Ga naar inhoud

Hakjes, Hakjes, Hakjes


ShinLi

Aanbevolen berichten

Oke, ik wordt gek van hakjes. Ik weet niet meer wanneer het nu sore hocks is, hoe hakjes er normaal uit behoren te zien of dat nu al mijn zes konijnen met beginnende problemen zitten. Of ik zie gewoon apen en beren.

Net alle zes konijnen even nagekeken. Heb al eens eerder een topic over Gwyn en Freya aangemaakt, en heb weer even foto's getrokken.

Dit is de beste foto bij Freya genomen, maar zo zien Gwyn haar achterpoten ook ongeveer uit: http://i116.photobucket.com/albums/o6/shinligfx/20120221_101812.jpg

Hakje van Gwyn:

http://s116.photobucket.com/albums/o6/shinligfx/?action=view&current=20120221_102541.jpg

Freya haar poten heb ik gister nog schoongemaakt, want haar vacht aan de zijkant van de achterpoten was gewoon echt zwart van het vuil. Maakt ze dan ook niet haar poten goed schoon?

Is dit nu sorehocks, beginnend, gevorderd? Komt dit door de bende die ze ervan maken (keutelen, plassen op tegels) en algemene nattigheid van de tegels? Heb ik zelf te lang gewacht en niet goed opgelet?

Baldr en Jopelien ook nagekeken, en die hebben alleen een rondje echt op hun hak zitten, maar niet zo heel erg rood. Toen ook nog Cooper en Li, die met z'n tweeen zitten bekeken, en ook die hebben een klein rondje op hun hak onder het haar.

aangepast door ShinLi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontsettend smerige poten, maak je niet vaak genoeg schoon? Ik zou toch iets aan de bodembedekking gaan doen want 6 konijnen vies en geiriteerde pootjes kan geen toeval zijn. Het zijn nog net geen sore hocks maar dat scheelt niet veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kaal roze plekje zonder roodheid/korst is normaal. Toen ik net konijnen had was ik bang dat dat al foute boel was maar nu ik meerdere konijnen heb (gehad) kan ik zeggen dat ze allemaal wel een kaal plekje op de hakjes hadden. Jouw foto's met die korstjes op de hakjes daarentegen zien er toch wel uit als beginnende sore hocks. Ik sluit me aan bij de rest en zou zeker wat aan de bodembedekking doen om te voorkomen dat het uit de hand loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gewoon om gek van te worden ik kan wel twee/drie keer per dag hun ren aanvegen, en nog kun je twee uur later weer vegen. Ik zal zometeen wel even een foto trekken, heb net vanochtend weer geveegd. Heb ook al bv. gehakselt stro een tijd lang op de tegels gegooid, maar dat is binnen een dag ook gewoon vies van de keutels enzo, en dan zijn ze nog minder zindelijk.

Trouwens Cooper en Li hun poten zijn niet vies hoor, die zitten ook in een ander hok. Het viertal zit voornamelijk in hun ren op de tegels. De poten van Jopelien en Baldr zijn ook lang niet zo vies als die van Gwyn en Freya. Het lijkt wel of de twee zusters er gewoon aanleg voor hebben op één of andere manier.

@Nicky_the: Als jij het weet, weet ik het ook. Ik blijf maar keuteltjes vegen, in het wc'tje doen, maar ze snappen het gewoon niet....

@Rabbitmams: Wat raad je aan, DA bezoek? Of eerst weer met pawwax gaan smeren (heb ik gister alweer bij Freya aangebracht), maar het lijkt wel of ze het er even snel weer af likken :s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je van die gewone vierkante stoeptegels? Die kunnen echt ruw zijn aan de bovenkant, zeker als je een beetje van die ouderwetse hebt. Ik weet niet of iemand weet wat ik bedoel maar bijv. in nieuwbouwwijken zie je vaak van die gladde, maar je hebt ook van die andere met een veel ruwer oppervlak.

Ik weet niet of je nu nog pawwax moet gebruiken aangezien het al wondjes zijn, die pawwax sluit de wond af en dat is niet goed.

aangepast door Miffy1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de hakjes niet open zijn kun je pawwax gebruiken, als ze al open zijn, dus echt een open wondje dan zou ik calendula gebruiken zodat het zo snel mogelijk heelt.

Wat ik heb moeten doen is aanpassen in het hok dat ze niet meer op natte plekken hooi konden zitten en op de plekken die ik nat zie leg ik hemparade en dat gaat nu goed gelukkig. je moet echt de oorzaak weg zien te halen.

ik veeg het hok 2x per dag aan en vernieuw op die plekken de hemparade

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je van die gewone vierkante stoeptegels? Die kunnen echt ruw zijn aan de bovenkant, zeker als je een beetje van die ouderwetse hebt. Ik weet niet of iemand weet wat ik bedoel maar bijv. in nieuwbouwwijken zie je vaak van die gladde, maar je hebt ook van die andere met een veel ruwer oppervlak.

Ik weet niet of je nu nog pawwax moet gebruiken aangezien het al wondjes zijn, die pawwax sluit de wond af en dat is niet goed.

Ik heb ook stoeptegels en de andere nijntjes hebben enrgens last van, ging hier echt om natte en vieze poten die de aanleiding waren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wat je bedoelt Miffy. De tegels die ik heb gebruikt zijn niet super ruw. Heb ze zo gelegt dat de gladste tegels in de ren zelf liggen.

@Amatjuh, zachte ondergrond hebben ze in hun nachthok (zeil met op dit moment gehakselt stro + stro) en ze liggen vaak in hun loungebak waar hemparade inligt. De ren is wel overdekt, maar tegels zijn op dit moment wat nat door het weer. Zoals ik al zei ik kan wel weer gehakselt stro in de ren op de tegels neerleggen. Alleen is dat niet een oplossing maar een tijdelijke maatregel. Ik boen de tegels ook regelmatig, maar met het koude weer natuurlijk niet omdat ze anders een ijsbaan hadden XD. Dan zorg ik er ook voor dat de tegels meteen weer droog worden door afdeppen met handdoeken (is mijn moeder altijd zo blij mee XD).

Overzicht van het hele hok, ren en omheining: http://i116.photobucket.com/albums/o6/shinligfx/20120221_115541.jpg

Binnenkant ren: http://i116.photobucket.com/albums/o6/shinligfx/20120221_115408.jpg (net vanochtend aangeveegt, het valt nog mee, ze waren aan het luieren op de lounge-bak)

Overzicht binnenkant ren: http://i116.photobucket.com/albums/o6/shinligfx/20120221_115420.jpg

Nachthok: http://i116.photobucket.com/albums/o6/shinligfx/20120221_115517.jpg (nachthok blijft goed schoon, ze keutelen bijna niet in het stro, maar ze zitten er ook bijna nooit in)

Op dit moment is waar het hok staat een redelijk vochtig hoekje omdat het water nog niet goed kan wegzakken in de grond. Denk dat daardoor nog wat vocht omhoogtrekt waardoor de tegels niet zo goed droogblijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je goed ziet op de overzicht foto dan ligt het ren gedeelte al hoger dan de rest. Tegels moeten binnenkort wel opnieuw gelegt worden in de ren want het is weer wat verzakt (waarschijnlijk door het nattere weer)

Dus een optie is nu, om de poten schoner en droger te houden toch iets van hemparade/gehakselt stro in het ren gedeelte over de tegels doen? En daarnaast behandelen met Calendula? Alleen hier heb ik nog nooit precies van gehoord, hoe moet dit gebruikt worden en op welke manier werkt dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Calendula (Calendulan heet het geloof ik officieel bij VSM) is een homeopathisch middel, je kunt het gewoon bij Etos, Kruidvat etc. halen. Is niet speciaal bedoeld voor dieren maar je kunt het wel gebruiken. Ik zou de zalf nemen want die is het vetste, je hebt ook nog creme, gel, en spray, die gebruik ik ook wel eens bij wondjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier lopen de konijnen op een betonnenvloer in het overdekte gedeelte (dit wordt alleen nat indien het heel erg hard regend) en gras (daar is niet veel meer van over) in de open ren. Hun pootjes worden ook nat en vies als ze door de "modder" in de ren rennen, maar volgens mij maken ze dit zelf weer schoon of lopen ze het vuil er weer af op schone gedeeltes. Ik denk dat een konijn buiten altijd minder schone poten zal hebben als een binnenkonijn. Dat zul je niet helemaal tegen kunnen gaan.

Uiteraard zal er wel voldoende ruimte moeten zijn waar de konijnen droog kunnen zitten en dat is bij jou dus alleen in het nachthok als ik het goed zie op de foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Niek: normaal zijn de tegels in de ren zelf ook droog, maar door het vochtige weer/grond droogt het nu moeilijker. gister met het zonnetje erop was het wel zo weer droog :/. Maar jah het lijkt inderdaad of baldr en Jopelien simpelweg hun poten ook beter schoonhouden. Ik schrok gister best wel dat Freya haar poten zo vies waren. Daarom met een even haar poten gewassen. Hun poten zijn altijd al viezer als bij mijn andere nijnen.

Ik zal zowieso even het noppenfolie op lekken controleren. Weer even alles goed dichttapen dat het niet naar binnen drupt. En verder bodembedekking op de tegels leggen. Calendula gaan we ook ophalen, hoevaak mag je dit erop smeren, 1x daags of meerdere keren per dag? Hopelijk hebben ze hier dan de zalf-vorm te koop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je goed ziet op de overzicht foto dan ligt het ren gedeelte al hoger dan de rest. Tegels moeten binnenkort wel opnieuw gelegt worden in de ren want het is weer wat verzakt (waarschijnlijk door het nattere weer)

Dus een optie is nu, om de poten schoner en droger te houden toch iets van hemparade/gehakselt stro in het ren gedeelte over de tegels doen? En daarnaast behandelen met Calendula? Alleen hier heb ik nog nooit precies van gehoord, hoe moet dit gebruikt worden en op welke manier werkt dit?

Toen ze bij mij sore hocks hadden , heb ik ze binnen gehad op katoenen doeken totdat de hakjes weer goed waren en toen gingen ze weer naar het buitenhok met de hemparade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ff hardop mee..

Je hebt ook van die hennep tapijten. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het schijnt ook goed te zijn.. Misschien hebben anderen hier wel ervaring mee?

En toch proberen om je konijnen zindelijk te krijgen.. Idd die hooiruif boven het toilet, maar ook een krantje onderin het toilet zodat die de geur opneemt.. Continu alle keutels oprapen en in de poepbak leggen etc.

Verder naar je drainage kijken: waarom wordt het niet droog? Zorg ervoor dat je tegels goed schuin liggen zodat het water weg kan lopen en zorg er dan ook voor dat je ren ietsjes van de tegels af staat zodat het water er onderdoor kan.

Onze tegels liggen idd ook op zand en ze liggen schuin, daarmee is het altijd vrij snel droog. Wij hebben ook ruwe tegels en in de ren grindtegels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vier konijnen binnen halen en genoeg plek geven wordt erg moeilijk bij ons XD. Alle kamers worden gebruikt in huis, en het hok staat vol met fietsen en opgeslagen spul (is ook maar een klein hokje). Ik hou het goed in de gaten, en blijf smeren met calendulan, dit ongeveer twee keer per dag doen? Heb nu net voor het eerst gedaan. Meteen afgestraft door Baldr die me in het bil beet XD.

Hooiruifje heb ik nu tegen de zijkant aangehangen zodat het boven de twee wc's hangt. En drop alle keutels steeds in de wc's.

Nog een nadeel dat we aan een straat wonen die aan de bovenkant hoger ligt dan aan de onderkant. Dus al het water wat bij de buren valt komt dan ook door onze tuin gestroomt. Het hok van de vier is al zo betegeld dat het het hoogst ligt van de hele tuin, plus dat het schuin afloopt. Dus waarom het niet goed droog wordt op dit moment weten we wel. De grond is hier nog heel erg nat van alle regenval en daarna de vorst met veel sneeuw. het duurt gewoon even voordat dat weer weggezakt is.

Mocht het niet opknappen in een redelijke tijd (wat voor redelijke tijd moet ik in acht nemen met calendulan?), kunnen we altijd nog overwegen om ze eerst in het hok te stallen. Zullen m'n ouders blij mee zijn.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik het goed dat met name de voedsters die je als eerste had, het hebben? Dat zijn zusjes? Ik denk dat bij sore hocks toch ook aanleg in zekere mate een rol speelt.. Verder is het lastig met buitenkonijnen. Tenzij je ze altijd hoog en droog in een hokje met een dikke laag bodembedekking doet, maar om ze dan ook nog ruimte te geven.. Succes.. Dat krijg ík niet voor elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep dit zijn mijn eerste twee voedsters. Waarschijnlijk zussen omdat ze op hetzelfde moment binnen zijn gekomen in de winkel (liep er toen zelf stage, op slag verliefd, je kent het >.>). Daar had ik ook al over na zitten te denken, ze kampen toch beide met hetzelfde probleem

En verder bent ik het met je eens, ik sluit echt niet vier konijnen op alleen maar om ze droge/schone poten te laten houden. In de natuur zitten ze ook niet op handdoek of vetbed of stro. En onze konijnen zijn tam en vaak doorgefokt, waardoor somminge nijnen ze toch meer aanleg blijken te hebben voor dit soort problemen. Heb nu eerst een lekkere laag hemparade met daarover gehakselt stro gegooid over de tegels in de ren. Daar zitten ze nu toch het meest omdat het het droogst is (ze zoeken zelf wel het droge op als ze geen natte poten willen). Krijg van sommige reacties gewoon het gevoel alsof ik niet goed voor mijn konijnen zou zorgen. Maar ik heb geen knuffelkonten die uitgebreid gekroelt willen worden. Die moet ik echt bij het nekvel grijpen wil ik ze al even goed onderzoeken en nakijken. Dit probleem met de twee dames speelt al langer. En blijkbaar met dit soort weer verergert de staat van de pootjes, in het najaar hadden ze er ook al wat last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, een vetbed blijkt dus ook geen oplossing te zijn want hier heb ik juist binnenkonijnen met kale hakjes. Niet vergelijkbaar met jouw foto's, maar de hakjes zijn wel kaal terwijl dat eerst (zeker bij Pip) niet zo was. In dit geval is het bij lange na niet zo erg als het eerst was (door de urinebrand) maar toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .