Ga naar inhoud

snot


witzwart

Aanbevolen berichten

kan iemand me vertellen wat snot nu precies inhoud.

ik kom er niet echt uit, online staan zoveel verhalen. bij de 1 is het besmettelijk bij de ander niet.

er zit een konijn in de opvang die snot heeft gehad, maar wat nog niet echt is kunnen verhelpen.

dus ik wil me graag goed inlezen daarover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is mooi kort door de bocht. Daar heeft ze vast iets aan...

Ik kan je alleen vertellen wat mijn eigen dierenarts heeft verteld toen Binky (ook opvang konijntje) bij mij logeerde.

Ik heb hem mee naar huis genomen toen hij erg verkouden was in de warme loods. Hij heeft toen een maand antibiotica gehad. Al eerder is hij diverse malen behandeld met verschillende middelen. Daarom hebben we geen andere middelen meer om te proberen. Met Binky ben ik meerdere malen bij de dierenarts geweest. Hij vond het alleen nodig om te behandelen als erg sprake was van dik snot, wit/groen. Na een tijdje ging dit over in een natte neus. Volgens mijn dierenarts was hiervoor geen behandeling nodig. Veel konijnen houden na snot zo'n natte neus.

Ik heb van hem begrepen dat elk konijn pasteurella bij zich draagt. Meestal is dit de veroorzaker van snot. Snot is een beeld van een verkoudheid zeg maar, met veel niezen, purulent slijm uit de neus, vieze voorpootjes van het schoonmaken van de neus en van het niezen en gewoon ziek zijn. Niet alle konijnen hebben snot. De meeste dragen de bacterie onschuldig bij zich. Sommige dieren blijken er wel vatbaar voor. Die zul je af en toe moeten behandelen. Elk konijn kan 1 of meerdere malen een episode krijgen, maar sommigen houden dus een nat neusje.

Is het dan besmettelijk? Wij waren daar altijd wat huiverig voor. Mijn dierenarts zegt dat elk konijn de bacterie al bij zich draagt en dat echt besmetten er dus niet bij is. Ik zie dat zelf in mijn groepje van 6. Ik heb 1 konijn die snot heeft gehad. Hij niest nog vaak en heeft ook wel een natte neus. Dit is nu al zo'n 2 jaar zo, maar de anderen hebben nooit last gehad.

Ik ben geen dierenarts natuurlijk, dus ik kan alleen vertellen wat mij nu geleerd is. Ik snap wel dat je wat huiverig bent over een nieuw konijn, als je weet dat hij weer ziek zou kunnen worden. Op internet staan inderdaad veel verhalen. Ik weet niet of je bij je eigen dierenarts informatie zou kunnen vragen? (ff bellen) Of misschien staat hier nog wel iets op: www.konijnen.nl

En als je twijfelt en je voelt je er niet prettig over: dan toch maar niet doen...

Groetjes Christa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .