Ga naar inhoud

Hardnekkige vachtmijt


cecelapin

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Een van mijn teddy widders, Charlie heeft enorm last van vacht mijt. Hij is nu een half jaar ongeveer bij me, en kwam uit de opvang met een verwaarloosde vacht. Helemaal kort geknipt daar, met klitten die echt op de huid zaten. Na een paar weken zag hij er al een stuk beter uit.

Bij mijn andere Teddy Lola ontdekte ik na een poosje kale plekken en later bleek Charlie ook onder te zitten.

Ze zijn allebei behandeld met stronghold en dit leek goed aan te slaan, na een poosje groeide de haartjes mooi terug.

Charlie werd echter ziek, last van darmpjes etc. en door zijn verminderde weerstand vermoed ik dat de vachtmijt bij hem terug kwam. Opnieuw allebei behandeld met stronghold elke keer met herhalingsreceptje na 4 weken etc.

Haartjes groeide opnieuw terug, maar opnieuw vind ik nu kale plekken bij hem, met schilfertjes. Zojuist contact gehad met mijn dierenarts (staat hier op de lijst) en deze riep eerst dat het van het hooi zou kunnen komen, in elk geval iets van buitenaf omdat ze wel reageren op stronghold. Ik heb elke keer alles schoongemaakt voordat ze zo'n stronghold kuur kregen en gezien Charlie's geschiedenis lijkt me dit niet zeer waarschijnlijk. Als het dus meer van binnenuit zou komen, zou ik dus een prik kunnen proberen (2x met enkele weken er tussen). Nu moet ik dus morgen langs komen, bij de dierenarts (niet de assistent) want ik laat niet zomaar in hem prikken... zodat hij nog even helemaal nagecheckt kan worden (hij is altijd aan de magere kant geweest).

Heeft iemand ervaring met deze prik? Nog andere tips/reacties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het met cavia's, nou ja 1 ervan gehad, dat het steeds terugkwam. De dierenarts dacht ook aan besmetting door het hooi. Op een gegeven moment moest ik net als jij voor je konijn herhaaldelijk een prikkuur regelen voor mijn gladharige cavia.

Uiteindelijk ben ik die cavia maar regelmatig gaan behandelen met anti-parasiet, omdat prikken een drama werd, cavia duwde de naald krom met de spieren...dat kunnen cavia's... cavia's zijn moeilijker te prikken dan konijnen, prikken doet vaak behoorlijk pijn voor een cavia, die een taaie huid heeft. Bovendien werd de cavia vermoedelijk dus steeds opnieuw besmet door het hooi, en zonder hooi kan zo'n diertje ook niet leven.

Later deed ik het daarom zo: als ik de eerste verschijnselen van schurft weer zag gaf ik anti-parasiet uit de dierenwinkel (Beaphar), je smeert de inhoud van de pipet op de rug/nek en het werkt best goed, zolang de schurft geen al te grote plekken heeft gemaakt.

Maar ik zou als ik jou was eerst nog je konijn door de dierenarts laten behandelen, met lang haar dat vervilt is geweest, kun je het beter eerst van binnenuit proberen te behandelen. Verder denk ik dat je konijn minder last zal hebben van de prikken dan een cavia. Mijn konijn is al meerdere malen geprikt, ook tegen schurft, en het kon hem niets schelen, hij lag er languit op zijn gemakje bij! :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het niet zo zijn, dat je elke keer niet lang genoeg behandeld, waardoor het weer terugkomt?

Ik heb in 2010 zelf namelijk 2 konijnen met vachtmijt gehad en die heb ik allebei 12x achter elkaar (met tussenpozen van 3 tot 4 weken) met Stronghold moeten behandelen. Bij het ene konijn was het toen eigenlijk allang over, maar bij het andere konijn nog lang niet vanwege een lage weerstand. Toen ik het idee had, dat het eindelijk genezen was, heb ik nog 1 of 2x behandeld om zekerheid te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12??? Wat veel zeg! Mmm ik weet het niet, ik zal het morgen nog even vragen. Maar kreeg nu een beetje het idee dat mijn dierenarts vond dat het na een aantal stronghold behandelingen toch wel over zou moeten zijn en het door iets anders dus elke keer terugkomt. Die lage weerstand waar jij het over hebt dat zal er ook wel mee te maken hebben, want ik vind hem vrij mager. Daarom vind ik het wel prettig als ze hem morgen even helemaal nakijken nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd goed om een dierenarts even extra te laten kijken.

Ja echt, 12x! Ik begon in april en de laatste pipet gaf ik eind december. Maar mijn ene konijn moest in diezelfde tijd leren leven met een gebroken voorpoot en was erg daardoor erg afgevallen. Haar weerstand was blijkbaar zo laag, dat de vachtmijt zo'n beetje vrij spel had. De Stronghold had heel licht de overhand, want na elke behandeling zag ik de mijt iets minderen. Mijn dierenarts had gezegd, dat Stronghold gewoon gegeven kon blijven worden, zonder complicaties, dus heb ik het volgehouden tot ik zeker wist, dat het over was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dank voor je reactie! Ik had al wel eens gelezen dat het niet zo'n fijne prik was.. maar ja als stronghold niet meer werkt, wat moet je dan... goed om te lezen dat het mee zou kunnen vallen. Ben alweer iets gerust gesteld :)

Relaxed konijn heb jij dan trouwens haha!

Ja, hij kan superrelaxed zijn... :mdr: dat kan nog goed van pas komen, hij moet morgenochtend weer naar de dierenarts voor een röntgenfoto van zijn blaas, omdat we bang zijn dat hij blaasstenen heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook goede ervaringen met beaphar. Eerst stronghold geprobeerd, dat leek niet (of mij niet snel genoeg) aan te slaan. Daarom dus ook nog met ivermectine (= de werkzame stof in product van beaphar) geprobeerd en dit een aantal keren herhaald. Was hier afdoende. Misschien kun je de weerstand van het konijn nog wat versterken door wat extra vitamines. Het zit idd vaak in het hooi, dus het is geen kwestie van niet goed verzorgen of zo. Succes in ieder geval. Oh ja en sommige langharigen kunnen ook een soort schilfertjes hebben als de vacht net geknipt is. Dit wil niet altijd zeggen dat er sprake is van vachtmijt. Maar uiteraard wel in de gaten houden/DA naar laten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Charlie heeft net z'n eerste prikje gehad, volgensmij voelde hij er niks van. De rest van het onderzoek was vervelender ;) Hij zag er verder goed uit, en was zelfs wat aangekomen! Daar ben ik wel blij om, ze vond dan ook dat hij niet te mager was.

Het tweede prikje krijgt hij over twee weken. Hoop dat het aanslaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey hey, nog even een update. Charlie krijgt volgende week dus zijn tweede prikje. Helaas (het was te verwachten) heb ik bij Lola inmiddels ook weer wat plekjes ontdekt (nauwelijks te zien door die dikke teddy wintervacht). Zou ik kunnen wachten tot volgende week met een prikje voor Lola of is het, aangezien Charlie dus al zn 1e prik gehad heeft, beter om haar morgen al even te laten prikken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lola krijgt vanmiddag haar eerste prikje!

Ja als er in de toekomst nog eentje weer last krijgt, kan ik de ander het beste gelijk preventief ook laten helpen volgensmij. Bizarre ook hoe snel die plekken zich uitbreiden en groter worden. Vorige week heb ik haar helemaal gecontroleerd en was er nog niks te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .