Ga naar inhoud

Gemengd voer of brokken?


kb1988

Aanbevolen berichten

Wat is het best, Gemengd voer of brokken?

Eerst wou ik alleen maar brokken geven, omdat gemengd voer slecht zou zijn, maar nu hoor ik later dat konijnen juist gevarieerd moeten eten, waardoor gemengd voer juist beter is. Op dit moment heb ik gemengd voer voor mijn konijn, maar wil het toch even zeker weten.

Konijn eet niet selectief, nouja, soms laat hij bepaalde zaden (1 soort) liggen, maar verder eet hij alles op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemengd voer is qua samenstelling doorgaans geen goed voer, bevat veel snoep... en lokt selectief eten uit natuurlijk. Zitten veel dingen in die niet geweldig zijn voor een konijn. Het enige 'gezonde' zijn die groente staafjes.

Biks is dan beter, omdat in elke brok hetzelfde zit en ze dus altijd alles binnen krijgen. Al is ook niet elke biks goed, let goed op de samenstelling. Hope Farms Supertrio en SS zijn hier veel gebruikte biks die van goede kwaliteit zijn.

Biks is overigens niet het hoofdvoer, er is dus wel degelijk ruimte om te variëren. Met groente en andere dingen uit de natuur die ze mogen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevarieerde voeding kan inderdaad ook op een andere manier. Mijn konijnen krijgen elke dag brokjes, minimaal vijf soorten groente, minimaal vijf soorten gedroogde kruiden en meestal ook twee soorten hooi. Daarnaast krijgen ze regelmatig wat te snoepen. Dat hoeven geen yoghurtdrops of andere ongezonde dingen te zijn, je kunt ook gewoon een klein zakje Science Selective of Beaphar Care+ kopen.. Dit vinden de meeste konijnen erg lekker en het is helemaal niet ongezond. Desnoods geef je een beetje biks minder, dan halen ze dat met hun 'snoepjes' wel weer in. Uiteindelijk ís het dan helemaal geen snoep, maar zo zien je konijnen het vaak wel. Daarnaast heb je ook wel konijnensnoepjes die wel gezond zijn, zo krijgen mijn konijnen af en toe een zonnebloemhartje of Rollis-snoepje van Vitakraft, een haver/luzerne koekje en af en toe ook wel een knaagstokje. Let dan wel een beetje op wat voor knaagstokje je neemt, je hebt knaagstokjes met noten en tropisch fruit.. klinkt heel leuk maar dat eten konijnen natuurlijk niet normaal. Je hebt ook knaagstokjes met gezondere dingen.

Als je echt graag gemengd voer wil geven, dan zou ik zelf gaan mengen. Je neemt als basis een goede brok (Hope Farms Super Trio bijvoorbeeld) en doet daar bijv. gedroogde groenten en kruiden door. Wel oppassen dat jen iet te veel geeft, anders gaat je konijntje alle lekkere dingen er uit snoepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

ALS je perse knaagstokken wilt geven, geef ze dan Grainless farmy's zonder ei (let op! In sommige Farmy's zit ei!!):

191781_jrfarm_farmys_kamille_1.jpg

Samenstelling:

JR FARMY's Grainless

Goudsbloem-Kaasjeskruid 140 g: groente, zaden, plantaardige nevenproducten, goudsbloem, kaasjeskruid

JR FARMY's Grainless Zonnebloem-Kamille 140 g:

groente, zaden, plantaardige nevenproducten, zonnebloem, kamille

195193_jrfarm_heuglocke_hibiskus_3.jpg

Samenstelling:

groente, zaden, plantaardige nevenproducten, hibiscus

De rest kan je beter niet geven.

Gevarieerde voeding kan inderdaad ook op een andere manier. Mijn konijnen krijgen elke dag brokjes, minimaal vijf soorten groente, minimaal vijf soorten gedroogde kruiden en meestal ook twee soorten hooi. Daarnaast krijgen ze regelmatig wat te snoepen. Dat hoeven geen yoghurtdrops of andere ongezonde dingen te zijn, je kunt ook gewoon een klein zakje Science Selective of Beaphar Care+ kopen.. Dit vinden de meeste konijnen erg lekker en het is helemaal niet ongezond. Desnoods geef je een beetje biks minder, dan halen ze dat met hun 'snoepjes' wel weer in. Uiteindelijk ís het dan helemaal geen snoep, maar zo zien je konijnen het vaak wel. Daarnaast heb je ook wel konijnensnoepjes die wel gezond zijn, zo krijgen mijn konijnen af en toe een zonnebloemhartje of Rollis-snoepje van Vitakraft, een haver/luzerne koekje en af en toe ook wel een knaagstokje. Let dan wel een beetje op wat voor knaagstokje je neemt, je hebt knaagstokjes met noten en tropisch fruit.. klinkt heel leuk maar dat eten konijnen natuurlijk niet normaal. Je hebt ook knaagstokjes met gezondere dingen.

Als je echt graag gemengd voer wil geven, dan zou ik zelf gaan mengen. Je neemt als basis een goede brok (Hope Farms Super Trio bijvoorbeeld) en doet daar bijv. gedroogde groenten en kruiden door. Wel oppassen dat jen iet te veel geeft, anders gaat je konijntje alle lekkere dingen er uit snoepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit een konijn ei zien eten :P

Ik geef wel gemengd voer nm Garvo alfa mix. Reden is dat ik voorstander ben om een konijn voeding te geven die in structuur een natuurlijke vorm hebben omdat naar mijn idee dit een positief effect heeft op de spijvertering. Daarnaast ben ik voorstander om een konijn afwisseling en uitdaging te geven. De vezels hebben hun natuurlijke vorm en zijn niet geperst. Het intensieve kauwen en de grotere vezels heeft een goed effect op de gezondheid. De gemengde brokken uit de dierenwinkel zou ik nooit geven maar ben erg tevreden over Garvo. Ze eten alles op, blaken van gezondheid, glimmen en hebben een mooie conditie en pels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kiddo at nooit selectief, maar helaas heeft hij nu inderdaad besloten dit toch te gaan doen. Ik maak het huidige pak leeg en ga over op de biks. Bedankt voor alle tips.

Nee! Niet het huidige pak opmaken en dán beginnen aan biks, maar nu alvast beginnen met biks door elke dag een beetje van het nieuwe voer door het oude voer te mengen. Dan wennen ze er vast aan en is het overstappen wat minder drastisch ;)

Ik gaf mijn eerste konijnen altijd gemengd voer. Gewoon makkelijk, goedkoop en altijd beschikbaar (supermarkt is op zondag open)

Maar na het ontdekken van dit forum, ben ik overgestapt op SS (biks).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang je niet iedere dag zo'n knaagstok geeft gaat je konijn er heus niet dood aan. Je moet het eigenlijk vergelijken met een zak chips voor ons. Het is lekker maar als je het iedere dag eet, gaat het niet zo goed meer naar verloop van tijd:P

In die normale knaagstengels van vitakraft ed zitten stofjes om het langer houdbaar te houden. Deze stofjes zijn juist de dingen die je niet aan je dieren zou moeten willen voeren.. Daarnaast heb je de suikers die erin zitten.

Mijn ram gaat er serieus van aan de dunne/plakpoep voor een aantal dagen.. Hij laat dan ook zijn bdk's liggen. Dat kan echt niet goed zijn ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang je niet iedere dag zo'n knaagstok geeft gaat je konijn er heus niet dood aan. Je moet het eigenlijk vergelijken met een zak chips voor ons. Het is lekker maar als je het iedere dag eet, gaat het niet zo goed meer naar verloop van tijd:P

Nee, niet mee eens.

Wij kunnen als mensen veel beter tegen gevarieerd eten. Onze darmen kunnen dat aan.

Een konijn heeft veel meer baat bij regelmaat. Zo krijgen ze bij mij ook elke dag ongeveer dezelfde groentesoorten, dezelfde hoeveelheid biks en als hoofdgerecht enorme ladingen hooi.

Als ik ze iets anders geef, raken ze van slag. Die darmen kunnen dat niet aan. En met "anders" kan ik van alles bedoelen: andere biks, andere groentesoort, maar ook knaagstokjes.

Ik heb vorig jaar voor kerst een paar dingen gekregen onder de kerstboom voor de huisdieren. Daar zaten ook die knaagstokken bij. Ik heb ze zonder pardon weggegooid. Gewoon omdat ik mijn konijnen niet iets anders wil geven dan wat ze gewend zijn.

Volgens mij werken de darmen van een konijn heel anders dan die van mensen. Reageren sneller op wijzigingen in voedsel.

Dus ik denk niet dat je de knaagstok kan vergelijken met een zak chips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijn is een herbivoor en een mens een omnivoor, de vergelijking gaat daarom niet helemaal op.

Nu gebeurd het vast dat een wild konijn een wormpje of slakje meepikt met het eten van gras en onkruiden maar helemaal gezond kunnen dierlijke eiwiten voor een konijn volgens mij niet zijn.

Als je dan snacks wilt geven maak ze dan zelf, is ook mega leuk om te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik denk dat voor konijnen in principe geldt dat ze 'echt' eten nodig hebben. Daarmee bedoel ik niet teveel van die kant en klare snoepjes die je in de dierenwinkel kunt vinden, maar echt puur natuurspul. Voeding die een wild konijn zegmaar ook eet. Ik zou dan ook kiezen voor de normale biks, die gebruik ik voor m'n nijntjes ook. Bij die snoepjes weet je toch nooit wat er allemaal in zit voor kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen. Kan me niet voorstellen dat deze goed zijn voor de gesteldheid van de dieren.

Overigens, ik las hiervoor van iemand die haar konijnen elke dag minstens 5 soorten groenten en 5 soorten vere kruiden geeft en viel bijna van m'n stoel af van verbazing. Wow! Die beestjes hebben een lekker maaltje zeg elke dag :) Leuk om te lezen!

Mijn diertjes hebben vrees ik een wat minder gevarieerd menu al doe ik wel mijn best ze alle voedingstoffen binnen te laten krijgen (bix, hooi, dagelijks stukje groente en in de zomer wat meer kruiden want doen doet het kruidentuintje het weer goed in de tuin).

Als het maar moedertje natuur is lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons konijn krijgt ook een bijzonder gevarieerd aanbod iedere dag, al krijgt hij geen 5 soorten kruiden... Dagelijks een groentensoort of 4, wat peterselie, wat gedroogde kruiden en een massa hooi. Geen biks, geen gemengd voer. Als hij om één of andere reden wat meer 'krachtvoer' nodig heeft, krijgt hij SS, die wij ook meteen als 'snoepjes' gebruiken en bijvoorbeeld in zijn balletje stoppen. Hij is er gek op, maar het is zulk dikmakend spul voor een loslopend binnenkonijn.

Ik ben dus géén voorstander van gemengd voer, voor geen enkel huisdier. Onze cavia's vroeger aten er ook bijzonder ongezond door en kozen hun stukjes uit, ik kan me voorstellen dat Ralph hetzelfde zou doen als hij de kans had... Best dus biks mengen met het gemengd voer en stilaan de hoeveelheid biks opvoeren tot hij enkel nog biks eet. Of beter nog: hooi en véél verse groenten opbouwen en de biks afschaffen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef versele laga biks met SS gemengd. Ben tevreden van Versele Laga, hij blijft mooi op gewicht en ze hebben leuke neven-producten (zoals gedroogde kruidenmixjes). Als ik al eens een snoepje geef, zijn het gedroogde fruitjes van Hope Farms. Smullen!! Vooral de aardbeien, die ruiken nog echt naar aardbei!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je als snoepjes voor je knaagdieren (eventjes onde rde algemene noemer) het beste lekkere groenten en fruit kunt gebruiken. Sterker nog, m'n oude konijntje at niet eens dierenwinkel snoepjes. Vond het niet lekker. Gaf ik hem een stukje appel of wortel dan viel hij aan alsof hij nog nooit zoiets lekkers had geroken. Zo hoeft dierenvoeding in z'n geheel niet zo duur te zijn als je weet wat ze het beste voor te schotelen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .