Ga naar inhoud

hooi van de boer?


TakkieUtopiaKerst

Aanbevolen berichten

aangezien de kwaliteit in de winkel steeds minder wordt ben ik wat aan het zoeken in de buurt , nu dacht ik bij een boer. dus op marktplaats gereageerd op een advertentie van hooi , nu heeft hij grof spul voor groot vee maar ook hogere kwaliteit voor knagers.

maar waar moet je op letten ? mag het bemest zijn , of is het niet te grof , ik ga er sowieso eerst een proefzakje halen :P ook even goed ruiken , en hoe te bewaren thuis. iemand die me de goede weg op kan sturen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal gewoon bij een boer hier in de buurt een baal hooi, ze hebben heel grove en wat meer "gras"hooi, wat dat wezen mag weet ik niet want ik heb altijd dat hele grove, dat vinden ze heerlijk hier. Had eerst ook kleine zakjes uit de winkel met van dat donker groene hele fijne, kleffe spul maar dat werd uit het ruifje geklauwd en als toilet gebruikt.

Ik bewaar het in een oude dekbedovertrek, heb ik die opening helemaal uitgescheurd, over de hooibaal trekken en auto en garage blijven schoon. T staat hier dus gewoon in de garage, is altijd koud daar en doe precies hetzelfde met de hooibaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onbemest hooi is bijna nergens te vinden. Vrijwel alle hooibalen komen van bemest land af, dat is niet erg. We bewaren het hier gewoon in zo'n stoelkussenbox buiten. Mijn ervaring is dat hooi wat je net bij de boer opgehaald hebt vaak wat vochtig is waardoor de konijnen het de eerste dagen misschien wat minder eten. Na een paar dagen is het al een stuk droger en dan eten ze het ook veel beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn hooi komt van een schapenboer. Het bevalt erg goed en ze eten er graag van. Ik heb vorige week nog twee nieuwe balen gehaald, je kan merken dat die echt gewoon vers zijn. Het ruikt lekker, lekker lange stukken het is niet bruin of geel maar ziet er nog lekker groen uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier zijn ze ook alle gek op het wat grovere hooi bij de boer vandaan (EN het kost echt eenschijntje van die ieniminie pakken uit de winkel) en ook hier zitten soms wat brandnetels en paardenbloem in dus net als die kruidenhooien....

ik bewaar het altijd in een grote zak maar laat die wel open staan in de schuur om schimmel te voor komen.

ze krijgen het hier altijd in overvloed en ze liggen er dan ook lekker op te pitten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

eerste snede is het eerste gras van het jaar. Ik ben vergeten of het nu de eerste of de tweede snede was die het meeste eiwit bevat. Wel weet ik dat het gras van het voorjaar eiwitrijker is dan later in het jaar, vandaar ook mijn vraag. Welke is geschikt voor een konijn? Eiwitrijk, of maakt het niets uit?

Nou ja het helpt zowiezo niet dat de meeste hooi van dit jaar erg slecht is... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, dat heb ik wel eens eerder gehoord, van die eiwitten.

Dat je je konijn niet direct in het voorjaar moet overladen met het eerste jonge gras, omdat daar zoveel eiwitten in zitten.

Zal voor een jong konijntje prima zijn, maar dan dus liever 2e of 3e snede voor een volwassen konijn.

In het Noorden was er zelfs al sprake van een hooi-tekort door die rare zomer. Is het hooi gewoon mislukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .