Ga naar inhoud

Ijsspegel gevaar!!


Nicky_the

Aanbevolen berichten

Vanmiddag keek ik uit het raam en zag mijn voedster dood stil in de ren staan, met haar ogen half gesloten (teken van pijn). Mijn ram begon ineens op haar rug te krabben en te bijten. Mijn voedster rekte al staande op 4 poten iets uit om vervolgens weer doodstil in dezelfde houding te gaan zitten.

Ik begrijp/begrijp nogsteeds niet waarom ze dit deden.. Kan iemand mij uitleggen wat dit gedrag inhoud (graven op de rug)?

Daarnet ging ik wat wortelloof geven en zag ik allemaal zeer grote ijsspegels op de grond, om de ren en het hok liggen.. Ik herinnerde het bovenstaande gedrag. Ik keek in de ren en daar lag de helft van een ijsspegel, echt super groot!

De ijsspegels blijken van ons dak (cv pijp) te komen en denderen naar beneden.. Wij hebben inmiddels de volledige ren overdekt met een dubbele laag noppen-landbouwfolie zodat er niet nog meer ijsspegels op de konijnen kunnen vallen.

Maar.. Hoe moet het nu verder met mijn konijnen? Is alleen mijn voedster geraakt of ook mijn ram? Hebben ze nu nog pijn? Wat moet ik hiermee doen???

Voor de groente kwamen ze beiden uit het hok vandaan en ze hebben beiden zitten smikkelen. Niet alles is op, maar normaal krijgen ze ook niet zo veel. Ze zijn nog even in de ren geweest en zitten nu weer bovenin het hok bij de snugle safe waar ook nog wat groentes liggen. Mijn voedster had haar ogen niet meer half dicht.

Hou dit ook goed in de gaten voor jullie hupsels..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend zeg! Ijspegels zijn een reëel gevaar als ik de kranten mag geloven. In Belgrado heeft de gemeente ijspegels van dakranden verwijderd, desondanks heeft een vrouw een pegel op haar hoofd gekregen met ernstig gevolg. Ik zou je voedster blijven observeren en bij twijfel naar de DA gaan of de DA bellen. Sterkte, ik hoop dat je je voor niks zorgen maakt en de pegel naast de nijnen is gevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ja haar observeert met de gedachte dat ze geraakt is door een ijspegel, zie je wellicht allemaal vreemde gedragingen...

Ten eerste, het feit dat ze zich uitrekt, met half open ogen..dat laatste hoeft helemaal niet met pijn te maken te hebben...

Hier zitten ze vaak met half open ogen om zich, als ze gestoort worden door een ander konijn (je ram in dit geval ?) even uitrekken en hierna weer verder te dutten.......

Je telt 1 + 1 bij elkaar op, maar wellicht trek je de verkeerde conclusie ?

Als ze echt geraakt zou zijn door een ijspegel, zou je toch iets meer verwachten te zien dan dit (ook logisch verklaarbaar) gedrag...

Hoewel ? Dat is wat wij verwachten......maar is dat ook wel zo ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, de ijspegel lag aan de andere kant van mijn ram. Bedenk me net wel dat mijn ram op ongeveer die plek zat de laatste tijd..

Maar die ijspegel kwam natuurlijk van hoog en maakt veel lawaai als hij naar beneden dendert. Zal het misschien een kneusing/spierpijn op geleverd kunnen hebben dat bepaalde bewegingen haar pijn doen, maar andere bewegingen weer niet?

Het lijkt met een sisser af te lopen. Ze hebben net van m'n vriend eten gehad en m'n vriend zei dat ze weer ouderwets het bakje rond het hok probeerde te gooien om vervolgens de lekkerste dingetjes er als eerste tussenuit te vissen.

Nu zit ze in hun veranda hooi te eten.

Ik kan alleen haar oogjes niet goed zien, dus zal na het eten nog even naar buiten gaan om te kijken.

Het kan idd ook zo zijn dat die ijspegel naast haar gevallen is en dat ze haar oogjes alleen dicht deed om te ontspannen, maar doen jullie konijnen dan onder het wassen hun oogjes (half) dicht?

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk zeggen dat als mijn voedster doodstil in de ren staat met half dichtgeknepen ogen, ik (net als ZaZa) niet direct aan pijn denk.

Ze staat wel vaker een beetje te dutten. En dat graven, dat doet mijn ram ook als ze in de weg staat. Volgens mij redelijk normaal konijnengedrag.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er niks is, want jij hebt kennelijk iets gezien wat anders is dan anders. En dan let je wel op.

Ik denk dat het heel goed is dat je je ren verder hebt afgedekt, misschien zijn ze wel gewoon geschrokken van de vallende pegels.

Als ze verder goed eet, zou ik me niet teveel zorgen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jasmijn ligt nu met haar ogen halfdicht tegen Pip aan te dutten, Jasmijn doet haar oogjes half dicht wanneer ze zit te eten (niet altijd, vooral bij kruiden heb ik het idee), Jasmijn doet haar oogjes half dicht wanneer ze zich wast, Jasmijn doet haar oogjes half dicht wanneer ze zich uit rekt.. Kortom, Jasmijn zou heel vaak pijn hebben als oogjes half dicht (alleen) een teken van pijn zijn, en niks anders zou kunnen betekenen. Bij mijn andere konijnen zie ik het minder, maar let ik er ook niet zo op. Jasmijn doet het gewoon heel veel waardoor het op valt. Ze is wel een poosje ziek geweest maar toen zat ze juist veel in elkaar gedoken, met haar oogjes wagenwijd open. Ze had toen wel pijn of in elk geval veel ongemak, want zonder pijnstilling en darmstimulans at ze niet en met eigenlijk ook maar matig.

Uiteindelijk is het maar gissen of ze echt door een ijspegel geraakt is. En als je je eenmaal zorgen maakt dan zie je ook heel veel dingen die er wellicht niet zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je je konijn even goed bekeken hebt op verwondingen?

Als een ijspegel al veel schade aanricht als het op een mens valt, dan lijkt me dat het overduidelijk zichtbaar is wanneer een ijspegel op een konijn valt?

Maar zolang ze gewoon heen en weer hupst en goed eet zou ik me niet al te veel zorgen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een ijspegel al veel schade aanricht als het op een mens valt, dan lijkt me dat het overduidelijk zichtbaar is wanneer een ijspegel op een konijn valt?

Maar zolang ze gewoon heen en weer hupst en goed eet zou ik me niet al te veel zorgen maken.

Het kan gebeuren dat iemand (of een dier) pas uren na een ongeval heel erg ziek wordt (inwendige bloedingen). Vandaar dat sommige mensen na een ongeval ter observatie worden opgenomen.

Mooi dat het goed gaat met je voedster. Na zo veel uren denk ik (met mijn lekenverstand) dat je gerust kunt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is natuurlijk ook zo... Had ik even niet aan gedacht.

Het kan gebeuren dat iemand (of een dier) pas uren na een ongeval heel erg ziek wordt (inwendige bloedingen). Vandaar dat sommige mensen na een ongeval ter observatie worden opgenomen.

Mooi dat het goed gaat met je voedster. Na zo veel uren denk ik (met mijn lekenverstand) dat je gerust kunt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .