Ga naar inhoud

Lora ziek?


twinsisterjoyce

Aanbevolen berichten

Ik denk dat lora ziek is... Ze heeft nu al een week nu en dan diarree en we dachten eerst dat het kwam omdat ze gras had gegeten. Nu blijkt dat dat het niet is want ze zit nu veel binnen en kan dus geen gras eten. iemad op het forum vertelde me dat het slim is om dan tabletjes tegen wormen te halen. Mijn vriend is daar vandaag voor naar de da geweest maar die zegt dat ze lora eerst wil zien.

daar was geen tijd voor, ik was op mn werk en hij moest ook weer weg. Ik heb het gevoel dat ze heel weinig gegeten had maar kan ook zijn dat we dr teveel geven en dat het bakje niet leeg komt om die reden. Punt bijft dat ze erg stinkende poep heeft (duidelijke poeplucht die ik van mn andere nijn nog nooit heb geroken) en dat ze nu ook wat lusteloos lijkt. Ze loopt wel wat rond maar daarnet lag ze languit en liet zich probleemloos aaien, terwijl ze normaal dan opspringt. Ze drinkt wel goed, ik heb uit vorzorg hooithee in haar fles gedaan. Morgen gaan we naar de da maar ik wil graag weten of iemand hier enig idee heeft wat het kan zijn.

alvast bedankt vor de hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vanmiddag bij de da geweest en we hebben inderdaad de concusie coccidiose gekregen. We hebben een middel gekregen er tegen omdat dit een virale oorzaak heeft, en ook hooli moet dat krijgen. Ze zitten immers samen in een hok. Het middel heet Toltrazuril en beide konijnen hebben hun eerste dosis nu gehad. (hooli met veel moeite, dat was een gevecht zeg)

Ik hoop dat we op tijd waren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei...

Hier een stukje uit Evee haar artikel:

Coccidiose

coccidiose komt meestal voor na stress of verminderde weerstand, jonge konijnen zijn hier ook erg gevoelig voor, bijvoorbeeld na de verhuizing naar een nieuw baasje. Bij coccidiose tarten kleine parasieten de darmen en lever van je konijn (maar ook van andere dieren) aan.

Het begint met diaree, als het ernstiger is waterige ontlasting en zelfs bloed in de ontlasting. Het konijn eet niet meer, drinkt niet meer, valt af en droogt uit.

Coccidiose kan behandeld worden met verschillende medicijnen. Het meest effectieve middel bij konijnen is toltrazuril. Als jouw konijn coccidiose heeft is het erg belangrijk de omgeving goed schoon te houden. Onstmet het hok regelmatig en haal elke dag de keutels van het konijn (ivm herbesmetting) elke dag weg en verschoon elke dag het hooi en drinkwater. Maak ook de drink en eetbakken goed schoon.

En nog een link:

Konijnen

Ik geef de link en het stukje alleen maar voor het geval als je niet echt goed weet wat het is en/of je wat meer info wou.:)Veel beterschap aan Lora!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik altijd aangeraden had mbt hooithee is elk uur geven met een spuitje en steeds de dossering ophogen met 0,5 of 1ml tot de diarree over is. Dan niet meer, want als je ze hooithee voorschotelt om te drinken en de diarree is over kan het ook een verstopping veroorzaken!

Verder is aan te raden elektrolyten in huis te hebben. De diarree zorgt heel snel voor uitdroging daarom drinken ze ook zoveel. Mochten ze niet meer willen drinken kun je ze elektrolyten geven met een spuitje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .