Ga naar inhoud

Ik maak me zorgen om Zoef


Ireen

Aanbevolen berichten

Toen ik vanmorgen bij mijn konijnen aankwam, viel het me gelijk op, konijn Zoef is zichzelf niet. Normaal is hij altijd haantje de voorste wanneer ze eten krijgen, en ook altijd heel vrolijk en actief. Maar nu zit ie heel passief, kwam niet op het eten af, en gaat veel liggen. Ik zal hem zo eens afvoelen of ik iets kan vinden, maar zo in eerste opslag mankeert hem niets, behalve dan dat hij niet de energieke Zoef is. Ik maak me zorgen... en weet niet zo goed wat te doen in deze situatie... iemand hier ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem naar binnen gehaald en hem net eens onderzocht, maar ik kan niks geks vinden... het was alleen wat vies in de plooien waar ooit de ballen hebben gezeten. Echt rond de anus zelf is het schoon. Ook terwijl ik em bekeek en bevoelde was hij niet lusteloos, maar was hij juist alles aan het onderzoeken op het aanrecht. Drinken doet hij wel, maar ik heb hem nog niets zien eten nee... ik heb hem net bleekselderij voor gehouden maar hij kijkt er niet naar om, zelfs snoepjes en brood (wat ze al zelden krijgen) waar hij normaal op aanvalt, keert hij zijn kop voor om en loopt weg. Wat wel opvallend is, is dat zijn oren heel koud waren, nu weer iets opgewarmd omdat jij nu binnen staat. De rest van zijn lijf voelde niet koud aan trouwens. Ik heb geprobeerd zijn temperatuur op te meten, maar de thermometer van mijn ouders stamt uit het jaar nul en ik heb het idee dat die het niet doet, dus mijn vriend is nu een andere bij mijn zus aan het ophalen en dan nog maar eens een poging doen zijn temperatuur op te meten.

Ik heb hem nu maar binnen gezet om hem goed in de gaten te houden of hij gaat eten en of hij keutelt (dat is lastig te zien met 3 andere konijnen in het hok dat ook nog eens in de schuur buiten zicht staat).

Nee hij schuift niet met zijn buik over de grond, zijn buik voelt ook niet hard of extreem zacht...

En ik heb hem gister om 17.00 uur nog andijvie gegeven en daar heb ik hem ook van zien eten.

Ik zal nu de poepbakken eens bekijken of er iets geks in te vinden is, die zijn allemaal gisterochtend nog schoongemaakt, maar zoals ik al zij er schijten ook 3 andere konijnen op.

Nog een vraag, nu hij hier binnen zit, is het voor zijn gemoedstand beter om één van de andere konijnen bij hem te zetten, of is dat juist onverstandig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt niet goed. Het beste advies is waarschijnlijk: naar de dierenarts ermee. Probeer te achterhalen waarom hij niet eet.

Eet hij wel andijvie? Aangezien hij dat gister nog at en het is zacht.

Als je met je oor aan zijn buik luistert moet je zacht borrelende geluidjes horen. Harde geluiden is niet goed en stil is ook niet goed.

Ik zou hem een darmstimulerend middel (Cisaral) geven en misschien pijnstilling.

Als hij niet snel uit zichzelf wat eet zul je moeten gaan dwangvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hij eet! Pffff wat een opluchting! Hij zat net wat aan zijn biks en de paar kleingeknakte knabbelsticks te eten...

Hij is trouwens ook niet echt lusteloos meer, hij gooit lekker met zijn speelklos... ow en hij eet nu ook van zijn groente. Een zorg minder. Maar ik houd hem nog wel even binnen en in de gaten, ik wil eerst ontlasting zien voor mijn zorgen weg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou hij at gegeven moment wel weer nar behoren, misschien iets minder gretig als normaal... en keutelde ook wel gewoon en ook wel mooie keutels. Toch voor de zekerheid wel even met hem naar de dierenarts geweest, waar hij wel een iets bolle buik had, en wel wat meer gas ontwikkeling als normaal zou zijn. Ik heb twee flesjes meegekregen om de darmen te stimuleren... Cisaral drops en Metocloral drops, 4 maal daags 1 ml, af bouwen naar 2 maal daags tot hij weer normaal eet.

Vanmiddag ook maar weer bij de groep gezet, leek goed te gaan tot Hajo opeens aanviel en ze tot zeker 3 keer een bolletje konijnen was, en ik ook nog eens flink gebeten ben toen ik ze uit elkaar wilde halen. Dus net een paar uur wezen koppelen op neutraal terrein, na wat strubbelingen leek dat ook weer goed te gaan... en nu weer met zn vieren in het binnenhok opgesloten. En gelukkig gaat dat goed *I'll keep my fingers crossed* Natuurlijk wel regelmatig checken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .