Ga naar inhoud

Nu al tijd om te gaan dwangvoeren?


Mysci

Aanbevolen berichten

Dopey (ex-ram) is vandaag voor de 3e keer gecastreerd.

Ditmaal heeft hij een vergelijkbare operatie als bij een voedstertje gehad, dus een zwaardere ingreep.

Meneer is de eerste 2 keer vrij snel weer lekker groente gaan knabbelen maar nu dus niet!

Hij heeft vanmiddag rond half 5 dwangvoer gehad bij de DA, daarna heeft hij hier thuis nog 3 kleine stukjes groente gegeten en een beetje water uit zijn bakje gedronken...

Mijn vraag is nu of het al tijd is om te gaan dwangvoeren of niet?

En zo ja, moet ik dit dan vannacht inderdaad om de 2 uur herhalen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe heb je twaalf uur de tijd om 'af te wachten'.

Ik weet van Maaike dat ze verschrikkelijk duf was van de narcose en daarom niet at.

Hij heeft al wat binnen en werkt het niet om hem daarmee verder te plagen? Ik bood haar om het halfuur wat te eten aan, een gamma aan lekkere dingen ;)

Zolang hij maar een beetje eet, blijven die darmpjes wel werken. Zo heb ik ze bij Maaike zonder dwangvoer op gang gehouden.

Maar je zou ook, als je dat gerust stelt, een keer dwangvoeren voor de nacht. Ik zou dan zelf de wekker zetten op de helft van de nacht en dan kijken of hij zelf weer wat wil smikkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is nog heel erg rustig en zit alleen maar een beetje....

Heb hem wel al geprobeerd te pesten met het eten, vorige keren werkte dit perfect maar nu draait hij dus zijn koppie weg....zelfs voor zijn aller favorietste zonnebloempitjes !

Blijf het natuurlijk nog wel even proberen als hij over 2 uur nog niets heeft gegeten geef ik hem in ieder geval 1-2 ml voor vannacht en idd de wekker zetten is wel een idee dan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook nog even wachten, hij heeft wat gegeten en dat ie zelf gedronken heeft vind ik ook altijd al een goed teken. Leg hele kleine stukjes groente in zijn kooi(misschien ook een paar brokjes), zodat je duidelijk kan zien of er wat van gegeten is. Ik zou s nachts dan gaan kijken of hij al wat op heeft. Peterselie schijnt altijd graag gegeten te worden. Weet niet of je een plantje in huis hebt, anders zou je er een takje van in zijn hok kunnen leggen.

Maar even een vraag hoe kan het dat hij voor de 3de keer gecastreerd moest worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peterselie heb ik niet maar wel basilicum en dat is normaal ook erg favoriet dus dat (met andere groenten) ligt al onder zijn neusje.

Wat betreft de 3e castratie: Dopey had een niet goed ingedaalde bal waardoor deze klem zat in het lieskanaal, daar is die tijdens de 1e castratie uit verwijderd, maar na 6 weken nog extreem rijgedrag, DA voelde nog iets, weer een castratie en idd nog een stuk testikelweefsel dat uit de buik is komen zakken na de castratie, weer 6 weken later nog erger rijgedrag, na adviesinwinning bij collega's (o.a. Wilhelminapark) kon het gewoon niet dat zijn gedrag zo extreem bleef dus laatste mogelijkheid was dat er nog iets in zijn buikje aanwezig moest zijn dat nooit was ingedaald, en dat bleek vandaag..... de bal is gewoon als het ware in drie stukken "geknepen" iets wat nog nooit vertoont was.... (de rest van het verhaal staat wel in een van mijn andere topics ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

NB Een konijn heeft een sneller metabolisme dan andere dieren. Om deze reden is een pijnstiller bij konijnen sneller uitgewerkt. Reken er daarom op dat een pijnstiller die door de dierenarts gegarandeerd wordt voor 24 uur, slechts 12 uur de pijn zal stillen!

Ik zou toch maar even bellen

Een konijn zonder pijn eet eerder en voelt zich beter :$:

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA van dienst (niet mijn eigen dus) zegt dat ik voor het slapen een dosis pijnstilling mag geven omdat het meer dan 12 uur geleden is. Verder zegt hij voor het slapen gaan dat ik max. 10 ml dwangvoer mag geven, maar eerst even kijken wat er gebeurd bij een klein beetje omdat ze dan soms spontaan weer gaan eten.

Klinkt dit goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja van die pijstilling wel

Ben blij dat je gebelt heb

Ik denk die gelloft dat gewoon van die 24 uur

Maar je moet er rekening mee houden hij heeft een operatie gehad en is er ziek van

Hij heeft gedronken en gegeten

Je kan dwangvoeren maar geen 10 ml dat is volgens mij veel

Doe wat op een schoteltje wie weet likt hij het vanzelf op

Hij moet gewoon even bijkomen

De DA van dienst (niet mijn eigen dus) zegt dat ik voor het slapen een dosis pijnstilling mag geven omdat het meer dan 12 uur geleden is. Verder zegt hij voor het slapen gaan dat ik max. 10 ml dwangvoer mag geven, maar eerst even kijken wat er gebeurd bij een klein beetje omdat ze dan soms spontaan weer gaan eten.

Klinkt dit goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peterselie heb ik niet maar wel basilicum en dat is normaal ook erg favoriet dus dat (met andere groenten) ligt al onder zijn neusje.

Wat betreft de 3e castratie: Dopey had een niet goed ingedaalde bal waardoor deze klem zat in het lieskanaal, daar is die tijdens de 1e castratie uit verwijderd, maar na 6 weken nog extreem rijgedrag, DA voelde nog iets, weer een castratie en idd nog een stuk testikelweefsel dat uit de buik is komen zakken na de castratie, weer 6 weken later nog erger rijgedrag, na adviesinwinning bij collega's (o.a. Wilhelminapark) kon het gewoon niet dat zijn gedrag zo extreem bleef dus laatste mogelijkheid was dat er nog iets in zijn buikje aanwezig moest zijn dat nooit was ingedaald, en dat bleek vandaag..... de bal is gewoon als het ware in drie stukken "geknepen" iets wat nog nooit vertoont was.... (de rest van het verhaal staat wel in een van mijn andere topics ;))

Goh dat is nogal wat zeg, heb er ook nog nooit van gehoord. Fijn dat je hem vanavond al pijnstiller mag geven en dat ie maar gauw weer de oude is. Zonder dat rijgedrag dan

aangepast door Polly
Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA van dienst (niet mijn eigen dus) zegt dat ik voor het slapen een dosis pijnstilling mag geven omdat het meer dan 12 uur geleden is. Verder zegt hij voor het slapen gaan dat ik max. 10 ml dwangvoer mag geven, maar eerst even kijken wat er gebeurd bij een klein beetje omdat ze dan soms spontaan weer gaan eten.

Klinkt dit goed?

Lijkt mij een prima advies. Ik zou eerst een ml of drie, vier geven. Het zou goed kunnen dat hij inderdaad weer zelf gaat eten. Doet hij dat niet, kun je hem nog wat geven. Je zou halverwege de nacht nog wat kunnen geven, als hij zelf nog niks gegeten heeft.

Wat betreft de pijnstilling, ik zou het advies van de dierenarts opvolgen, maar wil wel benadrukken dat dit ook sterk afhankelijk is van welke pijnstilling er gebruikt wordt. Er zijn ook pijnstillers die bij honden en katten 48 uur horen te werken (niet echt ervaring mee, mijn katten doen wƩl normaal wat betreft gezondheid ;)) en mijn ervaring is dat die bij konijnen de 24 uur vaak wel halen (mijn dierenarts geeft dit ook aan). Wat ook klopt volgens het stukje dat jrjsieben gekopieerd heeft, maar wat niet klopt met wat altijd geroepen wordt: "Pijnstillers werken bij konijnen maar 12 uur."

Hopelijk eet hij morgenochtend gewoon weer lekker zelf. Als ik zelf erg twijfel geef ik in elk geval voor de nacht een portie dwangvoer en kijk ik later nog weer. Bij een logeetje dat na castratie al drie dagen bijna niet gegeten had (alleen twee porties dwangvoer verspreid over de periode) en ook geen medicatie gekregen had om de darmen om gang te houden (lag dus compleet stil) heb ik eerst elk uur en daarna elke twee uur gedwangvoert. In zo'n geval voer ik zo'n 5ml per keer. Ik heb het toen ook gecombineerd met buikmassages, maar na een buikoperatie zou ik me daar niet aan wagen.

Succes, hoop dat dwangvoeren etcn iet nodig zal zijn!

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een dosis pijnstilling gisteravond hebben we vannacht om half 3 een kleine 3-4ml dwangmiddel geven voor de zekerheid.

Daarna nog twee keer wezen kijken en hij heeft inmiddels wat groenten op en zat net weer voor het eerst aan zijn hooi te knabbelen :)

Lijkt dus wat beter te gaan nu moet hij alleen nog wat keuteltjes gaan produceren ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meneer heeft na zijn dosis AB en Pijnstilling vanmorgen besloten niet meer te eten, en ook geen keutels te leggen, heb net de DA gebeld en mag strx langskomen voor een controle en een extra injectie waarmee ze altijd de darmen stimuleren na de operatie....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje das niet zulk goed nieuws. Misschien kan je ook vragen om Metocloral drops. Deze helpen mee de darmen weer op gang te krijgen. Heb het altijd in huis en heb het bij en van mijn voedsters ook gebruikt na castratie. 3 tot 4x per dag. Ik mocht dit gewoon erbij geven naast de AB en pijnstiller. Vraag het voor de zekerheid na bij de dierenarts er zijn meerdere AB en pijnstillers dus weet niet of het met allemaal samen gegeven mag worden. Hoop dat de injectie gaat helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, Dopey is net aan een nieuw avontuur in zijn leven begonnen, hij gaat logeren bij de DA....

omdat we al zoveel gedoe hebben gehad (en omdat mijn vriend morgen afstudeert) leek het hen een goed idee als zij Dopey zouden verzorgen zodat ze ons weer een etend konijn terug kunnen geven vrijdag.

Zij hebben ook de middelen om zijn darmen een extra setje te geven om de 6 uur en tevens uiteraard de kunde om te zien wat er met hem is. Ze gaan hem ook structureel dwangvoeren, zijn buikje was overigens wel goed gevuld volgens de DA dus dat was wel goed, alleen nu moet het er nog netjes uitkomen :yes: er komt nu meer plakpoep uit zijn kontje dan mooie keutels en hij heeft tevens wat verhoging, wat de DA niet heel vreemd vond na zo'n zware ingreep gister.

Al met al hebben wij dus even geen zorg van medicijnen en dwangvoeren maar ik mis mijn manneke nu wel :( hoop echt dat het goed gaat komen en dat ik mijn levendige nieuwsgierige manneke weer terugkrijg!!!

Gelukkig bellen ze vanavond en morgenochtend hoe het met hem gaat.

Wordt vervolgd....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .