Ga naar inhoud

Keutelvragen


lovespeedy

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Mijn konijn (twaalf weken oud, ik heb hem sinds twee weken) eet lang niet al zijn plakkerige opeetkeutels op. Elke ochtend vind ik er een paar op zijn schuilhokje, naast de voerbak. Af en toe komen ze ook overdag. Ik zie hem soms wel direct eten, maar dus niet allemaal. Is dit een probleem voor zijn gezondheid? Betekent het dat ik minder voer moet geven?

Ik geef hem tweemaal per dag ongeveer een kwart voerbakje met gemengd voer. Hij eet dit volledig op, hoewel de biks altijd het laatst. Verder eet hij dagelijks meestal wel een volledig hooiruifje leeg, soms meer. Hij krijgt ook een half worteltje en soms een heel klein stukje appel of peer.

Overigens was hij al binnen een week zindelijk wat betreft de droge keutels; hoewel er soms een paar buiten het toilet komen ligt de overgrote meerderheid er netjes in. De opeetkeutels liggen echter dus eerder bij zijn voerbak. Kan ik hem leren die ook in zijn toilet te leggen?

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt wel belangrijk dat hij ze op gaat eten en ik denk dat je heel veel kunt bereiken door z'n dieet aan te passen.

Je schrijft een hele hoop dingen op die het laten liggen van de blindedarmkeutels kan veroorzaken.

Gemengd voer is doorgaans niet bepaald gezond voer en bestaat overwegend uit snoep. Het is verstandiger om biks te voeren, zeker bij selectief eten. De samenstelling van voer is erg belangrijk voor de gezondheid van je konijn, niet al het voer is van hetzelfde kwaliteit.

Verder kan een overdaad aan suikers de boosdoener zijn: wortel en fruit. Er zijn best wel wat gezonde groentes en kruiden die je kunt voeren die geen/weinig suiker bevatten. Suikers zijn niet alleen dikmakend, maar ook nog eens niet goed voor de darmen van konijnen en voor de kwaliteit van de blindedarmkeutels.

Ofwel, ik zou zijn dieet aanpassen en kijken of hij dan de keutels beter gaat eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou beginnen met geen gemengde brokjes meer te geven. Een v mijn konijntjes liet vroeger ook veel bdk liggen. Heb hem ss gegeven en dat was al een pak beter. Ook nu op HFST doet hij het goed. Ik zou zijn eten ook afwegen zodat je zeker niet te veel geeft. Een klein extratje brokjes en mijn konijn laat bdk liggen. Probeer hem goed veel hooi te laten eten, dat helpt ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zeker dat het de nachtkeutels/blinde darm keutels zijn? het kan misschien ook een bgin zijn van diaree. Als dat zo is zou ik je aanraden om hooithee te gaan geven. Maar ik zou eerst overstappen op biks zoals hierboven al gezegt is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jonge konijnen vergeten dat soms nog. maar de mijne hebben dat wel gedaan toen ze zo oud waren. kan het komen omdat ze zo vroeg weg was bij de moeder? dat ze dat niet geleerd heeft ofzo..

(waarom eigenlijk, was de moeder overleden. of iets anders? sorry nieuwsgierig :$)

ik zou hem zoiezo minder voer geven, en biks. konijnen moeten 25 gr. per kilo krijgen. (15 gr. bij ss)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou stoppen met het fruit en de wortel (zitten erg veel suikers in) en daarnaast Hope Farm Super Trio biks gaan geven in plaats van het gemengde voer dat je nu geeft. Waarschijnlijk zal je konijn dan wel zijn bdk's opeten (dit kan natuurlijk wel een paar dagen duren na het aanpassen van zijn voer).

De overgang van gemengd en biks moet je wel rustig laten verlopen, dus niet in 1x overgaan op biks.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn laat zijn blindedarmkeutels ook liggen,ze zijn vaak helemaal geplet,ik geef al geen wortel en appel meer,maar ze eet ook niet zo goed hooi,dus ik probeer nu ook dat ze meer hooi gaat eten,en ik heb vandaag voor het eerst hooi thee gemaakt,en geef haar al minder brokjes,en hopelijk gaat ze dan die blindedarmkeutels op eten,en meer hooi eten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties!

Als ik het goed begrijp is het dus de bedoeling dat hij echt al zijn blindedarm keutels opeet. Ik zal zijn dieet inperken/aanpassen tot hij netjes alles eet.

Ik zal stoppen met de appels en wortels, maar hoe zit het eigenlijk als hij ouder wordt? Als ik het goed begrijp moet hij dan meer groenvoer in plaats van korrels. Zijn wortels dan ook niet goed? Zou het wel goed zijn als ik in plaats van wortels winterpeen geef?

Wat betreft de biks: die eet hij uiteindelijk wel, want hij krijgt geen nieuw voer totdat hij al zijn oude voer opheeft. Als hij alleen biks krijgt, gaat hij daar dan net zo enthousiast van eten als nu van het 'snoep'? Ik zou het zielig vinden als hij alleen maar voedsel mag dat hij eigenlijk niet zo lekker vindt (maar zijn gezondheid gaat natuurlijk voor alles).

Overigens kreeg hij in de dierenwinkel voer dat puur snoep was, zonder biks. Hij herkende het voer uit de supermarkt niet eens als eten. Ik denk dat ze dat doen zodat je daar je voer gaat kopen. Na geleidelijk bijmengen eet hij nu dus in ieder geval 'gewoon' voer inclusief (na lang genoeg wachten) biks.

Het konijn eet veel hooi en volgens mij gaat het niet om diaree, het ziet uit uit al trosjes van keuteltjes en het komt meestal 's nachts.

Voor de duidelijkheid: het konijn is 12 weken oud en ik heb hem nu 2 weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zitten er in winterpenen net zoveel suikers in verhouding als in wortels. Alleen is het een grotere variant. Het zal misschien iets schelen maar niet veel.

Ik geef ze hier altijd andijvie, wortelloof en witlof. Hier zitten geen suikers in en ze vinden het erg lekker. Maar je moet "nieuwe" groentes wel altijd voorzichtig opbouwen (maar volgens mij wist je dat wel ;) en anders bij deze)

En volgens mij is het geen verplichting om meer groentes dan bix te geven hoor. Dat doe ik hier ook niet. De groentes zijn hier extra. Maar daar gaat iedereen weer anders mee om. ;) ik heb ook een konijn gehad wat heel slecht tegen groentes kon, dus die kreeg weinig tot niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slof kwam uit een opvang waar ze konijnen gemengt voer gaven. ik ben toen ook overgestapt naar biks. steeds een beetje meer biks erbij gedaan.eerst at hij alleen het gekleurde eruit, in het begin liet hij de biks een paar minuten liggen, maar ging het toen toch opeten. toen ik helemaal was overgestapt op de biks at hij het steeds sneller op. nu valt hij er op aan. als hij denkt dat ik biks bij heb, maar hij het niet kan vinden, gaat hij als een gek door het hok rond snuffelen.

hij went er wel aan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zielig vinden als hij alleen maar voedsel mag dat hij eigenlijk niet zo lekker vindt (maar zijn gezondheid gaat natuurlijk voor alles).

De meeste konijnen vinden juist 'alleen' biks zoals Hope Farms Trio of Science Selective lekkerder dan gemengd voer. De voordelen van dit soort voer overrompelen de voordelen van gemengd voer. En veel voordelen zit er niet aan gemengd voer, zitten veel dingen in die konijnen moeilijk kunnen verteren (mais), bevatten niet de juiste verhouding van voedingsstoffen. En in verhouding geef je juist minder biks dan gemengd voer omdat Biks wel een juist verhouding voedingsstoffen heeft, en dus hoeft een konijn minder biks om dezelfde voedingsstoffen binnen te krijgen dan uit gemengd voer. Dus ik zou in ieder geval overstappen op Hope Farms of Science Selective. Ik voer zelf SS, Hooi en maar beperkt groenvoer aan mijn nijnen, en ze doen het er perfect op!

Vooral omdat je konijn nog jong is, is het nu belangrijk dat hij genoeg hooi eet, en niet teveel 'slecht' voer krijgt, wat dus plakpoep enhet niet eten van bdk kan veroorzaken. Geloof me, heb hier genoeg ervaring mee gehad op stages in dierenwinkels, jonge konijnen doen het erg slecht op gemengd voer over het algemeen.

Nog een voordeel van biks, je nijntje kan niet selectief meer gaan eten waardoor de ongezonde dingen uit gemengd voer als eerst worden opgegeten. De biks in gemengd voer is trouwens niet meer dan een geperste graskorrel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, ik heb alle extraatjes geschrapt en de hoeveelheid voer flink verminderd. Nu eet hij wel graag biks, dus dat lijkt wel goed te komen.

Echter, er blijven nog steeds aardig wat keuteltjes liggen. Hij weet wel hoe het moet, want ik zie hem er ook af en toe van eten, maar hij laat nog steeds dagelijks een paar 'trosjes' achter.

Kan ik hem een paar dagen alleen (onbeperkt) hooi geven en kijken of dat het oplost? Of is dat slecht voor het konijntje? Nog andere ideeën?

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent pas 4 dagen bezig. Heb je de voer verandering wel rustig aan overgeschakeld? Welk merk+type geef je? Hoeveel geef je?

Ik zou hem gewoon lekker laten wennen aan zijn hooi met een beperkt portie goede biks. Dan moet het helemaal goed komen, maar dat kan wel langer duren als 4 dagen ;)

Hooi geef je altijd onbeperkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen weekend heb ik gewoon de biks geselecteerd uit het voer van AH, ik denk dat ik nog wel 'echte' biks ga kopen. Zijn er ook supermarkten die goede biks verkopen of moet je altijd langs de dierenwinkel?

Ik denk wel dat ik hem eerst een aantal dagen eerst op alleen hooi zet (als dat veilig kan), als hij het dan nog blijft doen dan denk ik dat ik de dierenarts maar ga vragen (want dan is er iets mis als ik goed begrijp toch?). Als het helpt geef ik hem langzaam weer steeds wat meer biks.

De eerdere keer met overschakelen (snoepvoer -> gemengd voer) heb ik beide soorten voer in het bakje gedaan en in een paar dagen steeds minder snoepvoer gegeven.

Hooi heeft hij altijd onbeperkt gehad (en hij eet er flink van).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de dierenarts is het normaal dat konijnen een (groot) deel van hun blindedarmkeutels laten liggen. Het kan een teken zijn dat het konijntje ziek wordt, maar dan is dat in combinatie met slecht eten en dat is hier zeker niet het geval. Er zit dus weinig anders op dan veel blijven schoonmaken :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je waarschijnlijk geen konijn kundige dierenarts gebeld (zie de lijst op dit forum) ;)

Konijnen behoren al hun bdk's op te eten. Als ze dit niet doen, ligt het aan de voeding (te veel voeding of verkeerde voeding) en/of hebben ze wormen en/of zijn ze te dik..

Je kan je konijn een paar dagen op hooi en water zetten en daarna zou ik dan rustig aan beginnen met Hope Farm Super Trio en die AH biks aan het asiel geven.

Veel mensen hier geven ook Selective Science biks, maar die zijn veel duurder als de Hope Farm Super Trio biks. Ik geef al een paar jaar Hope Farm Super Trio en ben er zeer tevreden over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .