Ga naar inhoud

herstel na narcose voor geslepen kiezen


Daniellespring

Aanbevolen berichten

Lieve BB'ers,

Vorige week maandag viel het mij op dat mijn konijnen een heel stuk minder gingen eten. Ik heb het in de gaten gehouden en er een poos bij gezeten om te kijken wie er van de twee misschien wel helemaal niet meer at.

Beiden zag ik ze aan hooi knagen, een blaadje spinazie eten en en een brokje naar binnen werken. Donderdag

heb ik toch maar de dierenarts gebeld omdat ik halve brokjes biks naast de voerbak terug vond. Vrijdag kon ik terecht en wat ik al dacht bleek zo te zijn, haakjes op de kiezen. Ze bleven allebei en zijn om 4 uur 's middags onder narcose (roesje) gebracht en bij beiden konijntjes waren de onderkiezen het probleem.

Zaterdagochtend heb ik ze weer opgehaald en waren ze aardig actief, lekker aan het rondsnuffelen en toen ik ze in hun hok zetten leek het alsof ze hun lol niet op konden. Lekker rondrennen en opnieuw op ontdekkingstocht (haha in een hun eigen hok)

De DA had gezegd dat ik goed in de gaten moet houden of ze wel eten (ivm met nog wat pijn in de bek) en ze anders wat makkelijk te kauwen voer voor moest zetten. Dit heb ik gelijk maar gedaan, een bak met groenvoer heel klein gesneden en wat ss in water.

Overal in het hok plukken verschillende soorten hooi neergelegd en wat lekkere extra plekjes om te slapen of te rusten gecreëerd.

Nu hou ik ze bijna om het uur in de gaten maar ik vind het lastig te beoordelen of ze wel of niet goed eten.

Als ik bij ze ga zitten zie ik ze aan hooi knagen en het ook echt naar binnen werken. Af en toe betrap ik 1 van de twee bij de slabak en er lijken wel wat brokjes weg. Ik heb ze wat wortel gegeven (daar smullen ze van) en dat lijkt ook weg te zijn.

Maar hun eetgedrag is nog niet vanouds.

Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe lang duurt het voordat ze weer gaan eten zoals ze altijd deden? Moet ik me zorgen maken? Is het misschien wel normaal dat ze niet meteen hun hele bak met biks of groenvoer opeten?

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij werd er dezelfde dag 's avonds al weer normaal gegeten. Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe erg de haakjes zijn, hebben ze de mond/tong stuk gemaakt? Zo ja is het aan te raden om je konijnen pijnstilling en antibiotica te geven.

Het is ook verstandig om eens naar het eetpatroon van je konijnen te kijken, want 2 met haakjes is toch wel iets om na te kijken. Of ze moeten bekend zijn met scheefgroei of iets dergelijks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij werd er dezelfde dag 's avonds al weer normaal gegeten. Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe erg de haakjes zijn, hebben ze de mond/tong stuk gemaakt? Zo ja is het aan te raden om je konijnen pijnstilling en antibiotica te geven.

Het is ook verstandig om eens naar het eetpatroon van je konijnen te kijken, want 2 met haakjes is toch wel iets om na te kijken. Of ze moeten bekend zijn met scheefgroei of iets dergelijks?

Oke, dat zegt al wel iets. Ik ben net wezen kijken en een groot deel van de brokjes is op. Dus dat gaat de goeie kant op denk ik.

Ja ze zijn beiden al eens geholpen aan de tanden. Ze komen bij Knaag en Co (dierenbescherming utrecht) vandaan en

ze hebben mij verteld dat ik daar op moet letten. Een lastig punt is dat ik geen idee heb hoe oud ze zijn, en een ouderdomskwaaltje is ook vaak haken op de kiezen.. maarja dit is erg moeilijk te zeggen.

Hun eetpatroon is als volgt:

's Morgens rond 11 halve portie SS, s' avonds rond 6 een groenteschotel (andijvie, spinazie, witlof, boerenkool, verse basilicum, komkommer, een spruitje en een sherrytomaatje) en 's avonds tussen 12 en 2 's nachts de andere portie biks. Ze eten naar mijn idee goed hooi. Zal ik hierin iets moeten veranderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ongeveer 40 gram 's morgens en 40 gram 's nachts. Bengel was in het voorjaar iets te licht, maar bij de da is hij weer gewogen en zijn ze nu goed op gewicht.

Blindedarmkeutels heb ik nog nooit gevonden. Vorige week wel wat plakpoep maar dat kwam denk ik doordat ze alleen groenten aten omdat biks kauwen zeer deed.

De afgelopen twee dagen zie ik wel wat kleinere keuteltjes en ze zijn minder rond, meer eivormig. Deze heb ik nog nooit eerder gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Pico was de verandering van keutels (grote en kleine door elkaar en de kleine waren donkerder) een teken dat hij haakjes had. Dus dat is wel iets om in de gaten te houden. Dat ze nu nog niet helemaal goed zijn is normaal, maar het moet wel weer goed komen de komende dagen.

De keutels horen mooi rond te zijn en hoe groter hoe beter. Van binnen behoren ze ook een hooi structuur te hebben.

Je geeft dus 80 gram SS voor 2 konijnen per dag? Heb je enig idee hoeveel je konijnen wegen? En zijn ze goed op gewicht, of iets te dik/te dun?

Ik ben biks gaan minderen en overgestapt van SS naar Bunny basics/T. Ze blijven evengoed op gewicht, maar eten veel meer hooi. Dat is het allerbelangrijkste voor de kiezen, veel hooi eten.

JE zou dus wat kunnen minderen en hun gewicht goed in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dat wist ik niet! Dankje!! :D

Ze wegen allebei zo rond de 2,25/2,30 kg.

Het is inderdaad helemaal geen slecht idee om ze wat minder biks te gaan geven. Dat wilde ik al doen voordat ik

naar de da gegaan ben, alleen kan ik zomaar ineens minder geven? of moet je dat afbouwen?

Waarom ben je afgestapt van SS? Het merk bunny basics/t zegt mij (nog) niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft de biks niet af te bouwen hoor, je kunt gewoon minder geven, dan zul je zien dat ze meer hooi gaan eten. Je zou rond de 50-60 gram kunnen proberen.

Wilgentakken zijn trouwens ook goed voor het afslijten van de kiezen.

De DA adviseerde me BBT, het bevat een nog hoger vezelgehalte dan SS wat beter is voor de kiezen en darmen. Hier krijgen ze 1 eetlepel per konijn van en that's it, voor de rest hooi. Nooit geen problemen meer gehad met haakjes en rare keutels *klopt af*.

Maar SS is ook een hartstikke goede brok hoor, maar mocht het daar niet mee lukken kun je altijd nog overwegen om over te stappen op BBT.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke! Dat ga ik doen!

Ik geef ze wel veel wilgenbolletjes van de dierenwinkel, zou ze graag takken met blad en al geven. Vind het lastig om een wilgenboom te herkennen (haha noob... ;)) ik woon midden in het bos en er staan echt bomen zat, maar geen idee hoe ik een wilgenboom kan herkennen en dan ook zeker te weten dat het de juiste boom is.

Super bedankt trouwens voor al je advies en je reacties!! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

zooo!! Op pad geweest! Er staan heel wat meer treurwilgen en (ik denk) knotwilgen in Harderwijk dan ik dacht :) Wel gevaarlijk hoor haha in de auto op zoek naar de juiste boom :D

Ik heb een stukje knot en treur in hun ren gegooid en ze vonden het super interessant! Yara at alle blaadjes met alle liefde op en

Bengel bestudeerde de boel eerst en begon daarna wat te knagen. Goed teken denk ik zo?

Al het groenvoer en alle biks (normale en wat geweekte) gaan helaas nog niet allemaal op, wel wordt er goed gekeuteld en zie ze regelmatig aan hooi knabbelen.

Denk dat het de goede kant op gaat zo :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze mogen best wat takken en bladeren, maar je moet opletten dat hun normale eetgedrag (hooi & brokken) er niet onder lijd, en dat ze wel hun blindedarmkeutels opeten.

Ik haal de takken meestal na een dag of twee / drie weg, dan zijn ze helemaal kaal geknabbeld en krijgen ze weer nieuw. Hier liggen de wilgentakken voor het oprapen op het moment, ze zijn flink aan het snoeien geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft ook wel haken op zn kiezen gehad. Bij mij duurde het zo'n 2 daagjes tot hij weer goed ging eten. Maar als er genoeg en goede keutels in het hok liggen gaat het wel goed.

Als je konijn niet meer eet en je kan niet meteen terecht bij een DA, dan kan je ook met een spuitje (Kan je gewoon halen bij elke DA) baby voeding geven. Olvarit ofzo. Tot hij naar de DA kan. Dat is helemaal natuurlijk en dan blijven de darmen toch werken en hoeft je konijn niet te kauwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heeft ook wel haken op zn kiezen gehad. Bij mij duurde het zo'n 2 daagjes tot hij weer goed ging eten. Maar als er genoeg en goede keutels in het hok liggen gaat het wel goed.

Als je konijn niet meer eet en je kan niet meteen terecht bij een DA, dan kan je ook met een spuitje (Kan je gewoon halen bij elke DA) baby voeding geven. Olvarit ofzo. Tot hij naar de DA kan. Dat is helemaal natuurlijk en dan blijven de darmen toch werken en hoeft je konijn niet te kauwen.

Olvarit is niet voldoende om de darmen werkende te houden, echte dwangvoeding (geweekte biks of de bekende dwangvoeding van oa de dierenarts) werkt daar veel beter bij. Daarnaast kan het te lang dorolopen met haken ook nog allerlei ontstekingen veroorzaken in de wang en tong, wat verre van prettig is.

Ik heb zelf altijd wat pijnstilling in huis voor het geval dat het weer zover is, dat Nijn niet teveel pijn heeft en toch nog wat zelfstandig kan eten. Dwangvoeding accepteert hij vaak wel zonder problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olvarit is niet voldoende om de darmen werkende te houden, echte dwangvoeding (geweekte biks of de bekende dwangvoeding van oa de dierenarts) werkt daar veel beter bij. Daarnaast kan het te lang dorolopen met haken ook nog allerlei ontstekingen veroorzaken in de wang en tong, wat verre van prettig is.

Ik heb zelf altijd wat pijnstilling in huis voor het geval dat het weer zover is, dat Nijn niet teveel pijn heeft en toch nog wat zelfstandig kan eten. Dwangvoeding accepteert hij vaak wel zonder problemen.

Jawel, tuurlijk is dat beter maar als het avond is en je pas de volgende ochtend terecht kan, is het beter dan niets. En je kan het bijna overal halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig hoefde ik niet te dwangvoeren :D lijkt me ook erg naar en lastig om te doen. Ze te pakken krijgen is echt een heel werkje.

Op dit moment eten ze weer zo goed als normaal. De in water geweekte biks zijn helemaal op en ze proberen ook steeds meer een

hard brokje biks. Straks ga ik het geweekte voer weghalen en zijn ze verplicht om de biks helemaal weer op te eten.

Gister weer op wilgenjacht geweest, en er weer een paar takjes geplukt. Vooral op de bladeren zijn ze helemaal dol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo iedereen, hoop dat iemand mij nog verder kan helpen...

Op het moment is het zo dat ze alleen de brokjes opeten die geweekt zijn in water, ze eten ook goed hooi, maar de harde brokjes SS

laten ze voor de helft liggen. Ze zijn verder levendig, eten de blaadjes van de wilg op en knagen volgens mij ook wel op de wilgentakken.

Kan het zijn dat ze alleen nog maar de brokjes in water willen omdat dit makkelijker eet, dus gemakzucht/luiheid. Of kan het zijn dat ze nu na een dikke week nog steeds last kunnen hebben van wondjes in de mond? Of dat de haken niet goed geslepen zijn en dat ze nog steeds last hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .