Ga naar inhoud

Mogelijk waspoeder binnen gekregen. Wat nu?


Polomeisje

Aanbevolen berichten

Gistermiddag zat Kobus achter de wasmachine. Daar stond een stevig kartonnen pak heel oud waspoeder. Net kwam ik erachter dat het was aangeknaagd tot op het poeder.

Gisteravond at Kobus heel normaal. Vanmorgen at hij nauwelijks brokjes en net wilde hij een blaadje andijvie niet eten en witlof niet...

Ik dacht eerst dat hij een houtkorreltje uit de toiletbak had opgegeten, maar net kwam ik erachter dat dat pak aangeknaagd was.

Ik had hem Cisaral gegeven en toen ik dat pak zag direct de da gebeld.

Die gaf aan dat je weinig meer kan doen dan Cisaral geven, dwangvoeren en controleren of er geen gas ontstaat.

Ik heb hem net nog Carprofen gegeven, dan wil hij misschien beter eten.

Heb de da nog gevraagd of Norit nog zou werken, maar die wist niet eens dat je dat ook bij konijnen kon geven.

Wat denken jullie, moet ik als een haas Norit halen en hem dat geven of heeft dat geen zin meer omdat hij het gisteren waarschijnlijk al binnen heeft gekregen?

Hij keutelt trouwens nog wel goed. Net de bak verschoond en er ligt al weer wat in. Hij is er zelf trouwens maar bij gaan liggen. Hij is minder actief dan normaal.

Ik ga hem zo in elk geval dwangvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gatver, wat een narigheid!

Voor zover ik weet, moet je Norit toedienen binnen een bepaalde tijd na het binnenkrijgen van de giftige stof. Ik dacht iets van binnen 2 uur ofzo, dus dan zou dat absoluut geen enkel nut meer hebben om dat te geven. Ik heb voor de rest weinig ervaring met dit soort dingen, maar het lijkt mij ook, dat je weinig meer kan doen dan Cisaral geven en Kobus heel goed in de gaten houden. En dwangvoeren als hij te lang niet eet, maar dat was je al van plan.

Heel sterkte voor jou en heel veel beterschap voor Kobus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het reageren.

Norit zal dus niet zoveel zin meer hebben, maar Okoubaka, wat ook op de EHBO lijst staat?

Zou moeten werken als de stof de vorige dag is ingenomen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Heb hem net 20 ml gedwangvoerd.

Weet iemand ook wat waspoeder voor effect heeft op een konijnenlijfje?

Het is Persil voor witte was, maar zo oud dat het een beetje was gaan klonteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kamillethee kan natuurlijk geen kwaad. Of het echt zal helpen, weet ik niet, maar baat het niet, schaadt het niet. Ik weet niet, of Kobus wel drinkt, maar als dat niet het geval is, kan kamillethee ook goed zijn. Toen mijn konijn een verstopping had, wilde ze geen water drinken, dus heb ik haar ook steeds verschillende kruidenthee voor gezet, onder andere kamillethee en dat dronk ze wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hoop ik wel heel erg. Als het alleen bij niet eten blijft, weet ik wat ik moet doen en krijg ik hem er waarschijnlijk wel door.

Ben banger voor wat het inwendig voor extra schade aangericht heeft.

Hoe snel zal zo'n stofje er weer uitgepoept moeten zijn?

Ik zag gisteravond ook 2 trosjes bdk's liggen. Ik heb ze ze allebei voorgehouden, maar ze wilden niet. Misschien was dat het waspoeder wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij drinkt hij ook niet veel, dus ik zal z'n dwangvoer wat extra verdunnen.

Volgens mij heeft hij niet veel binnen gekregen. Hij heeft het pak kapot gebeten en daarbij met z'n tandjes in het poeder gehapt zo te zien.

Op zich denk ik dat het wel goed komt, maar je moet zo erg opletten als ze niet meer eten.

Waarschijnlijk voelt hij zich gewoon beroerd.

Kan ik preventief ook Metocloral geven? Dat is toch tegen gas?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kamille plant kan je ook gewoon zo geven.

Heb je je da gebeld? Wat zei die? Zo nee, bel deze dan nu alsnog even..

Verder kun je peterselie tussen je vingers wrijven en dan geven. Dit werkt eetlust opwekkend, maar geef niet te veel want het kan ook vochtafdrijvend werken.

Erwtenkruid is lichaamsreinigend.

Nog wat dingen van http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?47046-Kruiden-linkje:

Maag: Aardbeienblad, Brandnetelblad, Goudsbloembloemen, Kruidenmix, Paardenbloem, Papaya, Selderij, Smalle weegbree, Tijm, Walnootblad

Ontgiftend: Goudsbloembloemen, Paardebloem

Darmklachten (diarree/krampen): Aardbeienblad, Banaan, Beemlangbloem gras, Bramenblad, Brandnetelblad, Dille, Haver/luzerne brokken, Johannesbrood, Kamillebloemen, Kruidenmix, Mango, Oregano, Paprika, Smalle weegbree, Tijm, Wortelloof,Walnootblad

Darmklachten (verstopping): Appel, Beemlangbloem gras, Brandnetelblad, Haver/luzerne brokken, Korenbloembloemen, Mango, Paardenbloem, Pastinaak, Smalle Weegbree.

Eetlustopwekkend: Citroenmelisse, Dille, Erwtenvlokken, Johannesbrood, Kervel, Kruidenmix, Oregano, Paardenbloem, Peterselie, Selderij, Smalle weegbree, Tijm, Tuinbonen

Maar dit zou je naast de dierenarts afspraken moeten doen.

Verder wil ik je toch nog even adviseren om je huis 'kind veilig' te maken. Dan is het namelijk ook 'konijn veilig'.

Alles gaat binnen 48-72 uur door de darmen heen, maar aangezien het konijn nu al niet eten wil gaat het dus niet de goede kant op en heeft het dus duidelijk wel een negatief effect op je konijn.

Het kan ook nog zijn dat je konijn niet eten wil omdat zijn buikje vol zit met dwangvoeding en/of omdat je te veel dwangvoeding achtereen geeft en zijn maagje dus overvult is.

Beterschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De da die ik gesproken heb is een weekenddienst da. Ze gaf aan wat ik kon doen en vroeg of ik alle spullen in huis had.

Metocloral kon ik geven bij gas, maar volgens mij heeft hij dat (nog) niet.

De meeste kruiden heb ik nu niet in huis, bovendien eet hij niet. Dat is dus wat lastig. Ik kan nog wel even in de tuin kijken of ik wat kan vinden.

Mijn konijnen zitten normaal buiten, maar nu tijdelijk in de badkamer. Dat pak stond daar zodat de poesjes niet achter de wasmachine zouden kruipen. Ik heb er domweg niet aan gedacht.

Kobus at al niet voordat ik met dwangvoeren begon. Inmiddels keutelt hij ook niet meer...

Hij heeft vandaag maar 50 ml dwangvoer gehad, dus teveel kan het niet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het niet meer keutelen, maar wel dwangvoeding krijgen denk ik toch echt aan een verstopping. Je konijn zal hier pijn aan ondervinden en daarom niet eten. Dwangvoeding plakt als het ware aan de verstopping vast, waardoor de verstopping groter wordt en moeilijker weg te krijgen. Geef vanaf dit punt dus geen dwangvoeding meer, maar olvarit wortelpapje (zonder aardappels dus). Dit is wel voedzaam, maar plakt niet aan de verstopping vast. Geef ook hiervan niet te veel.

Het beste wat je kunt doen is kijken of er een konijn kundige da dienst heeft en die bellen. Mocht dit niet het geval zijn, zou ik de dienstdoende da weer bellen om weer te bespreken over deze situatie.

Daarnaast staat er op konijnen.nl goede info over wat te doen bij een verstopping.

Letop: ik ben geen da en heb jouw konijn niet gezien. Ik verwacht een verstopping, maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond heb ik zijn buikje gemasseerd. Daarvoor hoorde ik normale zachte buikgeluidjes. Erna werden de geluiden harder, alsof er wat losgekomen was. Nog meer gemasseerd en toen klonk het weer normaal. Daarna lustte hij wel wat wortelloof.

Vanmorgen om half 7 heeft hij een deel van een blad andijvie gegeten, een bosje wortelloof en wat johannesbrood en gedroogde appel.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat hij niet meer keutelt, maar er liggen niet genoeg keutels. Ik denk dat ik hem zo maar apart zet, dan kan ik het iets beter in de gaten houden.

Ik vond wel een keutel die erg hard was. Ik kan me voorstellen dat dat pijn doet als die eruit moet.

Ik zal vandaag de dierenarts weer bellen in elk geval. Ik voel geen verstopping, zijn buikje lijkt ook gewoon soepel te zijn.

Als het goed is heb ik nog ergens laxatract in huis, ik denk dat ik hem dat wel kan gaan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

goed idee om hem apart te zetten

dan kan je goed zien of hij genoeg keutelt en eet

ik heb een keer gehad dat mijn konijn aan de zool van een pantoffel

had gegeten en dezelfde probleem had als jij nu

ik kreeg laxatract encisaral drops en pijnstiller

dit hielp goed en binnen

beterschap met de patient

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Daarom heb ik hem nu apart gezet. Hij zit nu ook iets warmer.

Ook heb ik even goed naar de keutels van vannacht gekeken. Sommige waren zacht, andere knetterhard.

De zachte zijn van Saar en ik denk dat de harde van Kobus zijn. Ze zijn nu even groot als die van Saar, normaal zijn ze ietsje groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .