Ga naar inhoud

Mijn konijnen hebben luizen


ingebouw

Aanbevolen berichten

Hallo medeforumgebruikers.

Mijn naam is Inge en ik ben nieuw hier op dit Forum.

Ik kom uit Friesland en ik heb gelijk een vraag aan jullie.

Van de week was mijn eerste nestje konijntjes geboren het waren er 2 helaas heeft mama konijn na 3 dagen het nest omgespit en vond ik de kleintjes dood in het hok.

Toen ik ze goed bekeek zag ik dat ze een beetje een schilverige huid hadden dus ik ben verder gaan kijken en toen zag ik allemaal hele kleine bijna niet met het blote oog tezien beestjes lopen (luizen???)

Hoe behandel ik dit?

Wie heeft er tips?

Lieve groetjes Inge.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heeft hier wel een middeltje voor (niet te duur), wat je in de nek moet druppelen. Tenminste, dat is wat ik heb gedaan bij de keren dat mijn konijnen luizen hadden (ik snap nog steeds niet hoe ze er steeds aan kwamen). Het middel werkte prima (geen idee wat de naam is).

Dus als ik jou was zou ik de DA even bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts daar kon ik een shampoo komen halen, en dat zie ik nu niet zo zitten om al mijn konijnen tegaan wassen.

Voor de cavia's gebruikte ik ivomec, (injecties) zou dit ook werken bij de konijnen?

Hoe ik aan een nestje kwam ;)

Ik heb een ram bij de voedster gezet.

Lieve groetjes Inge.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat je de vraag van Catelootje hebt begrepen ;)

En ook de regels van dit forum niet hebt gelezen ;);)

De dierenarts daar kon ik een shampoo komen halen, en dat zie ik nu niet zo zitten om al mijn konijnen tegaan wassen.

Voor de cavia's gebruikte ik ivomec, (injecties) zou dit ook werken bij de konijnen?

Hoe ik aan een nestje kwam ;)

Ik heb een ram bij de voedster gezet.

Lieve groetjes Inge.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het ook niet zitten om een gevecht aan te gaan als mijn konijn ziek is en hij dwangvoer moet krijgen... maar ik doe het toch. Dus er zal echt niets anders opzitten dan ze te wassen... zitten ze buiten? Dan zou ik met dit weer inderdaad gegronde twijfels hebben met het wassen.

En inderdaad, de vraag was niet goed begrepen... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten buiten ja. Het zijn franse hangoren en vlaamse reuzen dus die heb je niet zo 123 gewassen.

Ik ga ervanuit dat wassen niet de enige optie is, er zal best wel meer bestaan tegen luizen?

Maar ik ga gewoon met dit weer niet mijn konijnen wassen, zijn ze van de luizen af krijgen ze dadelijk een longontsteking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft ze toch helemaal niet te wassen voor luizen? Bij mijn weten werkt Stronghold daar ook prima tegen. Dat kun je bij de dierenarts verkrijgen. Het is een pipetje wat je in de nek moet doen. Je moet wel even wegen hoeveel je konijn weegt, want het gaat op gewicht.

Misschien kan je 1 konijn meenemen zodat je da kan kijken of het inderdaad echt luizen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad

Maar is je dierenarts wel konijnkundig ?

Ze zitten buiten ja. Het zijn franse hangoren en vlaamse reuzen dus die heb je niet zo 123 gewassen.

Ik ga ervanuit dat wassen niet de enige optie is, er zal best wel meer bestaan tegen luizen?

Maar ik ga gewoon met dit weer niet mijn konijnen wassen, zijn ze van de luizen af krijgen ze dadelijk een longontsteking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben het ook een keer gehad (waarschijnlijk via het hooi, via muizen/andere knaagdieren), heb bij de dierenarts een of ander middeltje gekregen wat eigenlijk voor katten is tegen allerlei van dat soort ongedierte en ik moest het hele hok ontsmetten met chloor/dettol en toen waren ze er binnen no time vanaf. Ik zou dus gewoon bij de dierenarts vragen naar zoiets. Heb het later nog een keer gehad en toen zei de dierenarts dat we het ook gewoon konden halen en zelf thuis druppelen, scheelt weer een hoop stress voor de konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag is wel, kan stronghold gegeven worden bij voedsters die net hebben geworpen? Nestje is dan wel dood, maar heeft zoiets dan nog invloed? (gewoon interesse)

Mijn voedster had ook beestjes (weet niet meer welke) toen ze kleintjes had gekregen en ik heb haar ook stronghold gegeven terwijl de kleintjes zelfs nog dronken bij haar. Was ik ehmmm vergeten te zeggen tegen de DA, maarrrr ze hebben er allemaal niets aan over gehouden.

aangepast door chan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .