogal duur blijkt uit te vallen om er het buikje van een Franse Hangoor mee te vullen ;-)

Pas wel in het begin op. Ons konijn is goed gewoon aan al zijn groenvoer, krijgt dagelijks variatie en reageert niet op al eens wat anders. Je moet dit alleen rustig opbouwen, klein beginnen en blijven volhouden eens hij het gewoon is. Dus niet op maandag een ganse groencontainer en dan weer een week niets. Daar geraken de darmpjes van slag van.

Oh ja: wij geven alles in hun natuurlijke vorm: brocoli als stronk, witloof als stronk, sla als krop. Het helpt dat ons konijn een grote jongen is, maar voor kleinere konijntjes zou ik hoogstens de brocoli in twee of vier snijden, niet de roosjes eraf halen. Witloof gaan pellen lijkt me ook overdreven, het knagen is een natuurlijk konijnengedrag en moet gestimuleerd worden! (tenzij ze natuurlijk geen tandjes meer hebben hè!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .