Ga naar inhoud

Kruiden en hun werking?


Martje

Aanbevolen berichten

Hay!

Ik vroeg me zo ineens af of er ergens een lijst is met kruiden, (die konijnen mogen eten) en de werking daarvan.

En of kruiden inderdaad bepaalde (preventieve) werking kunnen hebben, of dat het eigenlijk niks toevoegd wat dat betreft, maar ze het gewoon lekker vinden ;)

ben benieuwd of iemand deze informatie heeft en wil delen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien een beetje een stomme vraag maar kun je die kruiden gewoon in de supermarkt kopen of moet je naar een speciale kruidenier toe

dierenwinkels hebben wel vaak een assortiment van gedroogde kruiden / planten zoals paardebloem, brandnetel en mixzakken.

Verder kun je op caviakruiden.nl een hele hoop bestellen. Zelf kun je ook rozemarijn, tijm en b.v peterselie stekken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat de kruidenplanten van de supermarkt snel dood gaan.. Die van het tuincentrum hier (die kweken ze zelf) blijven het wel doen, maar ik vraag me vaak of en wat ze er overheen gooien tegen bijv luizen...

In de supermarkt kun je ook gesneden kruiden kopen.

Maar caviakruiden.nl is tot nu de goedkoopste.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook gemakkelijk zelf het één en ander zaaien. Goudsbloem, peterselie en kamille zijn onder andere aan zaadjes makkelijk te krijgen. Goudsbloem is ook erg makkelijk wat betreft onderhoud. Die zijn bijna niet stuk te krijgen. Overigens wel eenjarig en als je ze in de volle grond zet krijg je ze waarschijnlijk nooit meer uit je tuin. ;)

Wat betreft de lijst. Ik weet wel het één en ander af van medicinale kruiden bij mensen (ik heb een cursus gedaan). Ik zie bijvoorbeeld veel kamille langskomen. Nu kun je als mens zijnde kamille beter niet langer dan drie weken achter elkaar gebruiken en kan het drinken van drie koppen thee al flinke misselijkheid veroorzaken. Brandnetel kan bij veelvuldig gebruik weer veroorzaken dat je minder plast. In hoeverre zijn deze dingen bekeken voor konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook gemakkelijk zelf het één en ander zaaien. Goudsbloem, peterselie en kamille zijn onder andere aan zaadjes makkelijk te krijgen. Goudsbloem is ook erg makkelijk wat betreft onderhoud. Die zijn bijna niet stuk te krijgen. Overigens wel eenjarig en als je ze in de volle grond zet krijg je ze waarschijnlijk nooit meer uit je tuin. ;)

Wat betreft de lijst. Ik weet wel het één en ander af van medicinale kruiden bij mensen (ik heb een cursus gedaan). Ik zie bijvoorbeeld veel kamille langskomen. Nu kun je als mens zijnde kamille beter niet langer dan drie weken achter elkaar gebruiken en kan het drinken van drie koppen thee al flinke misselijkheid veroorzaken. Brandnetel kan bij veelvuldig gebruik weer veroorzaken dat je minder plast. In hoeverre zijn deze dingen bekeken voor konijnen?

Daar zijn de meningen over verdeeld. De een zegt dat het geen kwaad kan, terwijl de ander zegt dat je om de 6 weken af moet wisselen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat in de lijst ook maïskolven voorkomen. Echter, in de lijst op BB van giftige en veilige voeding staat maïs bij de giftige dingen... Hoe zit dit? Ik ken mensen die hun konijnen maïs geven waarbij dit goed gaat maar durf mijn eigen nijntjes het niet zo goed te geven. Ben benieuwd of jullie misschien meer weten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat in de lijst ook maïskolven voorkomen. Echter, in de lijst op BB van giftige en veilige voeding staat maïs bij de giftige dingen... Hoe zit dit? Ik ken mensen die hun konijnen maïs geven waarbij dit goed gaat maar durf mijn eigen nijntjes het niet zo goed te geven. Ben benieuwd of jullie misschien meer weten?

Het vlies van de mais kan in de darmen vast komen te zitten. Daarom wordt het afgeraden, maar voordat ik dat wist heb ik mijn nijnen jaren lans mais gegeven en is het altijd goed gegaan. Nu geef ik het heel af en toe nog als ik het van iemand krijg.

Op caviakruiden.nl kun je ook maisvlokken ed kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .