Ga naar inhoud

na de castratie


joyce_

Aanbevolen berichten

binnenkort wordt mijn franse hangoor Rei gecastreerd, omdat er daarna een vriendinnetje uit de opvang bij komt :)

Rei woont binnen en heeft geen bodembedekking in zijn kooi, hij heeft tapijt onder zijn ren en heeft alleen een plasbak waar dus wel vlas in zit.

nu is mijn vraag, is vlas ook schadelijk voor de wond na de castratie als het alleen in de plasbak zit, oftewel kan dit erin blijven of moet er toch een handdoek of iets in de plasbak voor net na de castratie?

(dit vraag ik omdat vlas natuurlijk niet zo scherp is als stro)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook onze franse hangoor is onlangs gecastreerd. Wij hebben het vlas er wel uitgehaald.. Vlas is namelijk best scherp, wat pijn kan doen in de wond, daarnaast blijft het ook aan de wond plakken.

Wij hebben een opgevouwen krantje in de plasbak gedaan, dat neemt het vocht in ieder geval redelijk op. Je moet het alleen wel vaak verschonen, want het gaat wel stinken, naast dat het voor je nijn ook niet zo fris is.

Na 2 dagen hebben wij er weer vlas ingedaan. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, het standaar advies is van het vlas of de aubiose eruit te halen. Alleen... Onze man, ook een Franse Hangoor, wou niet plassen op een krant/handdoek/eender wat behalve zijn bodembedekking. Dan heb je dat natuurlijk ook weer. Waarschijnlijk herkende hij zijn bak niet meer, af en toe is hij wat traag van begrip...

Onze dierenarts zei dat dat we er toch maar wat aubiose in moesten doen, beter dan dat hij zich te lang bleef ophouden met alle gevolgen van dien. Let dus goed op of je konijntje wel goed plast op de handdoek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is dat? Nog nooit van gehoord, laat staan gevonden. Het kan wel nuttig zijn om de weten, voor in noodgevallen.

Ik heb wel de indruk dat de aubiose minder hard is dan de hennepvezel en de bodembedekking die in onze winkel als 'vlas' omschreven staat (waarom dat drie verschillende soorten zijn, mij een raadsel trouwens). Maar goed kan het niet doen natuurlijk. Al moet ik wel zeggen dat er bovenop altijd een laagje hooi ligt, hij eet graag tijdens het keutelen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

alles is goed gegaan, hij is weer thuis gelukkig

ik heb nu een handdoek in de plasbak, hij heeft al wel gekeuteld, maar ik ga even extra goed opletten of hij ook op de handdoek plast dan!

wilde jouw konijn alleen niet plassen op de handdoek, of ook niet keutelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Joyce,

blij dat alles goed is gegaan.

Hij deed niets meer maar vertoonde voor de rest geen symptomen van darm-of maagproblemen. Gelukkig viel mijn frank snel genoeg en heb ik onmiddellijk wat strooisel in de bak gedaan en voila... Een dikke halve liter leek het wel en een stuk of 20 keutels.

Als hij er al op keutelt dan weet hij waarvoor het dient, maak je dan maar niet ongerust!

Ralph heeft van zijn castratie weinig last gehad voor de rest, wat suffer een uurtje of twee en daarna gewoon weer de oude. Gelukkig maar!

Veel succes met je kleine man, vertroetel hem maar, die spanning is toch niet te onderschatten voor zo'n beestje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankjewel voor je reactie Yicke,

hij heeft inmiddels ook al de hele handdoek ondergeplast, er ligt alweer een schone in haha

Rei heeft volgens mij ook niet heel veel last, alleen gister zat hij overdreven veel aan z'n wond, dus toen heeft hij even een kapje omgehad, wat hij echt niet leuk vond, maar die is alweer af

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankjewel voor je reactie Yicke,

hij heeft inmiddels ook al de hele handdoek ondergeplast, er ligt alweer een schone in haha

Rei heeft volgens mij ook niet heel veel last, alleen gister zat hij overdreven veel aan z'n wond, dus toen heeft hij even een kapje omgehad, wat hij echt niet leuk vond, maar die is alweer af

Met die kapjes zijn ze super-zielig hè!

Onze kerel is gelukkig in de tijd flink overal afgebleven, tot na een paar dagen. Toen moet het beginnen jeuken zijn van het genezen.

Fijn dat hij er schijnbaar geen last van heeft, dat is altijd de beste uitkomst. Wij zagen dat Ralph de eerste 24h wat voorzichtiger sprong, maar dat kan ook schijn geweest zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die kapjes zijn ze super-zielig hè!

Onze kerel is gelukkig in de tijd flink overal afgebleven, tot na een paar dagen. Toen moet het beginnen jeuken zijn van het genezen.

Fijn dat hij er schijnbaar geen last van heeft, dat is altijd de beste uitkomst. Wij zagen dat Ralph de eerste 24h wat voorzichtiger sprong, maar dat kan ook schijn geweest zijn...

klopt, daarom heeft hij hem ook niet lang omgehad, het was echt alleen gister even want hij bleef eraan likken, en ik was bang dat hij de hechtingen er anders uit zou trekken

nu likt hij af en toe nog, maar niet zo heftig als gister

kon het geen kwaad dat hij er na een paar dagen alsnog aan zat omdat het ging jeuken?

ik merkte vanmiddag trouwens wel dat hij lichtjes zat te knarsen, maar op dat moment lag hij ook languit op bed en was ik hem aan het aaien, dus ik weet niet of dat nog van de pijn is van de castratie? of toch van tevredenheid zegmaar ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt, daarom heeft hij hem ook niet lang omgehad, het was echt alleen gister even want hij bleef eraan likken, en ik was bang dat hij de hechtingen er anders uit zou trekken

nu likt hij af en toe nog, maar niet zo heftig als gister

kon het geen kwaad dat hij er na een paar dagen alsnog aan zat omdat het ging jeuken?

ik merkte vanmiddag trouwens wel dat hij lichtjes zat te knarsen, maar op dat moment lag hij ook languit op bed en was ik hem aan het aaien, dus ik weet niet of dat nog van de pijn is van de castratie? of toch van tevredenheid zegmaar ..

Dan zou ik voor de zekerheid nog even pijnstilling geven.

Je kan ook een baby romper om doen, waar je gaten maakt bij zijn anus en plasser.

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt, daarom heeft hij hem ook niet lang omgehad, het was echt alleen gister even want hij bleef eraan likken, en ik was bang dat hij de hechtingen er anders uit zou trekken

nu likt hij af en toe nog, maar niet zo heftig als gister

kon het geen kwaad dat hij er na een paar dagen alsnog aan zat omdat het ging jeuken?

ik merkte vanmiddag trouwens wel dat hij lichtjes zat te knarsen, maar op dat moment lag hij ook languit op bed en was ik hem aan het aaien, dus ik weet niet of dat nog van de pijn is van de castratie? of toch van tevredenheid zegmaar ..

De wondjes waren al dicht na een dag of twee, dus neen, het kon geen kwaad. We hebben het goed in het oog moeten houden, stel dat het pas geheelde wondje alsnog open zou gaan, maar alles is goed gekomen.

Lichtjes knarsen als ze voor de rest super rustig languit ergens liggen en gestreeld worden lijkt me helemaal geen pijn te indiceren, maar eerder puur contentement. Als je twijfelt kan je nog wat metacam geven, kwaad doe je daar niet mee. Bij twijfel bel je best even de dierenarts, maar ik denk dat het een rustig, tevreden mannetje is. Of ex-mannetje ;-)

Likken kan ook bevorderlijk zijn voor de genezing: vuil wordt weggehaald, doorbloeding gestimuleerd. Daarenboven is het praktisch als hij erbij kan, hij moet immers ook zijn blindedarmkeutels kunnen opeten. Hou het gewoon goed in het oog, zoals ik afgelopen week en weekend heb geleerd is JOUW gevoel over hoe hij het stelt het belangrijkste, jij kent je konijn het best!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga het zeker gewoon even goed in de gaten houden, het likken is in ieder geval al veel minder dus het kapje of een rompertje is niet meer nodig (kapje is inderdaad niet handig, want ik vond wel een niet opgegeten blindedarmkeutel daardoor)

ik dacht ook al dat het knarsen geen pijn betekend bij hem omdat hij op die momenten rustig naast me ligt, maar waar kan ik metacam halen dan als ik het voor de zekerheid wil gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joyce, jouw omschrijving doet me volgen in je stelling dat het waarschijnlijk geen pijn is, waardoor hij kanarsentand, maar tevredenheid.

Als je voor de zekerheid, gelet op het weekend en de feestdag toch metacam in huis wilt hebben, kan je best langs de dierenarts. Bij de apotheek is, net als cicaral, in België dan althans, niet beschikbaar. De dokter kan je ook meteen zeggen hoeveel je best geeft.

Op deze website staat ook een berekeningsmethode om te weten hoeveel hij kan nemen. Onze volwassen FH van 5 kilo kreeg 2x per dag 0,6 ml.

http://www.knagers.net/gas.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk inderdaad ook dat het tevredenheid is, ik heb vandaag even op hem gelet en hij doet het alleen als hij naast me ligt te dutten

verder is hij weer helemaal de oude, hij maakt alweer volop binkies door de kamer! :)

alleen hoorde ik vandaag wel een nies! ik weet niet of ze dat ook een keer kunnen doen zonder verkouden te zijn of iets dergelijks, maar ik ga het wel even goed in de gaten houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .