Ga naar inhoud

Billy wordt kaalgeplukt/gelikt door Lena.


Loesss

Aanbevolen berichten

Zoals ik al eerder in mijn topic over de koppeling schreef, heeft Billy last van het wassen van Lena.

Het wordt steeds erger en nu beginnen de plekjes rond zijn ogen ook echt wondjes te worden. Ze worden steeds roder en groter. Ook onder zijn kin heeft Billy weer last van wondjes. Dit heeft hij al eerder gehad maar tot voor kort waren die genezen. Heb hem net goed nagekeken en onder zijn kin heeft hij een plek tot op zijn borst ongeveer. Het is niet echt open maar het lijkt wel op een soort wondje.

Morgen ga ik met ze naar de DA. Moet ik ze nu tijdelijk uit elkaar halen om te zorgen dat de wondjes niet erder worden? Of gewoon bij elkaar laten zitten?

En heeft iemand nog tips met betrekking tot de wondjes? Van Fluf en Tinus hoorde ik al over een kap voor Billy.

Hier een paar foto's van Billy.

Op deze foto zie je rechts Billy met een klein plekje onder zijn kin. Dit loopt dus door naar onder. Was alleen niet op de foto te krijgen. Zelfs niet toen ik ze verleidde met een crackertje.

attachment.php?attachmentid=56120&d=1326030663

Op deze foto zie je goed hoe het oogje van Billy er nu uitziet. Aan de andere kant ziet het er net zo uit.

attachment.php?attachmentid=56121&d=1326030696

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Ik heb je verhaal over de koppeling niet gelezen, maar ik heb dit probleem ook een keer gehad met twee konijnenzusjes. Het bleek een dominantieprobleem te zijn. Het konijn dat de andere kaal likte, was te dominant geworden en ik heb ze uiteindelijk moeten scheiden. Het gelikte konijn had ook wonden, bovenop haar kopje en het kreeg geen tijd om het te laten helen, want het andere konijn likte en beet maar door..... Ik smeerde bitter spul op de wondjes, van een dierenarts, maar dat hielp niks.

Foto-AOEDG8NF-D.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor je tip. Hoop toch echt dat het bij mij niet zover zal komen.

Voor de rest zijn ze namelijk heel lief. Lena heeft wel last van haar hormoontjes op het moment. Misschien dat dat er wat mee te maken heeft.

Ik ga morgen eens kijken wat de DA er van vindt. Ik laat ze vandaag maar zo lang mogelijk los zitten. Dan laat Lena Billy's kopje wat meer met rust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou kunnen. Ze hebben twee van die 120 binnenkooien. In het voorjaar gaan ze naar buiten verhuizen omdat mijn vriend nogal allergisch is voor ze. Dan krijgen ze wat meer ruimte.

Het likken van Lena begon wel al in de koppelruimte. ( badkamer van ongeveer 8m2)

Nu ze loslopen zitten ze eigenlijk niet zoveel bij elkaar. Billy verkent het hele huis en dat vindt Lena nog een beetje te eng.

Vraag me nog wel af of ik ze vannacht beter uit elkaar kan halen om het verergeren van de wondjes te voorkomen?

Die wond onder zijn kin maakt Billy trouwens zelf ook erger door te likken. Daar kreeg ik eerst klei voor om te voorkomen dat hij het kapot kon likken. Alleen die klei bij zijn ogen kan natuurlijk niet. Zo precies kan ik niet smeren :$

Heeftie straks zijn oogjes dichtgekleid zitten. Ooohh...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er iemand die je kan helpen met smeren, of desnoods een dun laagje? Het is wel verstandig om uit te zoeken waar het gedrag vandaan komt, en ook de wonden goed in de gaten te houden.

Ik heb een hele tijd geleden ook met dit probleem gezeten, Nijn had meerdere van zulke plekken:

attachment.php?attachmentid=21079&d=1274019414

Nadat Kelly een tijdje Bachtherapie heeft gehad en ook minder angstig werd is dit gedrag ook verdwenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net de dierenarts gebeld. Zij vond dat ik de konijnen even uit elkaar moest halen om de wonden te laten genezen. En daarna kijken of het op zou houden. Ze wilde liever niet met een kap werken omdat ze daar bij konijnen geen goede ervaringen mee had.

Vind het ontzettend jammer om ze zo kort na de koppeling alweer uit elkaar te halen. Ook gewoon omdat ik zie dat ze het voor de rest wel leuk hebben samen.

@ Lianne: Wat houdt Bachtherapie precies in? Want als de DA geen betere oplossing geeft dan scheiden, ga ik zelf dingen proberen om het te verhelpen.

Ik ga Corina ook een mailtje sturen met het probleem. Wie weet kan zij me ook helpen.

Alles behalve mijn tweeling uit elkaar halen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is inderdaad een dominantie probleem,ik begrijp dat de dame behoorlijk last heeft van haar hormonen en schijnzwangerschap...het zou een optie kunnen zij haar te laten helpen zodat ze van die hormoonproblemen af komt...ook zal ze dan een stuk minder dominant zijn....ik weet niet of de Bach bloesem therapie hier iets voor heeft maar ik weet wel iemand die voor onze opvang bloesems maakt als je daar het adres van wil hebben moet je me even een pm sturen er zijn super resultaten behaalt met deze bloesems...ik zou zeker ook de gedragsdeskundige dit probleem voor leggen....maar ik denk dat deze dame zeker een kandidaat is voor sterilisatie,en dat je probleem dan een heel stuk minder zal zijn of zelfs gewoon over gaat...Ook ruimte is natuurlijk super belangrijk,zodat ze zich niet vervelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meerdere verklaringen: 1e: het likkende konijn is niet de dominante, maar juist de onderdanige die door het dominante konijn te likken hogerop de sociale ladder wil komen.

2e: Het is een neurotische reaktie op stress: overbevolking kan bijvoorbeeld meespelen maar ook verveling, te weinig ruwvezel. De aanleg voor "barbering", want dat is de naam voor neurotisch wassen van een ander dier, kan overigens erfelijk bepaald zijn.

Je kunt verschillende dingen proberen: speelgoed in de kooi, soms helpt het veranderen van de verlichting in de kamer, en soms is er teveel verschil in rangorde, of overbevolking, dan wordt soms aangeraden de twee uit elkaar te zetten, maar ja... dat doe je liever niet als je er maar twee hebt natuurlijk.

Maar ook heel belangrijk is voldoende ruwvoer. Onbeperkt hooi dus, maar als het konijn al hooi eet, geef tarwestro er bij.

Steriliseren kan ook helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Pebbles: Sterilisatie heb ik ook al aan zitten denken en is zeker nog een optie.

Ik heb Corina Stokmans van konijnengedrag.be een mail gestuurd met mijn probleem. Hoop dat zij advies kan geven.

@El Cid: Ik vind dat er de afgelopen dagen een beetje wisseling te zien is in de rangorde. Voorheen was overduidelijk Billy de dominante maar sinds Lena schijnzwanger is geweest en ze elkaar een paar keer in de haren zijn gevlogen, ben ik niet meer zeker. Ik zie Billy nu ook Lena wassen, dat deed hij voorheen niet. Maar Lena is nog steeds degene die het grotere waswerk op zich neemt.

Ik voer mijn konijnen SS, kruidenhooi en er ligt voor een gedeelte tarwestro in het hok dus ik denk dat het geen vezeltekort is.

Op dit moment zijn ze met z'n tweeën een kartonnen doosje aan het slopen. Ziet er gezellig uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me bij jou geen item van verveling of te weinig ruimte, want daarvoor loop je al veel te lang mee op BB :) Als je castratie niet bij voorbaat uitsluit dan lijkt me dat een hele goede optie, omdat je op die manier de hormonen van Lena ook uitschakelt als factor in het gedrag. Zelf ben ik tenminste heel blij met m'n koppel zonder hormonale frustraties :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oooh Fluf! Het oogje ziet er precies hetzelfde uit als die van Billy.

Heb wel het idee dat zo'n kap beter past bij hangoren. Bij konijnen met rechte oren worden de oren helemaal naar voren geduwd.

Op dit moment zitten ze allebei lekker in de woonkamer. Nouja, lekker... Billy heeft net het kozijn gemold. Het enige stukje waar hij schade aan kon richten... Wacht eens even... Dat kan hij natuurlijk niet meer als hij zo'n kap op heeft! :mdr:

Heb mijn vriend net al voorzichtig verteld van de kosten van castratie bij Lena. :angel:

Ik ga zometeen even kijken hoe ze het samen doen in het hok. Als Lena weer zo ontzettend vaak begint te likken, dan zet ik ze toch even apart voor de nacht. Ik wil echt niet dat het nog erger wordt met de oogjes. Merk ook aan Billy dat het een beetje pijn doet. Hij zit de hele tijd met zijn ogen heel wijd open. Zelfs als ik over zijn kopje aai.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergis je niet met die kap hoor ;) ze zijn vreselijk vindingrijk dus ik denk dat Billy nog genoeg blijft slopen met kap :) alleen zullen z'n oogjes wel wat meer rust krijgen.

Wat is precies de negatieve ervaring van de dierenarts met zo'n kap? Ik zou hem denk ik niet dag en nacht om doen maar vooral de momenten waar Lena normaal veel likt. En let even goed op hoe je hem vast maakt. Konijn van m'n zus heeft het een keer gepresteerd om de kap op haar hoofd te zetten en het bandje zat nog om haar nek. We vonden haar net op tijd want ze had het knap benauwd.

Voor Jet had ik pas geleden ook een kap en die zat met het kleinste hondenriempje wat ik kon vinden gewoon vast. In het begin wel in de gaten gehouden of ze hem niet probeerde af te krijgen, maar ze heeft hem netjes laten zitten, al was ze hem op den duur goed beu :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, denk dat het kleinste hondenriempje nog niets gaat uithalen bij Billy. Is nog echt een klein dun ding.

Vrees dat ik dan zelf inventief moet gaan worden met elastiek.

De DA had verschillende konijnen gehad die door de kap in paniek raakten of ontzettend gestresst. Was ook niet de DA die ik normaal heb in de praktijk.

Haha, Billy heeft zo'n huisje in zijn kooi. Dat wordt nog wat als hij met kap daar in wil gaan.

Heb net zijn oogjes nog eens even goed bekeken. De plek het dichtste bij zijn oog is al aan het genezen. Iets verder naar beneden is het nog erg. Lena lijkt steeds iets verder naar de neus toe te likken. Wel goed dat het zo snel geneesd als ze niet meer likt. Er zijn bij de oogjes al weer puntjes van zwarte haartjes te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .