Ga naar inhoud

Wat zouden jullie doen? Zwarje heeft echo gehad


michaela23

Aanbevolen berichten

Zoals jullie weten, sukkelt Zwartje sinds begin november met haar gezondheid. Ze is nat van onderen, en dat wil zonder medicatie niet echt overgaan. Er zijn al een aantal onderzoekjes geweest, en vandaag kreeg ze een echo van haar buik, omdat haar rechterniertje wat groot aanvoelde, en op de röntgenfoto ook wat groter was, maar niet zo heel veel. Dus vandaar dat de DA een echo wilde laten maken.

Vandaag dus een echo laten maken, van bijna 45 minuten lang. Haar nieren zagen er goed uit, daar was gelukkig niks mee aan de hand. Haar lever was ook in orde. Voor zover de DA kon zien, was de baarmoeder ook in orde, en hij zag niks wat op uitzaaiingen of tumoren leek. Hij zag wel een soort vochtholte, en dat de vagina onder de blaas lag, ipv over de blaas. Zwartje heeft voordat de DA een echo ging maken, geplast, en die zag er normaal uit, lichtgeel. Hij heeft ook de urine nagekeken, en de waarden waren hetzelfde als in november. Maar toen de echo klaar was, en hij nog even aan haar buik ging voelen, kwam er opeens heel veel vocht uit. Het was geel, troebel en de DA zag dat er veel calcium in zat, en het stonk ook niet echt. Hij zei dat dit geen urine was, maar dat het waarschijnlijk dus vocht uit die vochtholte is. Hij denkt doordat de vagina onder de blaas ligt, er daar een vochtholte is ontstaan, en dat de urine vanuit de blaas naar beneden gaat, en daar de resturine blijft 'zitten'. Dat is wat hij denkt. Zeker weten doe je pas als je haar buik open maakt. Hij gaf mij een oplossing voor korte termijn, en dat is dat ik 1 per dag haar blaas en die vochtholte leeg moet drukken, zodat alles eruit komt, en dan kijken of ik haar zo droog kan krijgen en blijven houden. Mocht dit niet lukken, dan raadt hij een kijk-operatie aan, en meteen de baarmoeder verwijderen, mocht deze wel slecht zijn.

Maar nu komt dus mijn vraag, wat moet ik nu doen? Stel, dat leegdrukken van de blaas en holte helpt niet, en ik zou haar laten opereren, heeft dat dan wel zin? Want ze is nu 6,5 jaar, en ze eet verder heel goed en ze is ook levendig en bedelt er op los. Zouden jullie haar dan onder narcose brengen en haar laten opereren? Ik ben dan gewoon bang dat de narcose en operatie voor haar teveel wordt, en dat wil ik niet. Maar aan de andere kant, als ze geholpen kan worden, dan leeft ze nog wel een paar jaar, zonder (hopelijk) klachten. Maar ik weet gewoon even niet wat te doen, en het kost ook nog best veel geld. Maar goed, ik zou ook kunnen vragen of ik een betalingsregeling kan/mag treffen, maar ik weet dus niet of zij dat wel doen.

Maar wat is jullie mening/tips?

Ik wil gewoon het beste voor haar, en doen wat het beste is, dus vandaar mijn vraag....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een moeilijke beslissing.. !! :'( Zeker ook omdat er natuurlijk altijd grote risico's zitten aan de narcose.

Persoonlijk zou ik denk ik wel de operatie aangaan, dit omdat de baarmoeder dan gelijk verwijderd kan worden en

de kans op baarmoederkanker in ieder geval weg is. Ook is het leegdrukken van de blaas en holte denk ik geen pretje voor haar,..?

Om dit elke dag te gaan doen lijkt me niet prettig voor jou en voor haar. En wellicht heeft dit juist in de toekomst andere gevolgen.

Ontzettend lastig.. Denk er goed over na en zet de voors en tegens tegen elkaar af..

Heel veel sterkte ermee en hou ons op de hoogte mbt je beslissing en de verdere verloop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ik ben het eens met de reactie hierboven.

Ik zou ook opteren voor de operatie. Het kàn gewoon niet prettig zijn voor je dier om 1. altijd nat te zijn en 2. elke dag je blaas leeggedrukt te moeten krijgen...

Als ze nog zo levendig is als je zegt en de DA ze gezond verklaart denk ik dat ze met glans door de narcose zou moeten geraken! Natuurlijk kan het goed zijn dat ze wat meer tijd nodig heeft om te recupereren van de operatie door haar ouderdom.

Maar dan ziet het er een heel stuk beter uit voor haar als de DA een kijkje binnenin kan nemen en op basis daarvan de juiste handelingen kan uitvoeren! :) Zo weet je teminste precies wat er aan de hand is!

Het is natuurlijk altijd een bang moment voor ons konijnenbaasjes... Ik ging ook plat van de stress toen mijn konijn onder narcose moest om gecastreerd te worden terwijl dat zo'n routine ingreepje is!

Wat het beste is voor haar moet je zelf aanvoelen natuurlijk :) Als jij het liever ziet zitten om elke dag haar blaasje en die holte leeg te drukken en je merkt dat je konijntje daar helemaal oké mee is dan probeer je het zo toch gewoon :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst eens kijken hoe het gaat met het leegdrukken van de blaas inderdaad. Als dat prima werkt en ze ondervindt er niet al te veel hinder van, dan is dat wellicht de beste oplossing. Mocht het niet snel verbeteren dan toch maar opereren. Fred is met deze leeftijd ook nog twee keer onder narcose geweest, al kun je dat natuurlijk niet helemaal vergelijken, castratie (ram) en gebit is niet zo'n zware ingreep als wat Zwartje te wachten zou staan. Maar als je dierenarts dit echt een goede optie vindt, dan zou ik gewoon op zijn/haar mening af gaan. Als hij/zij zou denken dat Zwartje te zwak/oud was voor een narcose en zo'n ingreep dan was dat vast ook vermeldt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja idd Iris, je hebt wel gelijk. Ik wil eerst kijken idd of het lukt met het leegdrukken van de blaas. En anders opereren. Maar ik ben gewoon bang voor de narcose, ben gewoon bang dat ze er niet uit komt ofzo, en dat zou ik mijzelf nooit kunnen vergeven. Maar goed ,dat kan ook gebeuren met een jong konijn. En als de DA nu al vond dat narcose geen optie was, had hij dat idd wel meteen gezegd. Pffff, soms zijn knopen doorhakken zo lastig, ook al weet je al wat je wilt.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo herkenbaar Michaela, dat is ook wat mij al die tijd wakker heeft gehouden.

Ik zou inderdaad ook eerst kijken of het voor haar en jou fijn is om de blaas leeg te drukken. Werkt dat niet, dan is de situatie al anders, dan heb je het geprobeerd.

In ieder geval, ik snap je angst voor de narcose. Arm Zwartje! Geef haar een dikke knuffel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och Michaela, wat een toestand! Als Zwartje het niet al te vervelend vind om haar blaas uit te laten drukken en dit voldoende resultaat is zou ik ook in eerste instantie daar voor gaan, maar het is natuurlijk wel een heel gedoe om dat steeds te blijven doen en je moet wel goed van de DA leren hoe het moet gebeuren zonder inwendige beschadigingen, want een wat oudere blaas is natuurlijk minder rekbaar dan een jonge, waardoor je altijd risico van scheurtjes houdt (dit weet ik van een zelfde soort situatie bij een kat) en dan ben je verder van huis.

Maar een operatie kan altijd nog en Zwartje heeft natuurlijk dankzij jouw goede zorgen over een poosje ook nog wel die goede conditie die ze nu heeft. Sterkte met alles en beterschap voor je lieve meisje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Janet voor de lieve woorden, doet mij goed. :) Ik wil idd het allerbeste voor haar, en dat ze nog jaaaaaaaaaren bij mij en Denzel mag blijven. De DA heeft mij laten zien hoe ik het moet doen, maar goed, mocht ik merken dat het niet goed gaat of zij vindt het erg vervelend, dan laat ik haar meteen opereren. Alleen zit ik nu ook een beetje met het geld, ik heb de afgelopen 2 maanden veel aan DA kosten betaald, wat ik graag voor haar doe en over heb natuurlijk, dus het spaarpotje is een stuk leger. Maar maken jullie je maar geen zorgen, als ze geopereerd moet worden, dan doe ik dat natuurlijk. Misschien dat de DA wel een uitzondering voor mij wilt maken en het goed vind dat ik een betalingsregeling tref ofzo. Ik neem aan dat ik niet de enige ben die dat eens vraagt. En normaal betaal ik de DA kosten meteen.

Maar goed, even afwachten.

En dank je wel voor je beterschapswensen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .