Ga naar inhoud

Groenten?


Chai96

Aanbevolen berichten

Hey Allemaal!! :)

Ik heb weer een paar vraagjes voor jullie ;)

*Wat voor soort groenten mogen konijntjes elke dag hebben?

(Ik heb de lijst van veilige groentes al bekeken:sarcastic:)

*En geven jullie aan jullie nijntjes iets extra's voor in de winter?

Want ik denk dan dat ze dan meer energie nodig hebben.:clown:

Alvast Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram kan niet zo goed tegen groentes. Alleen wortelloof en wortel gaat op het moment goed, maar in wortels zitten weer veel suikers... Dus geef ik maar heel af en toe een stukje.

Wel geef ik gedroogde rode bieten en paprika. Uiteraard geef ik ook nog een heel scala aan gedroogde en verse kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb eigelijk nooit opgebouwd... ze waren van bij de fokker al groenvoer gfewoon, en als ik een nieuwe groente gaf gewoon een groot stuk nooit problemen mee gehad. In de opvang zeiden ze me eens ze gewoon zijn aan groenvoer moet je ook niet telkens gaan opbouwen en dat klopt xwel denk ik.

Ik geef: witloof, groene kool, peterselie, wortelloof, radijsjes en groen van radijs, bascilicum, citroenmelisse... meestal dat elke dag, soms 1 spruitje per konijn erbij, ook brocoli.... en savonds als ik ze in hun hokje ga zetten voor de nacht krijgen ze nog elke een halve wortel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit ik me wel bij aan inderdaad, Kelleke01. Niet met hele bergen beginnen maar die postzegelstukjes vind ik overdreven. Mijn eigen konijnen krijgen een hele boel en ook gerust nieuwe groenten zonder op te bouwen. Bij nieuwe konijnen of logeetjes doe ik het wat rustiger aan (tenzij anders aangegeven door het baasje) dan geef ik van veiligere groenten eerst eén blaadje bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sluit ik me wel bij aan inderdaad, Kelleke01. Niet met hele bergen beginnen maar die postzegelstukjes vind ik overdreven. Mijn eigen konijnen krijgen een hele boel en ook gerust nieuwe groenten zonder op te bouwen. Bij nieuwe konijnen of logeetjes doe ik het wat rustiger aan (tenzij anders aangegeven door het baasje) dan geef ik van veiligere groenten eerst eén blaadje bijvoorbeeld.

Het wordt hier druk, want ik sluit me hier ook bij aan. Mijn duo krijgt ook van alles en er wordt regelmatig gevarieerd. Alleen fruit ben ik wel heel voorzichtig mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fruit en kool is inderdaad misschien wat meer oppassen, hoewel ze met name de laatste ook niet echt weinig krijgen.

Begrijp me niet verkeerd overigens, er zijn wel konijnen die niet tegen groente kunnen. Maar ik betwijfel of het dan uitmaakt of je met een postzegelstukje begint of een blaadje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

attachment.php?attachmentid=52426&d=1316378971

Bovenstaande foto is één portie. Dit krijgen ze 2x per dag.

Mijn groenteschotels bestaan uit:

Ochtend en avond:

# Rucola

# Witlof

# Peterselie

# Selderij

# Munt

# Wortel

# Komkommer

Daarnaast krijgen ze af en toe restjes van hetgeen wat wij zelf eten.

Ik bewaar bijvoorbeeld altijd een beetje boerenkool, andijvie, appel en/of tomaat voor ze.

Ze krijgen dat niet dagelijks, maar als ze het krijgen, krijgen ze maar een klein beetje.

Ze moeten namelijk altijd weer wennen aan nieuwe groenten of fruit. Dus dat geef ik nooit in grote hoeveelheden.

Annie, de moeder van het groepje konijnen dat ik heb, heb ik langzaam laten wennen aan groente. Zij was geen groente gewend. We hebben haar eerst een half jaar gehad als gewoon konijn. Samen met haar maatje Bob.

Uit de dierenwinkel, geen verstand van konijnen.

Pas toen Annie een oeps nestje kreeg en ik dit forum ontdekte, ben ik haar groenvoer gaan geven. Daarvoor kreeg ze gewoon af en toe iets, nooit dagelijks. Gewoon als er iets over was.

Maar dankzij dit forum weet ik wat goed is voor m'n konijnen.

En omdat Annie er op een gegeven moment aan gewend was, aten haar kinderen automatisch mee.

Eefje, Rob en Raf heb ik dus niet echt laten wennen, zij aten gewoon met hun moeder mee. Dat ging gelijk goed.

Maar met nieuwe konijntjes en nieuw groenvoer, moet je ze wel laten wennen. Zoals hierboven ook al beschreven is: met kleine hoeveelheden beginnen. Eerst met één groentesoort, postzegelgrootte. Gaat dat goed, stukje groente wat groter maken.

Gaat dat goed, kan je een tweede groentesoort toevoegen. Weer op postzegelgrootte en uitbreiden. Net zolang totdat je een mooie hoeveelheid hebt en dit ook dagelijks kan geven.

Betekent dus wel dat je de groente wel altijd in huis moet halen. Mijn boodschappenkar bij de supermarkt bevat áltijd groente. Volgens mij denkt het personeel dat ik enorm gezond leef :whistle2:

Maar eigenlijk is het altijd voor de konijnen, haha.

Wat betreft de winter: ik geef ze niet echt extra eten. Ja, qua groente krijgen ze als het vriest wel meer. Althans, niet echt meer, maar meer verspreid over de dag.

Nu krijgen ze in de ochtend en in de avond eten. Maar als het vriest, bevriest het groenvoer ook altijd razendsnel en dat wil ik mijn konijnen niet aandoen. Ik geef dan liever 3 of 4 keer per dag wat groenvoer, zodat ze het vers krijgen en niet bevroren.

Qua biks krijgen ze niet meer.

Qua hooi krijgen ze altijd genoeg. Maar in de winter willen ze hooi ook wel eens gebruiken om hun nachthok op te vullen, dus dan geef ik wel wat extra. Al is het alleen maar voor extra warmte. Kan geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de reacties!

Die postzegelstukjes vind ik ook wel overdreven, maar ik geef in het begin geen berg ofzo, ik geef een stukje groente (zoals gisteren broccoli) en ik kijk dan of nijn het lekker vind/ het niet slecht voor hem is. Als hij t lekker vindt krijgt hij de volgende dag wat meer, en elke dag. Maar met fruit pas ik i.v.m. suiker wel wat meer op.

Jorieke, jouw bakje groente ziet er zelf voor mij erg lekker uit! :)

Mijn vader is (heel slim! :) ) naar de groenteboer gegaan, en heeft gevraagd of hij wat groente over heeft, wat mensen 'oud' noemen. Nou we hebben een hele berg groenten meegekregen. Mn vader heeft wel (gelukkig) gekeken of het wel eetbaar is, want ik ga geen beschimmelde troep geven aan nijntje ;)

Ben vandaag ook een beetje bezig geweest met het winter-klaar maken van het hok, en mijn vingers zijn nog steeds bevroren :(

Morgen lekker verder (en met handschoenen aan! )

Nog meer reacties/ tips zijn altijd nog welkom! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Chai96

Dat heb ik ook een tijd gedaan. Een groenteboer bij ons in de buurt doet aan het einde van de dag zijn groente altijd weg. Althans, grote delen. Dat kan een dag later niet meer als "vers" verkocht worden.

Dus toen ik een tijdje zonder werk zat en wat minder te besteden had, ging ik bijna dagelijks die groente bij 'm halen. Scheelt een boel geld.

De groente die aan het einde van de dag weg gaat, is nog prima te eten. Zelfs voor mensen.

Alleen zijn wij -mensen- verwend en willen we elke dag verse groente. Dus gooit een groenteboer het vaak weg. Zonde.

Dus ideaal voor huisdieren.

Nu haal ik het gewoon bij de supermarkt. En het meeste bewaar ik in tupperware bakjes in de koelkast. Blijft wel een paar dagen goed.

En ja, die groentebakjes vind ik er zelf ook altijd lekker uit zien. Normaal hoef je het niet te snijden. Ik doe dat alleen maar omdat ik dan zeker weet dat alle 4 de konijnen genoeg keuze hebben in groente en dat er niet één met alle lekkere groentesoorten vandoor gaat :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .