Ga naar inhoud

Waar komen die wormpjes vandaan?!


Cleo en Jackson

Aanbevolen berichten

Net ontdekt dat 1 van mn nijnen, of beide weer wormpjes heeft, zo'n driekwart jaar geleden was dit ook al het geval.

Ik heb direct de DA gebeld voor een kuurtje.

Maar de vraag is nu, hoe komen ze er weer aan, ik heb toen en tussentijds ook nog vaak, de hokkengrondig schoongemaakt.

Vandaag zijn ze net in hun nieuwe hok en helaas vind ik nu een wormpje en kan ik dit hok dus direct gaan reinigen!

(houten hok, ik zal er na de eerste keer ontwormen direct een sopje met schoonmaakazijn doorheen kiepen)

Maar mn vraag, hoe kunnen konijnen aan de wormpjes komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de groenten niet goed genoeg wast, blijven er kleine eitjes achter op de groenten. De konijnen eten dit op en zo komen de wormen in je konijnen.

Wormen hoeven niet altijd via de ontlasting naar buiten te komen. Het kan dus goed zijn dat jij dacht dat ze geen wormen meer hadden, maar dat ze dit toch nog hadden en dat nu de populatie zo groot is of dat er toevallig 1 overleden is, dat het via de ontlasting naar buiten komt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je ontwormt met panacure. Doe je dat preventief ook 2 weken of gewoon de 4-daagse kuur?

Krijg je dan ook iet dat de wormen resistent worden tegen de panacure.???

Ben wel benieuwd want Doerak heeft, ondanks dat ik goed schoonmaak en zijn groente goed afspoel, regelmatig last van wormen.

Mijn vermoeden is dat het met het speelzand mee komt; maar zeker weten doe ik het niet.

Zit er wel eens aan de te denken om een zak zand een paar dagen in de vriezer te leggen.

Zou je daarmee de wormen eitjes vernietigen zodat hij geen besmetting meer kan krijgen van dat zand ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ontworm ze tegelijkertijd met de honden mee:)

Gewoon 4x per jaar en idd met panacur

En ik doe gewoon 1x en na 10 dagen weer een x..zo heb ik het altijd gedaan en zijn de vorige 2 x ook de wormen mee verdwenen:)

Dat resistent weet ik niet...doe het al 2 ,5 jaar sinds ik Joep heb...en ondanks Koosje En nelleke ze hebben gehad...Joep nog nooit.

En bij Nelleke kwam het dus ook van dat speelzand.

Je hoort bij kinderen ook wel is dat ze wormen hebben..9 van de 10 komt dit ook doordat ze is de zandbak hebben gespeeld.

En dan kruisbesmetting krijgen omdat ze daarna ander spul weer aanpakken en dan weer in hun mond stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ik vind dat preventief ontwormen niet echt wat, en vier keer in het jaar vind ik wel ontzettend veel! Het enige wat ik hier nu wel doe, is Feline en Peter na de zomer ontwormen. Ze komen toch met vrij veel konijnen in aanraking (indirect) en ik kan niet álles (inclusief de hele tuin) altijd ontsmetten. Verder vind ik het niet nodig. Heb ook nog nooit konijnen met wormen gehad, Panacur heb ik enkel nog voor EC hoeven gebruiken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .