Ga naar inhoud

Castratie Stamper


Stamper2011

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Aankomende donderdag is onze Stamper precies 5 maanden oud. Omdat hij heel graag een vriendinnetje wil, zal hij aankomende woensdag gecastreerd worden. Ik moet zeggen dat ik het ontzettend spannend vind. Ik hoop maar dat alles goed zal gaan! Bij het maken van een afspraak werd er aan mij gevraagd of zijn balletjes al wel helemaal goed ingedaald zijn, ik heb daar alleen geen idee van omdat dit mijn eerste konijn is en ik niet zo goed weet hoe je dat kan zien/ waar je op moet letten. Bovendien word onze Stamper helemaal wild als mijn vriend of ik even wil kijken.

Ik hoop zodoende maar dat het goed zit en dat hij straks gewoon geholpen kan worden.

Heeft iemand misschien nog tips om de eerste dagen na zijn castratie goed door te komen? Ik heb gelezen dat je het beste het bodemmateriaal in het verblijf kan vervangen door handdoeken. Mag er in zijn hoektoilet wel gewoon bodemmateriaal blijven zitten? Ik ben namelijk bang dat hij anders niet wil keutelen en plassen, ons konijntje kennende...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een erg trouw toiletkonijn rammetje, bij hem heb ik ook bodembedekking in een klein toiletje gelaten, was een hoektoiletje waar hij alleen op ging zitten voor z'n behoeften. Het moet niet aan de wond gaan plakken en ook niet irriteren.

Verder valt de castratie bij een ram doorgaans erg goed mee en eten ze vlot zelf weer. Ze moeten binnen 12 uur echt weer eten en in ieder geval niet vasten voor de narcose. Ik geef ze voor het vertrek altijd nog iets lekkers, liefst hun biksmaaltijd.

Ik kon bij mijn ram de balletjes makkelijk zien zitten als hij op z'n kont zat om zicht te wassen..., maar vooral als hij op z'n achterpoten stond. Hij was goed voorzien om het zomaar te omschrijven. Misschien een biksje boven z'n neus houden en ondertussen stiekem tussen de achterpoten gluren? Als je er zitten, kun je ze meestal wel makkelijk zien, aangezien er niet echt/geen haar op groeit. Twee langwerpige gevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We moeten onze Stamper tussen 8 uur en 9 uur 's ochtends bij de dierenarts brengen. Voor vertrek zal ik hem sowieso zijn brokjes geven. Verder zal ik wat lekkers voor hem meenemen voor bij de dierenarts/ voor onderweg.

Fijn om te horen dat het geen kwaad kan om bodembedekking in zijn hoektoilet te laten, mits het natuurlijk niet aan de wond gaat plakken. Ons konijn gaat er idd ook alleen op zitten als hij zijn behoefte moet doen.

Bij onze Stamper kan je geen balletjes zien zitten als hij zit of staat, die hele plek is ook bedekt met een mooi bosje haar.

Ik zal straks nog een keer proberen te kijken. Hij wil namelijk nog niet echt meewerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ook konijnen die ze intrekken :) Normaal moeten ze met 5 maanden wel zichtbaar zijn, volgens mij zijn maar een enkeling wat later.

Ik weet niet wat voor bodembedekking je hebt? Ik heb 't voorgelegd aan de dierenarts en die vond het oké :) Mijn rammetje heeft trouwens nergens last van gehad, alsof het nooit gebeurd was. Het enige waar 'ie last van had, was een bezorgd baasje ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier op het moment zowel hennep als zaagsel liggen, ik weet niet welke bodembedekking dan het beste is?

Fijn om te horen dat jouw rammetje nergens last van heeft gehad. Hopelijk zal het hier net zo voorspoedig gaan.

Ik vind het echt spannend. Het is toch altijd afwachten hoe een konijn op een ingreep/ narcose reageert.

Ik heb net weer een poging gedaan om tussen Stamper zijn pootjes te kijken, meneer word alleen zo wild dat het niet wil lukken.

Later nog maar even weer proberen. Anders zit er niks anders op dan het woensdag bij de dierenarts rustig af te wachten.

Je zou inderdaad denken dat ze met 5 maanden wel goed zichtbaar moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vriend en ik zijn er inmiddels niet zo zeker meer van dat we echt een rammetje hebben.

Ik heb nog niet duidelijk balletjes kunnen ontdekken. Maar ik moet zeggen dat meneer ook totaal niet mee werkt.

Straks blijken we toch een voedster te hebben. Ik hoop we er snel achter komen wat het nou echt is.

Ik vind het ook zo wat als we woensdag bij de dierenarts komen om ons rammetje te laten castreren en het dan toch geen rammetje blijkt te zijn. De dierenarts ziet ons al aankomen.

Zo ben je ervan overtuigt dat je een rammetje hebt en zo slaat toch de twijfel toe. Jammer dat ik hier niemand in de buurt ken die even voor mij kan kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is eindelijk gelukt om even goed naar Stamper zijn geslacht te kijken.

We hebben twee balletjes gevonden dus het is toch een ram!

Woensdag zal hij dus gewoon gecastreerd worden.

Stamper is op het moment even niet zo blij met ons, maar nou hebben wij wel eindelijk duidelijkheid over zijn geslacht.

Pff wat een gedoe zeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Ik moet zeggen dat ik ontzettend zenuwachtig ben voor morgen. Je brengt toch een gezond konijntje weg.

Ik heb steeds zoiets van straks word hij niet wakker uit de narcose, veranderd zijn karakter door de ingreep, heeft hij veel pijn waardoor hij niet meer wil eten en ga zo maar door.

Ik zal echt blij zijn als dit alles weer achter de rug is en meneer na de ingreep weer vrolijk thuis loopt te eten en keutelen.

Je zal zien dat ik mij druk maak om niks en dat alles eigenlijk voorspoedig zal gaan, maar toch loop ik mij druk te maken.

Hoelang duurt het meestal voordat de wond weer genezen is en je weer veilig bodembedekking kan gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mannetje heeft van zijn castratie bijna geen last gehad.

Nadat ik hem op had gehaald zat hij alweer vrolijk te eten en huppelde hij alweer rond. Toen ik de hechtingen zag wilde ik eigenlijk pas echt geloven dat hij gecastreerd was omdat hij nog zo vrolijk was.

Ik dacht als ze bij een vent zn ballen weghalen dat hij er dan meer last van zou hebben. Maar het viel me reuze mee.

Hij had geen pijnstillers nodig, en ik had wel hooi in een bakje gedaan zodat hij dat kon eten.

De genezing duurt bij elk dier een andere tijd natuurlijk. Je kan het zelf wel een beetje voelen hoe het met de wonden gaat.

Ik denk dat je je drukker maakt dan dat nodig is,

Maar goed dat had ik ook voor de castratie :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes met de castratie, het komt vast allemaal goed! Mijn rammetje was er de eerste 2 keer (lang verhaal) ook zo weer bovenop, gewoon beetje pesten met zijn favoriete snacks en hij hapt vanzelf toe ;)

Verder deed ik de week na de castratie altijd een gevouwen krant in het hoektoiletje omwikkeld met een dikke laag keukenpapier (net een luier :P), werkte erg goed bij mijn Dopey, nooit last gehad van wond irritatie e.d. wel even twee keer per dag verwisselen omdat het uiteraard minder geurtjes opneemt dan normale bodembedekking.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reactie!

Fijn om te horen ook dat ik niet de enige ben die zich druk maakt om dit soort dingen. Ik moet er gewoon echt niet aan denken dat onze Stamper wat overkomt. De dierenarts heeft mij dan wel laten weten dat het in zijn praktijk nog nooit voor is gekomen dat een castratie verkeerd af is gelopen, dat terwijl ze wekelijks konijnen behandelen. Je hebt alleen geen garantie dat alles voorspoedig zal gaan. Je hoort en leest soms toch ook andere verhalen.

In elk geval goed om te horen dat jullie konijntjes al vrij snel weer de oude waren. Waarschijnlijk zal het hier niet anders gaan, maar spannend vind ik het wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend was het zover, Stamper zou gecastreerd worden. Ik had verwacht dat hij het vreselijk zou vinden om een tijdje in zijn reismand te moeten zitten, maar dat viel aardig mee. Meneer liet het allemaal rustig over zich heen komen.

Eenmaal bij de dierenarts begon hij meteen de omgeving te verkennen. Niet veel later moesten we afscheid van hem nemen en kregen we te horen dat we hem tegen twee uur weer op mochten halen.

Na een aantal zenuwslopende uren, was het dan eindelijk zover, ons mannetje mocht weer mee naar huis. We kregen te horen dat alles goed was gegaan en dat hij zelfs al weer wat gegeten en gekeuteld had. Wat een opluchting!

Ik had hem een hele overlevingspakket meegegeven. Ook had hij zijn favoriete knuffeltje bij zich, waar hij lekker tegenaan kon liggen.

Ons mannetje is nou gelukkig weer fijn thuis. Ik moet zeggen dat hij nog ontzettend duf is van de narcose. Hij kan zijn oogjes nog nauwelijks open houden. Verder is het mij opgevallen dat zijn oogjes getraand hebben. Waar dat mee te maken heeft?

Voordat wij hem weg brachten had hij geen last van zijn ogen

Ik hoop dat onze Stamper snel weer de oude zal zijn. Op het moment doet hij eigenlijk niks anders dan slapen, wat ik niet van hem gewend ben.

Ik heb trouwens nog voor de zekerheid aan de dierenarts gevraagd of bodembedekking in het hoektoiletje kwaad kan. Ik kreeg te horen dat het beter was van niet. We houden het nou dus eerst maar bij oude handdoeken.

De rest van de dag zal ik onze Stamper goed in de gaten houden. Hoelang duurt het na zo'n ingreep meestal voordat ze weer wat energie hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rammetje was na een middagje echt weer helemaal de oude, m'n voedster heeft er twee dagen over gedaan.

Hij mag in ieder geval niet steeds suffer worden en moet lekker blijven eten en keutelen.

Konijnen hebben altijd van die zielige oogjes na een operatie, omdat ze zalf in de ogen krijgen tegen uitdrogen. Ziet er verschrikkelijk zielig uit, maar valt gelukkig erg mee :) Geen reden voor paniek ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elvje bedankt voor je geruststellende reactie! Ik wist niet dat konijntjes zalf in hun ogen krijgen tegen uitdrogen. Dat verklaard inderdaad veel. Ik vond hem er al zo zielig uitzien met die tranende oogjes.

Ik heb inmiddels wat keuteltjes in zijn verblijf gevonden dus dat zit gelukkig wel goed. Drinken heb ik hem nog niet zien. Eten slechts een heel klein beetje. Hij doet nog steeds niks anders dan slapen, is zo ontzettend suf, kan zijn ogen nauwelijks open houden.

Hopelijk gaat het vanavond beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels zijn we een dag verder en kan ik gelukkig zeggen dat het weer de goede kant op gaat met onze Stamper.

Hij is vandaag alweer een stuk actiever dan gisteren, eet weer wat meer, keutelen gaat goed, drinken nog niet echt maar dat komt vast nog wel. Ik ben ook al lang blij dat hij niet meer de hele dag als een zielig hoopje in zijn kooi ligt met zijn oogjes dicht.

Hij onderneemt weer wat meer.

Sinds het hele gedoe rondom zijn castratie vertrouwd hij ons helaas niet meer, wat ik erg jammer vind maar wat natuurlijk niet zo gek is, gezien alles wat hij de afgelopen dagen heeft meegemaakt. Hij is enorm op zijn hoede en komt ook niet meer naar je toe als je wat lekkers voor hem hebt. Hopelijk komt dit met veel liefde en aandacht wel weer goed.

Nou we geen bodemmateriaal voor hem mogen gebruiken heeft meneer zoiets van dan kan ik het net zo goed gewoon op de grond doen. Echt overal vinden we nou steeds keuteltjes, dat terwijl het zo goed ging met zijn zindelijkheidstraining.

Straks kunnen we dus weer van voor af aan beginnen.

Wc papier of keukenrol in zijn hoektoilet leggen helpt om hem er op te laten keutelen en plassen, maar helaas eet hij dit ook op, wat weer niet de bedoeling is. Straks raakt hij nog verstopt. Het is op het moment dus een beetje behelpen.

Bedankt voor alle lieve reacties de afgelopen dagen, ik ben er inmiddels van overtuigt dat het weer helemaal goed komt met ons mannetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oude handdoeken? Dat vonden ze hier ook wel erg vreemd, maar het lag in hun toiletje en die herkende ze wel. Beetje rare actie van baasje, maar ze deden er wel hun behoefte op.

Ik vond het verschrikkelijk smerig, die dingen moesten ook weer schoon, maar op dit soort dagen is het even behelpen. Keukenpapier absorbeert ook niet geweldig voor dit soort dingen.

Hier moesten er wel gaatjes in, in ieder geval iets om rekening mee te houden. (Moest ook absoluut uit het toilet toen ze wat opgeknapt was)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt dat keukenpapier ook niet geweldig absorbeert, eigenlijk bijna niet. Ik ben zodoende nog een beetje zoekende. Ik heb genoeg oude handdoeken, hij wil daar alleen zijn behoefte niet op doen. Ik heb er nou niks in, maar dat werkt ook niet.

Ik denk dat ik het zo toch nog maar een keer probeer met oude handdoeken. Leg ik daar al zijn keuteltjes steeds wel op. Misschien dat hij dan op den duur toch zoiets heeft van laat ik het maar proberen.

Hoelang duurt het meestal voordat de wond weer genezen is? Ik weet dat dit per konijn kan verschillen maar moet ik denken aan een paar dagen, week of zelfs een aantal weken.... ik heb nou echt geen idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te horen dat de wond over het algemeen gezien rond de 10 dagen dicht is. Dan weten we dat ook weer, kunnen we daar een beetje rekening mee houden.

Gisteravond heb ik opnieuw een handdoek in zijn hoektoilet gelegd. Hij lijkt inmiddels in te zien dat hij daar op mag plassen en keutelen. Hij blijft het alleen maar raar vinden. Hij heeft er al wel zijn behoefte op gedaan. Een groot deel beland alleen ook nog steeds op de grond. Maar goed het begin is er in elk geval. Het kan best zijn dat hij over een paar dagen, als hij eenmaal aan de handdoek gewend is, hij alles wel weer gewoon op zijn hoektoilet doet.

Het lijkt er inmiddels op dat onze Stamper weer helemaal is opgeknapt. Hij kijkt weer helder uit zijn oogjes, eet goed en is weer lekker actief. Heerlijk om te zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .