Ga naar inhoud

artrose


mirabunny

Aanbevolen berichten

Heeft iemand ervaring/kennis op het gebied van artrose bij konijnen? Wij hebben een konijn uit het asiel gehaald.

Nu blijkt dat zij artrose heeft. De dierenarts heeft, behalve pijnstilling geen verdere mogelijkheden meer...

Nouckie leeft buiten in de wei (met nachthok), met nog drie andere konijnen. Graag advies!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het geven van glucosamine kan nog helpen bij artrose. Ik geloof dat glucosamine helpt met het herstellen van het kraakbeen, wat bij artrose beschadigd is, of in elk geval erger kan voorkomen/uitstellen.

Ik heb inderdaad goede ervaring met fysiotherapie, maar mijn konijn heeft 'gewoon' last van stijve spieren (door ouderdom) en ik weet niet in hoeverre een fysiotherapeut bij artrose iets kan betekenen. Je kunt het beste contact opnemen met een dierenfysiotherapeut bij je in de buurt, die kan je dat vast vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een konijn (9) met artrose, mijn DA zei eigenlijk hetzelfde over de behandeling, ik heb Carprofen meegekregen. Verder geef ik nu sinds een maand 2x per dag vloeibare glucosamine maar ik kan nog niet echt veel zeggen over de werking. De ene dag gaat het beter als de andere, mijn konijn heeft het in zijn heup en daardoor staat zijn linkerachterpootje een beetje naar binnen en de rechterpoot wijst juist naar buiten. Soms zie ik hem op een slechte dag zitten en dan denk ik echt :( maar dan gaat het de volgende dag opeens weer beter en zie ik het minder somber in.

Bij een dierenkliniek bij mij in de buurt is regelmatig een dierenacupuncturist aanwezig en daar heb ik binnenkort een afspraak om te zien hoe hij op zo'n behandeling reageert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga dit topic even goed volgen, want wie weet, wat ik er nog van kan leren.

Mijn konijn Lani heeft namelijk ook artrose, maar dan in haar rechtervoorpoot. Haar zus had het in precies dezelfde poot. Haar heb ik in moeten laten slapen, omdat zij al een kreupele linkervoorpoot had en zich dus nog amper kon voortbewegen. Zelf wilde ze ook niet meer. Lani doet het nog goed, maar ik heb wel haar vloer aan moeten passen. Ze liep op vinyl en nu op vloerbedekking met daaroverheen katoen (lakens, handdoeken, enz.). Ze redt zich nog goed en zolang het nog niet hoeft, ga ik haar geen medicijnen geven. Als ik vermoedt, dat ze echt pijn krijgt, gaat ze wel aan de pijnstilling natuurlijk. Voorlopig hoop ik iets voor haar te kunnen doen met kruiden. Ze heeft ook eens 2 verstoppingen gehad en toen heb ik gedroogde kruiden gekocht, die allemaal goed zijn maag, darmen, spijsvertering, enz. en sindsdien heeft ze geen verstoppingen meer gehad. Kan heel goed puur toeval zijn hoor, maar ik wil graag geloven, dat die kruiden haar geholpen hebben, dus wil ik nu ook graag geloven, dat ik haar met kruiden kan helpen en dus nog iets langer van de pijnstilling af kan houden.

aangepast door Beestenbende
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat was ik ook vergeten te zeggen, via BB ben ik bij caviakruiden terechtgekomen en ik heb daar ook allerlei kruiden besteld zoals weegbree, paardenbloem, luzerne en berkenblad omdat hij niet zo goed meer at en kleine keutels kreeg (gebit na laten kijken, was allemaal goed). Berkenblad schijnt pijnstillend te werken en dat krijgt hij nu dus ook sinds een week of twee. Als er verbetering optreedt kan ik helaas niet echt zeggen waar het door komt omdat ik onlangs met diverse nieuwe 'dingen' begonnen ben.

Mijn nijn heeft het trouwens ook in zijn linkervoorpootje, enkele nagels groeien scheef en twee teentjes zijn dikker dan normaal. Wel balen, want door die scheve nagels komen de teenkussentjes op de grond terwijl ze normaal op de nagels lopen. Hij heeft nu een abces op de voetzool gekregen van het voorpootje, waar ik al weken mee bezig ben met de DA. Zachte bodembedekking zoals katoenen kleedjes heb ik ook, maar het was blijkbaar niet genoeg.

Hoe uit de artrose zich precies bij Lani, ook scheve nageltjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe uit de artrose zich precies bij Lani, ook scheve nageltjes?

Bij Lani uit het zich vooral in het scheeftrekken van de poot. Ze kan er nog gewoon op staan, lopen en rennen, maar ik zie steeds, dat die slechte poot verder naar achteren staat, alsof ze de druk eraf haalt. Toen ze nog op vinyl liep, schoof die poot steeds weg naar buiten (was bij haar zus precies hetzelfde). En ik zie het aan haar kont. Doordat ze minder gewicht op haar rechtervoorpoot plaatst, zakt haar kont iets naar rechts. Ze heeft een keer Sore Hocks opgelopen en linksachter is dat zo goed als genezen, maar rechtsachter wil het niet genezen. Waarschijnlijk door de grotere druk op die hak.

Lani krijgt al berkenblad, maar ik ben er gisteren pas achtergekomen, dat dat pijnstillend werkt, dus ik durf nu niet te gaan verkondigen, dat het werkt of niet. Ik heb een hele zoektocht gehouden naar kruiden, waar Lani baat van zou kunnen hebben, maar niet alles is te krijgen op sites als dierenkruiden en K&K en van andere kruiden kan ik nergens vinden of konijnen ze mogen of niet, dus dan neem ik het risico niet. Ik wil nu voorlopig gaan kijken, of kamille, goudsbloemen, brandnetel en aardbeiblad iets kunnen doen. Wilgenbast schijnt trouwens ook nog een natuurlijk antibioticum te zijn, maar wilg lust ze alleen vers, dus moeten de knotwilgen hier in de buurt er maar aan gaan geloven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder geef ik nu sinds een maand 2x per dag vloeibare glucosamine maar ik kan nog niet echt veel zeggen over de werking.

Ik ben al een beetje met Google op zoek naar informatie en heb al op een paar sites rondgekeken naar vloeibare glucosamine, maar weet niet goed, waar ik naar moet zoeken. Ik heb wel iets gevonden genaamd Supple-Eze, dat is vloeibaar voor honden en katten. Maar nu vraag ik me dus af, wat jij nou precies geeft???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ben daar ook een tijd naar op zoek geweest, ik had in eerste instantie Trovet Mobility (Sasha's Blend) capsules van de DA gekregen maar dat bleek niet zo'n succes. Het is eigenlijk voor katten en honden en nadat ik het ging geven kwam ik erachter dat er schelpdieren en haaienkraakbeen in zat. Voor katten en honden misschien niet zo'n probleem, maar voor konijnen niet zo geschikt lijkt mij. Daarbij kwam nog dat ik als vegetarier bijna over mijn nek ging van de lucht en konijn zich vanwege de geur niet liet foppen toen ik het in een stukje banaan had verstopt :$

Toen ben ik naar een vegetarische variant op zoek gegaan en ook het liefst vloeibaar omdat het makkelijker toe te dienen is. Ik heb eerst deze besteld, is eigenlijk voor mensen, smaakt naar aardbeien en hij vreet het spuitje er bijna bij op :mdr: absoluut geen problemen met toedienen.

Ik heb nu deze besteld in Amerika voor als het andere flesje leeg is. Er staat dat het voor paarden en honden is maar omdat dit er allemaal niet in zit: Sugar, starch, salt, wheat, gluten, yeast, milk, soy derivatives, shellfish, beef and animal by-products, durf ik het ook wel aan mijn konijn te geven.

Die fles van Liquid Health is echt bijna een liter, als je wil kan ik een klein flesje naar je opsturen zodat je het kunt uitproberen of als je in de buurt van Leiden woont mag je het ook ophalen. Als ik het goed heb onthouden (ben nu niet thuis) is die Liquid Health met appelsmaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je even zou moeten kijken naar de producten van Phytonics. Hun producten zijn op natuurlijke basis, en ik heb er bij zowel paarden, honden en katten erg goede ervaringen mee. Ik durf ook wel te zeggen dat de spier-support er bij mijn hond voor heeft gezorgd dat we nog ruim een jaar langer van haar hebben genieten dan wanneer ze dat supplement niet gehad zou hebben. Ik weet niet zeker of hun spul ook geschikt is voor gebruik bij konijnen, maar daar is wel achter te komen;)

Ik zal wel even voor je kijken wat je dan het beste kunt gebruiken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Max heeft artrose in zijn rug. hij krijgt hiervoor novacam en glucosamine. Max krijgt Novacam (metacam) omdat hij dat maar 1 keer per 3 dagen hoefde en de carpofen redde hij het nog geen dag mee. Daarom krijgt hij in overleg met de DA Novacam (is ook een stuk goedkoper dan carpofen, daar was ik elke 2 weken 15 euro voor kwijt, en de novacam krijg ik niet eens op tijd op:p)

Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat het de laatste tijd zo goed gaat dat hij niks meer krijgt hoor. Ik heb voor Max een gelijkvloers hok gemaakt zodat hij niet hoeft te springen, wat belastend is voor zijn rug. (als hij het trapje van het hok opgelopen was liet hij zijn plas lopen) Het gelijkvloerse hok heeft voor Max echt heel veel gedaan. nu komt hij zelfs regelmatig bij me op de bank.

De glucosamine heb ik gewoon van de drogist: Gluconcombi

images?q=tbn:ANd9GcTbIHYpSl2d7Nqjpfn_3s0MVlacYtg3wxzVZvO_rQhVuyt0kEpXow

het is een combinatie middel van glucosamine en chrondoitine. Deze stoffen versterken elkaar. Zo'n Fles kost dacht ik 10 euro en is ook regelmatig bij de kruitvat in de aanbieding als ik mij niet vergis en er zit 500ml in. Max krijgt 1ml per keer (meestal geef ik gewoon een scheutje:p) Je kan het niet echt overdoseren dus je geeft niet snel te veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Miffy1

Lief aangeboden van je! Ik wil echter het liefst 1 product kiezen en dat blijven geven en ik wil het liefst iets, dat ik gewoon in Nederland kan krijgen.

@ madammie

Ik wil inderdaad ook het liefst iets in vloeibare vorm. Zoals Dollie al opperde, kun je dat dan gewoon over de brokjes doen en als dat niet lukt, lukt het met een spuitje wel.

@ wupsie

Dat vind ik nog eens een super tip van je. Ik had dan op de site van medpets de Supple-Eze gevonden, maar daar betaal je €31,50 voor 250ml. Dat heb ik graag voor mijn meissie over natuurlijk, maar als je zonder inkomen zit, is een net zo goed product voor minder geld een super oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Glucon Combi heb ik ook gezien maar omdat chondroitine altijd van dierlijke herkomst is (kraakbeen van haaien of bijv. rund) was ik een beetje huiverig om dit aan mijn konijn te geven aangezien het herbivoren zijn. De vegetarische glucosamine die ik heb bevat geen chondroitine, maar dus ook niet de versterkende werking die de twee op elkaar hebben.

Bij de Glucon Combi heb je dus geen negatieve bijwerkingen? Ik was bang konijnen misschien darmproblemen zouden krijgen, maar misschien is de concentratie zo laag dat ze er geen last van hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een hele zoektocht gehouden naar kruiden, waar Lani baat van zou kunnen hebben, maar niet alles is te krijgen op sites als dierenkruiden en K&K en van andere kruiden kan ik nergens vinden of konijnen ze mogen of niet, dus dan neem ik het risico niet.

Dierenkruiden/caviakruiden ken ik al maar wat is "K&K" kun je daar ook kruiden bestellen? (altijd op zoek naar sites om meer lekkers voor de nijntjes te bestellen :mdr:)

aangepast door Miffy1
quote toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .