Ga naar inhoud

Lamgeslagen


eigenaarkoppel

Aanbevolen berichten

Ik heb twee konijntjes in huis lopen. Nu kwam ik gisteravond thuis en lag één van de twee in mijn gang tegen de muur aan, een plek waar ze nooit ligt. Nu ging ik naar haar toe (en meestal is ze redelijk schichtig) en ze bleef in dezelfde houding liggen. Het zag er niet natuurlijk uit als ik haar een duwtje gaf deed ze niets of ging ze raar kruipen. Ik ben toen gaan googlen en vond iets over "gas". ik heb toen wat eten (wortel) geprobeerd te geven, maar ze wilde er niets van hebben (normaal is ze door het dolle heen).

Ook heb ik wat kruiken bij haar gelegd en wat hooi en water en ben toen gaan slapen. Af en toe opgestaan om te kijken hoe het ging en om 7uur was ze weer normaal en sprong ze op om eten. Dat heb ik ook gegeven en is op! Weet iemand wat dit geweest kan zijn? Maakte mij toch wat zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja is ene beteje gissen maar met gas liggen ze vaak wat onrustig ( tenminste wat ik heb meegemaakt). Ze gaan vaak verliggen maar verder blijven ze vrij stil, eten nauwelijks of helemaal niks.

Heb je niet voor dit soort situaties iets in huis, want als het gas is geweest had het ook verkeerd kunnen aflopen als je er niks aan gedaan had......

Ben wel blij dat het vanmorgen weer goed was, want blijft naar als je ziet dat je nijntje zich niet lekker voelt he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf heb eigenlijk best een EHBO mandje opgebouwd ( pijnstiller,middel tegen gas,tegen verstopping,dwangvoer,spuitjes,middel tegen sore hocks om maar een paar dingen op te noemen ), voor gas heb ik inflacol ( dacht dat het zo heet, bij drogisterij gewoon te koop).

je zult zien dat er altijd iets gebeurt of in de late avond of het weekend en zo kun je de eerste opvang soms al doen voordat je naar een da kunt gaan.

Om misverstanden te voorkomen , bezoek aan de da is belangrijk maar bij gas is snelle oppak van behandeling vaak ontzettend belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst naar een da gaan

En niet zelf gaan dokteren

Het kan een verstopping zijn maar ook gas

En als leek kan je dat moeilijk inschatten denk ik

Mijn voedster had dit regelmatig na groente

Gaf alleen brocollie en witlof

Dan was het na een paar uur weer inorde

Misschien even geen groente geven

Fijn dat het beter gaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja helemaal mee eens

Maar ik zou zelf misschien geen verschil zien tussen gas of verstopping zeg maar

Kan je wel medicijnen gaan geven maar misschien moet het wat anders zijn

Dat bedoel ik met niet gauw zelf gaan dokteren als je weinig ervaring hebt met konijnen en dit soort zaken

"jrjsieben" ben het volledig met je eens wat betreft bezoek aan da maar als je gas vermoed kan inflacol gebruiken geen kwaad. En in het weekend kun je vaak niet a la minuut terecht dus als je zo al een eerste stap kunt zetten is alleen maar beter :mdr:
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dan zeker echt een miep met dit soort dingen maar als mijn konijn raar ligt niet op wil staan en gek kruipt en niet wil eten dan had ik toch allang bij een DA gezeten.Een spoed DA is er altijd.

En ik had al helemaal mijn bed niet ingegaan maargoed ik ben dan ook een rare denk ik ik zit zo bij de DA als ik het niet vertrouw of ik bel gewoon (kost niks)

Maargoed gelukkig is het goed afgelopen met je konijn! Hopelijk is het over wat ze ook had ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

"jrjsieben" ben het volledig met je eens wat betreft bezoek aan da maar als je gas vermoed kan inflacol gebruiken geen kwaad. En in het weekend kun je vaak niet a la minuut terecht dus als je zo al een eerste stap kunt zetten is alleen maar beter :mdr:

Bij gas in de maag schijnt inflacol juist erg gevaarlijk te zijn, dus ik zou dat risico zelf niet durven nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me bij Emilyrose aan, ik gebruik het zelf nooit. Het is overigens Infacol, maar hetzelfde geldt voor Equate, Aeropax en andere middelen met simeticon. Op sommige websites over konijnen wordt aangegeven dat maar weinig dierenartsen het gebruiken, wat absoluut waar is, helaas wordt ook gesteld dat dat iets negatiefs is en daar twijfel ik zelf aan.

Afgezien van wat Emilyrose aan geeft, worden ook enige vraagtekens bij de werking geplaatst als ik mij niet vergis; ik weet het niet helemaal zeker. De reden dat het gevaarlijk kan zijn, met name bij gas in de maag, is dat simeticon van meerdere kleine gasbelletjes één grote bel maakt, waardoor het juist lastiger wordt om gas uit de maag te krijgen (zeker doordat konijnen niet kunnen boeren).

Persoonlijk vind ik het wel prettig om pijnstilling en darmstimulerende middelen in huis te hebben, maar ik kan inmiddels zelf ook redelijk inschatten wat er aan de hand is. Helaas zou ik haast zeggen, aangezien het komt doordat ik regelmatig zieke konijnen (te logeren) heb.. Bij twijfel altijd een dierenarts bellen en ja, die kun je ook gewoon uit bed bellen als het moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze niet willen eten, geef ik als eerste Cisaral en pijnstilling.

Cisaral stimuleert de darmwerking, kan bij gas, verstopping of een legere maag gegeven worden.

Bij gas kun je volgens mij Metacloral geven, voor verstopping of te harde keutels heb ik Laxatract in huis.

Maar je moet bij die laatste middelen wel weten wat ze precies hebben, dus meestal zul je naar de DA moeten om dat vast te laten stellen.

Ik bel sowieso altijd om te overleggen wat ik het beste kan doen.

En dwangvoer is handig om altijd in huis te hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ben zelf meestal overbezorgd en al vaak bij de da en dierenziekenhuis gezeten en elke keer was er uiteindelijk niets aan de hand! Belde mijn moeder en die zei kijk het even aan, daarom ben ik niet naar een spoed da gegaan. En ik slaap overigens in de kamer waar de konijnen ook lopen dus kon het goed in de gaten houden. Gelukkig is het nu ok, maar mocht het nog een keer gebeuren, zit ik binnen 1seconde bij de spoed da hoor! Ik ben echt heel goed voor mijn konijntjes hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze niet willen eten, geef ik als eerste Cisaral en pijnstilling.

Cisaral stimuleert de darmwerking, kan bij gas, verstopping of een legere maag gegeven worden.

Bij gas kun je volgens mij Metacloral geven, voor verstopping of te harde keutels heb ik Laxatract in huis.

Maar je moet bij die laatste middelen wel weten wat ze precies hebben, dus meestal zul je naar de DA moeten om dat vast te laten stellen.

Ik bel sowieso altijd om te overleggen wat ik het beste kan doen.

En dwangvoer is handig om altijd in huis te hebben!

Metocloral kan ook bij stasis (wordt vaak verstopping genoemd) gegeven worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .