Ga naar inhoud

Hoe krijg ik mijn konijn van dikker?


corine1993

Aanbevolen berichten

Hee,

Ik heb ergens in april een konijn gekregen van ong. 8/9 maanden.

Toen was hij al wat dun aan de dunne kant omdat het nog een jong beestje is.

Heb hem genoeg hooi, water en droogvoer gegeven maar, hij is nog steeds te dun naar mijn idee.

Als ik hem zachtjes aai van zijn kop naar zijn staart voel je gewoon nog steeds zijn botten goed.

Hij krijgt nu ook al wat meer wortels, knaagstaven en wat snoepjes om hem wat dikker te krijgen (werkte voorheen altijd bij mijn andere konijnen) maar er verandert niet echt veel.

Het is een hangoor konijn, iemand idee om hem wat vetter te krijgen?

De winter komt er nu ook aan.

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voelen van de botten heeft ook met de bouw van het konijn te maken. Een beetje bot kan dus. Om de conditie goed in te schatten kun je voelen naast de ruggenwervel, dit hoort hard en gevuld te zijn. Knaagstaven en snoepjes zoals ik ze nu voorstel kan je beter vervangen door groente zoals boerenkool, winterpeen, geweekte of geplette erwten, mais, voederbiet, gedroogd bruin brood ed. Ook luzerne bevat veel eiwit dus groei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon wat meer brokken geven en winterwortel.. hier komen ze ook van aan en hoef je niet zoveel gekke nieuwe dingen in huis te halen.

Ik zou je konijn wel even wegen.. en hem geleidelijk een beetje brokken en worteln meer geven iedere dag en dan iedere week of iedere 2 weken even wegen.

Die van mij is mooi bijgekomen!

En kwa brokken zou ik gaan voor brokken die een goede samenstelling hebben zodat hij ook alle voedingsstoffen binnenkrijgt.

- Science selective is een super brok, alleen wel prijzig. Hier geef je ze normaal 10-15 gram van per kilo konijn mits ze ook 50 tot 100 gram groente per dag krijgen per kilo konijn..

- Hope farm super trio rabbit; dit is ook een super brok. Ik geef dat nu. Ik betaal voor 15 kilo een 15 euro. Hier geef je ze 25 gram brok per kilo konijn mits ze dan 50 tot gram groente per dag krijgen per kilo konijn. Nu krijgen die van mij iets meer voer... omdat 1tje aan de lichte kant was..

- kennerbrokken (boerenbond) -> staafjes alleen! is ook redelijk voer. Deze is het goedkoopste. Hier geef je ze 25 gram brok per kilo konijn mits ze dan 50 tot gram groente per dag krijgen per kilo konijn.

Ik zou dan wel iets meer brokken geven dan de richtlijnen hierboven.. ook heeft ieder konijn een andere voedingsbehoefte.

Dus je kan het je zo duur en moeilijk maken als je zelf wilt.. maar het belangrijkste is dat ie ook alle voedingstoffen binnenkrijgt!

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ze hier ook meer biks dan aangegeven omdat dieuwertje eigenlijk wat zwaarder zou moeten worden. Ze blijven allemaal constant op gewicht ondanks dat ze meer biks krijgen. Ze krijgen daarnaast ook groenvoer en eten nog ontzettend veel hooi, dus ik denk dat je het gewoon moet uit proberen ,let er wel goed op dat ze hooi blijven eten en dat ze de bd keutels netjes opeten. Ieder konijntje zal anders reageren op meer biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon wat meer brokken geven en winterwortel.. hier komen ze ook van aan en hoef je niet zoveel gekke nieuwe dingen in huis te halen.

Ik zou je konijn wel even wegen.. en hem geleidelijk een beetje brokken en worteln meer geven iedere dag en dan iedere week of iedere 2 weken even wegen.

Die van mij is mooi bijgekomen!

En kwa brokken zou ik gaan voor brokken die een goede samenstelling hebben zodat hij ook alle voedingsstoffen binnenkrijgt.

- Science selective is een super brok, alleen wel prijzig. Hier geef je ze normaal 10-15 gram van per kilo konijn mits ze ook 50 tot 100 gram groente per dag krijgen per kilo konijn..

- Hope farm super trio rabbit; dit is ook een super brok. Ik geef dat nu. Ik betaal voor 15 kilo een 15 euro. Hier geef je ze 25 gram brok per kilo konijn mits ze dan 50 tot gram groente per dag krijgen per kilo konijn. Nu krijgen die van mij iets meer voer... omdat 1tje aan de lichte kant was..

- kennerbrokken (boerenbond) -> staafjes alleen! is ook redelijk voer. Deze is het goedkoopste. Hier geef je ze 25 gram brok per kilo konijn mits ze dan 50 tot gram groente per dag krijgen per kilo konijn.

Ik zou dan wel iets meer brokken geven dan de richtlijnen hierboven.. ook heeft ieder konijn een andere voedingsbehoefte.

Dus je kan het je zo duur en moeilijk maken als je zelf wilt.. maar het belangrijkste is dat ie ook alle voedingstoffen binnenkrijgt!

Mijn ervaring is dat je, bij de hoeveelheden die jij noemt, zeker niet perse (zo veel) groente bij hoeft te geven. In dit geval is het natuurlijk wat anders, het konijn moet aankomen, maar bij een dier dat op gezond gewicht is, vind ik het best wel veel. (Wel afhankelijk van het dier natuurlijk, zoals jij schrijft.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, het is ook maar net waar je konijn tegen kan en wat jezelf eraan wilt uitgeven etc..

Hier wegen mijn konijnen nu op moment bij elkaar 4,4 kilo. Ze krijgen per dag een 120 gram hope farms en rond de 300 gram winterwortel en doen het er gelukkig goed op.. dupke was echt aan de lichte kant, woog iets minder dan 1700 gram en weeg nu dik 2000 gram.. dus ben zo blij dat ze is bij gekomen. De DA vond haar echt te licht.. ik ook maar wat ik haar ook gaf ze had altijd last van plakpoep.. en ben maar gewoon meer gaan geven en heb een week iedere dag der moeten wassen en nu heeft ze vrijwel geen last meer ervan.. zo sporadisch

Hooi eten hebben ze nooit zo heel goed gedaan en dit gaat zelfs beter nu!

Dupke heeft regelmatig last van blindedarmkeutels of plakpoep maar dit had ze ook toen ze minder kreeg.. toen ik andere soorten groente gaf had ze er constant last van dus het is ook echt kijken wat kan je konijn hebben en wat wil je er zelf aan uit geven.. en het belangrijkste.. dat ie op gewicht blijft of bij komt als het moet en toch alle voedingsstoffen binnen krijgt..

Tisz per konijn echt verschillend..

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschilt inderdaad per konijn, maar algemeen gezien (en voor veel konijnen geldt de richtlijn natuurlijk wel ongeveer, anders slaat de richtlijn nergens op) is 25 gram gewone biks genoeg zonder ook nog 50 gram groente. Tenminste, dat is dus mijn ervaring. Wij geven alle konijnen in de opvang ongeveer 25 gram biks per kg en meestal zijn het maar een stuk of vijf (op minstens vijftig) die een ander dieet krijgen en/of een andere hoeveelheid. Dan reken ik een zogende voedster overigens niet mee, het is logisch dat die wat meer krijgen. Wij controleren natuurlijk wel zeer regelmatig of een dier mooi op gewicht blijft (of aankomt/afvalt indien nodig) en over het algemeen gaat dat prima. 50 gram groente per kg bijgeven is natuurlijk niet te doen voor een opvang.

Overigens wil ik hier niet mee zeggen dat dit voor jouw konijnen ook moet gelden, ik wil alleen aangeven dat ik het niet helemaal met je eens ben w.b.t. de richtlijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermagering van een konijn kan ook een teken zijn van coccidiose of inderdaad E.C. wat je kan behandelen met Panacur.

Coccidiose kun je heel makkelijk laten controleren door een keutelonderzoek door je dierenarts te laten doen. Soms zijn ogenschijnlijk gezonde konijnen toch "slachtoffer" van deze parasiet.

Wormen zijn inderdaad ook een goeie! Dat kan het ook nog zijn waarom je konijn niet aankomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .