Ga naar inhoud

Utopia sore hocks?


TakkieUtopiaKerst

Aanbevolen berichten

Zorg dat de huid droog blijft. Mijn nijn had dit ook omdat hij zich daar niet meer kon wassen (EC gevolg en zo). Wanneer het vochtig blijft raakt de huid geirriteerd en gaat de huid op den duur echt kapot. Ik heb daar zelf Vetrimin zalf opgesmeerd (is op honingbasis), wat met 1 dag een goed resultaat gaf. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je er dan geen omkijken meer naar hebt. Zorg ook dat ze niet op een harde bodem zit of stro (harde puntjes, steekt in het velletje), maar op een dikke laag met bijvoorbeeld supra soft bedding. Dit neemt ook het vocht goed op. Als je ze in huis hebt kan je een vetbed overwegen wat zacht is voor de pootjes. Mocht het een urineprobleem zijn of problemen met de niertjes moet je eens letten op het hooi wat je gebruikt. Luzerne in hooi of alfalfahooi is niet goed voor konijnen die wat mankeren aan de nieren. Je zou dan hooi van Beaphar kunnen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier foto's van sore hocks bij mijn witte vlaam. In linken want niet iedereen zal hier tegen kunnen.

Overigens zoals ik heel eerlijk beken ik wist niet van deze afwijking en had haar wonden behandeld totdat ze geheeld waren. NOoit meer gemerkt dat de poten zo enorm erg waren totdat ik las over sore hocks en haar ging controleren. Binnen een dag heb ik ze in laten slapen omdat dit al enorm ver gevorderd was zoals je kan zien.

http://i39.tinypic.com/a4cqa.jpg

http://i39.tinypic.com/vg0qoj.jpg

pffff nu ik die foto's weer zie.......... :( :( :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is inderdaad niet zo prettig om te zien. Het vervelende aan konijnen is dat ze niet laten zien dat ze pijn hebben en een konijn van dit formaat til je ook niet iedere dag even op om te checken, vooral omdat je er van uitgaat dat je ze goed verzorgd.

Probleem is ook dat ik een lange periode maar enorm weinig had gewerkt omdat ik maar 16 uurs baantje had. Toen kreeg ik er nog werk bij (heb ik nog steeds) en ben ik schade in gaan halen. WErk makkelijk 6 dagen per week en dan zie ik ze 's ochtends 10 minuten en 's avonds een half uur. Gewoon veel en veel te kort om dit soort problemen te ontdekken.

Idd zag ik het nooit. Ja 1x en toen behandeld omdat het zand overal onder het bloed zat (was gesprongen) maar op de tegels nooit tegen gekomen en aan de aluminium omheining ook niet. Ging er dus vanuit dat het werkelijk weg was en idd zeker gezien de hernia die Jikke had ben ik echt zeer voorzichtig met het hanteren en fixeren van mijn grote nijnen.

Missy die ik deze week in heb laten slapen was gelukkig lang niet zo erg als Molly echter gezien kwaliteit vna het leven en het feit dat die poten altijd moeilijk zouden blijven doen heb ik besloten met Missy de strijd verder niet aan te gaan. De behandeling leek aan te slaan totdat dus de ene poot open sprong incl. slagader. Dit was echt de druppel die maakte dat ik het haar niet aan kon doen. Wilde absoluut voorkomen dat Missy net zo moest lijden als dat Molly ongetwijfeld gedaan heeft!! :( :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is inderdaad niet zo prettig om te zien. Het vervelende aan konijnen is dat ze niet laten zien dat ze pijn hebben en een konijn van dit formaat til je ook niet iedere dag even op om te checken, vooral omdat je er van uitgaat dat je ze goed verzorgd.

Ik kijk gewoon vaak als ze weghuppen of de pootjes niet vies zijn en of ze nog lekker huppen en geen afwijkingen vertonen. Altijd kun je het niet voorkomen helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk gewoon vaak als ze weghuppen of de pootjes niet vies zijn en of ze nog lekker huppen en geen afwijkingen vertonen. Altijd kun je het niet voorkomen helaas.

Helaas is het zo dat pas wanneer je geconfronteerd wordt (ik met mijn lieverd die EC had gekregen) met dit soort problemen als sore hocks je weet waar je op moet letten. Wat je nu doet met weghuppen en checken :yes: doe ik nu ook. Ik kijk ook achterpootjes als ze languit naar achteren liggen en check de voorpootjes en achterpootjes met de borstelbeurt (en oortjes etc.). Je kunt het inderdaad soms gewoon niet voorkomen, omdat het vaak ook onder de vacht/zand verdoezeld zit. Mijn voedster heb ik van begin aan geleerd om de achterpootjes mee te laten kammen/borstelen. Ze vindt het niet leuk, maar tot nu toe doet ze het goed :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is het zo dat pas wanneer je geconfronteerd wordt (ik met mijn lieverd die EC had gekregen) met dit soort problemen als sore hocks je weet waar je op moet letten. Wat je nu doet met weghuppen en checken :yes: doe ik nu ook. Ik kijk ook achterpootjes als ze languit naar achteren liggen en check de voorpootjes en achterpootjes met de borstelbeurt (en oortjes etc.). Je kunt het inderdaad soms gewoon niet voorkomen, omdat het vaak ook onder de vacht/zand verdoezeld zit. Mijn voedster heb ik van begin aan geleerd om de achterpootjes mee te laten kammen/borstelen. Ze vindt het niet leuk, maar tot nu toe doet ze het goed :yes:

Klopt. Afgelopen jaar voor het eerst sinds 9 jaar ermee te maken gekregen, door toeval achter gekomen omdat ik de vieze pootjes schoonmaakte. En nu let je er automatisch op als je de kans krijgt en de onderkant van de pootjes ziet. Zo zie je maar weer dat bb een hoop leert, want ik had al een hoop gelezen over de sore hocks en herkende het op dat moment meteen. Wel nog voor zekerheid da toen laten kijken zodat ik niks over het hoofd zou zien. Maar zijn goed hersteld :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik deze foto's hier en daar zie vertrouw ik het bij Freya ook niet meer. Heb haar vanmiddag ook een voetenbad gegeven omdat haar poten zo vies waren :s. Zal morgen even foto's schieten en eigen topic aanmaken. Maar blij dat het met Utopia beter gaat. Mijn rekening is gespekt mocht het weer een DA bezoek worden XD.

Hoe vang je trouwens een plasje van het konijn op, vooral omdat ik er vier bijelkaar heb zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk gewoon vaak als ze weghuppen of de pootjes niet vies zijn en of ze nog lekker huppen en geen afwijkingen vertonen. Altijd kun je het niet voorkomen helaas.

doe ik ook inderdaad. ik werk trouwens ook fulltime, maar ben elke dag ongeveer anderhalf uur bij de konijnen. Puur omdat het mijn ontspanning is. En met aaien voel ik altijd goed het vachtje enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ik deze foto's hier en daar zie vertrouw ik het bij Freya ook niet meer. Heb haar vanmiddag ook een voetenbad gegeven omdat haar poten zo vies waren :s. Zal morgen even foto's schieten en eigen topic aanmaken. Maar blij dat het met Utopia beter gaat. Mijn rekening is gespekt mocht het weer een DA bezoek worden XD.

Hoe vang je trouwens een plasje van het konijn op, vooral omdat ik er vier bijelkaar heb zitten?

Apart zetten in een (schone!) kooi zonder bodembedekking. Kun je het plasje zo opzuigen met een spuitje. Geduld is geen overbodige luxe.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

en ze zaten nu toch binnen?

vreemd dat ze dan inderdaad vieze poten blijven houden.

zijn ze wel zindelijk?

mickey heeft vaak dat hij op de tegels in de gang plast, maar dat zuigt natuurlijk niet op en dan zit hij er met zijn kont en poten in en die zijn dan ook elke keer nat.

mischien dat het dat nog kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp eigenlijk niet dat er zo vaak topics zijn over sore hocks, en dat het dus vrij veel voorkomt. Om niet te spreken over viezen pootjes of vooral de combinatie van beide. Dan zitten ze hier wel minder ruim maar de pootjes zijn brandschoon en nog nooit sore hocks gehad, en dan heb ik ook rexdwergen. Je controleert toch met enige regelmaat je dieren?

Niet lullig bedoeld maar ik snap het gewoon niet, lijkt toch een andere factor dan genetica in mee te spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het idee dat dit bij buitenkonijnen ook sneller voorkomt omdat die vaker met vocht en harde ondergrond in aanraking komen. Persoonlijk heb ik ook het idee dat 'rare' dingen mij sneller opvallen omdat mijn nijnen binnen zitten en ik ze dus veel zie. Als ze buiten zitten en het koud is kan ik me voorstellen dat er dagen zijn dat je je konijnen niet heel lang ziet, dat gaf TakkieUtopiaKerst zelf eerder ook al aan.

Ik heb er nu voor het eerst mee te maken bij een binnenkonijn maar dat is een rex van 9 en hij heeft artrose dus er is een duidelijke oorzaak waar je niet 1-2-3 iets aan kan doen. Ik kijk mijn konijnen ook meerdere keren per week na, gelukkig zijn ze gewend aan oppakken dus is het niet zo'n probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp eigenlijk niet dat er zo vaak topics zijn over sore hocks, en dat het dus vrij veel voorkomt. Om niet te spreken over viezen pootjes of vooral de combinatie van beide. Dan zitten ze hier wel minder ruim maar de pootjes zijn brandschoon en nog nooit sore hocks gehad, en dan heb ik ook rexdwergen. Je controleert toch met enige regelmaat je dieren?

Niet lullig bedoeld maar ik snap het gewoon niet, lijkt toch een andere factor dan genetica in mee te spelen.

Nou ja, ik weet niet precies hoe jij ze huisvest maar als konijnen gewoon lekker droog in een hokje zitten met een lekkere laag bodembedekking, dan verklein je de kans natuurlijk wel enorm.. Mijn konijnen lopen normaal gesproken zeker tien uur per dag los in de tuin, ook als het vies en nat is. (Enige uitzondering is smeltende sneeuwprut.. Dan blijven ze lekker binnen..) Mijn konijnen hebben geen sore hocks, maar kan mij wel voorstellen dat de kans daarop toe neemt als ze in een ren zonder (dicht) dak zitten bijvoorbeeld.

Overigens is hier het tegenover gestelde aan de hand, juist binnen hebben ze kale hakjes. (Echt alleen het hakje, van sore hocks is absoluut geen sprake.) Ze zitten op een vetbed omdat één van hen incontinent is en helaas is dat voor de voetjes minder ideaal, hoewel het niet echt doorzet ofzo.

Ben het wel met je eens dat ik het soms wel apart vind dat het zo laat opgemerkt wordt, zowel mijn binnen- als mijn buitenkonijnen worden gewoon met regelmaat gecheckt om dergelijke problemen te voorkomen danwel op tijd te signaleren. Helemaal gezien mijn dame buiten gevoelig lijkt te zijn voor sore hocks.

Nou ja en sluit overgewciht niet uit! Mijn neef heeft een Rexdwerg die helaas veel en veel te veel eten krijgt (nou ja, inmiddels heeft hij zijn leven gebeterd, maar dat heeft lang geduurd..) en haar voetjes zien/zagen er ook niet uit. Het is jammer, zo'n kaal hakje lijkt onschuldig maar ik hoor toch regelmatig dat men een konijn heeft (moeten) laten inslapen vanwege sore hocks die niet meer te behandelen waren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 konijntje van mij had dit ook, niet zo erg maar was ook een beetje viezig, dit kwam omdat zij steeds in haar 'poepplekje' zat en omdat ze steeds het stro naar beneden schopte, daar haar behoefte weer deed, dat regende weer in, en werd 1 en al vieze zooi. Ik heb haar hok toen verbouwd zodat het niet meer kon inregenen, ervoor gezorgt dat ze haar stro niet meer naar beneden gooit door een randje voor het trappetje te maken en wc'tjes aangescaft voor haar 'poep plekjes' en gewoon elke dag netjes schoon maken, nu zijn haar pootjes weer helemaal mooi wit(:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .