Ga naar inhoud

Budgy proberen te laten afvallen


Hessel

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Thuis hebben we twee konijnen. (Helaas) zijn dit twee rammetjes, en kunnen het niet vinden met elkaar:frown:

We dachten eerst dat Max een voedster was, maar dat bleek dus niet zo te zijn.

Daardoor kunnen de konijntjes niet meer bijna de hele dag vrij rond lopen.

Te samen met dat Budgie een gecastreerd rammetje is, heeft dat voor behoorlijk wat overgewicht gezorgd.

Ik schat na dat ik hem gewogen heb (welliswaar met een slechte weegschaal) dat hij toch 3KG weegt,

terwijl dit eigelijk maar 1700gram mag zijn. Ik wil hier nu, vooral voor Budg zelf!

Met wat minder droogvoer en veel meer beweging moet het gaan lukken. Onze woonkamer is terug "konijnproof",

en voor broertje Max wil ik misschien in onze hobbykamer gaan proberen.

Ik wil op korte termijn ook een konijnenweegschaal kopen, om het goed bij te kunnen houden,

en ook de hoeveelheid voer te kunnen afwegen.

Heeft iemand nog extra tips om deze poging te laten lukken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt vereiking doen met het voer. Bijvoorbeeld de brok in een balletje, dat als die hem duwt er de brokjes uitvallen. Verder zou je hem kunnen gaan trainen, maar dat moet je alleen doen als je dat zelf leuk vind. (agility bijv.) Voer afwegen lijkt me sowieso een goed plan. Ik neem aan dat je geen gemengd voer geeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las bij je in het voorsteltopic dat het gewone hangoren zijn(lijkend op een NHD)

Gewone hangoren kunnen makkelijk wegen tussen de 2 en 3 kg,omdat ze rasloos zijn kan het gewicht heel erg verschillen.

Ik zou eerst is naar je DA gaan en overleggen of je konijn tezwaar is of niet.

Zoja dan zal ik idd de tips opvolgend die de rest geeft:)

En misschien een vriedinnetje voor beide heren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voerverrijking is altijd een goed idee, ook als hij wel goed op gewicht blijkt te zijn. Beweging is in principe voor elk konijn goed en zeker als hij daarbij in zijn natuurlijke gedrag gestimuleerd wordt. Daarbij is een beperkte portie biks en héél veel hooi nooit een slecht idee. Science Selective is een prima brok, je moet er alleen - zoals bij elke brok - niet te veel van geven. Hoeveel 'niet te veel' is, is lastig te zeggen op dit moment. Meestal wordt geadviseerd om 10à 15 gram per kg te geven van de Science Selective, maar dat is niet voor alle konijnen de ideale hoeveelheid en bovendien gaat men dan wel uit van het gezonde gewicht, 3x15 zou te veel kunnen zijn omdat hij wellicht nog moet afvallen.

Het lijkt me geen slecht idee om het eerst met de dierenarts te bespreken, eventueel combineer je dit met de inentingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voerbak van Budgy in sinds vrijdag weg, en vervangen door een bal, waar hij af en tu met wat moeite voer uit krijgt.

Is zo'n directe overgang niet iets te snel? Ik heb hem gister en vandaag ook wat geholpen met eruit halen, omdat hij er niet veel uit krijgt?

Hiermee stoppen of mag dat een klein beetje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het gaat inmiddels aardig goed met Budgy. Met voerverrijking moet ik hem nog wel een beetje helpen,

maar wat minder droogvoer, meer hooi en groente heeft er toch voor gezorgd dat Budgy deze week 30 gram is afgevallen.

Ik had begrepen dat dit ook zo'n beetje moet per week (max. 30 gram?)

Gr. Hessel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .