Ga naar inhoud

darmflora ligt bijna stil en behoorlijk gewichts verlies


brigit

Aanbevolen berichten

ik loop al vanaf mei met mijn konijn(Beau) bij de da.

het begon met een ontsteking in zijn oog die steeds weer de kop op steekt.

We weten niet zeker of het met elkaar te maken heeft of dat het los van elkaar staat.

maar nu ligt zijn darmflora bijna stil en is al ruim 1 KG verloren.

graag wil ik tips wat ik het beste kan gegeven

Hij krijgt op dit moment aan medijnen:

Cisaral drops

Zakjes critical care (oxbow)

Hij krijgt natuurlijk al hooi & stro en ik geef ook olvarite wortel (4mnd potjes) en daar gaat af en toe een likje af

Zijn bix is van SS

Ik las laatst op internet dat het gegeven van ananas ook goed zou zijn, heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee niet met ananas zelf, weet wel dat daar een enzym inzit dat bij verstoppingen goede uitwerking heeft.

Wat vervelend dat je al zo lang gezondheidsproblemen hebt met Beau.

Hoeveel geef je van de dwangvoeding? Je moet inderdaad zorgen dat de darmen niet stil komen te liggen want dan kan het te laat zijn voor Beau.

Hoe lang gebruik je nu al ciseral en de dwangvoeding?

Eet Beau wel nog hooi zelf of eet hij helemaal niks meer zelf?

Had dierenarts gecontroleerd of er een verstopping was of iets anders aan de hand in Beau`s buikje?

aangepast door rabbitmams_miriam
Link naar reactie
Delen op andere sites

hij mag een zakje per dag

ik geef dit pas 1,5 dag

hij eet alleen een beetje hooi en af en toe een likje olvararite

en zijn kaakspieren zijn nagekeken kiezen zijn ook nagekeken

en aan het buikje is gevoelt en geluisterd

aangepast door brigit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beau liet het kiezen nakijken zo goed toe en daarom moest hij niet onder narcose.

We hadden wel al besproken dat als het niet zou lukken dat hij onder narcose de behandeling mocht onder gaan.

@ Jack en olivia

de olvarite krijgt hij ook pas 1,5 dag, en dit staat naast zijn bix als extra

en neemt er af en toe maar een likje van. ik snap dat het niet op een "normaal konijnen menu" hoort

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja een pijnstiller zou kunnen helpen, ik weet niet of je dat in huis hebt. Wat betreft de dwangvoeding, ik persoonlijk gaf altijd om de paar uur een beetje, kijken hoeveel er naar binnen gaat want ze geven echt wel aan als ze niet meer willen. En dan de keutels in de gaten houden.

Ik ben nu ongeveer 3 weken met dwangvoeren bezig geweest en nu pas eet ze weer volledig zelfstandig. Neem je de tijd en kijk hoe Beau erop reageert en pas daaraan je voedings schema aan. De ciseral zorgt ervoor dat de dampjes op gang komen en sneller geleegd worden. Als je merkt dat hij weer zelf gaat eten, geef je minder dwangvoer totdat hij zelf weer volledig eet.

Ik weet niet of Beau normaal groente kreeg? Maar zet de lekkerste dingen voor zodat hij toch mischien zelf wat gaat eten.

Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat vervelend dat je al zo lang problemen heb. Een dierenarts moet toch kunnen zien of een konijn een ontsteking heeft. Als het aan de ontsteking ligt zou ik ook pijnstillers en ab vragen aan je da. Nu weet je dus eigenlijk de oorzaak niet waarom hij niet eet. Dan kun je wel blijven dwangvoeren, maar als beau een ontsteking zou hebben dan moet die toch eerst genezen worden.

Ik hoop dat het snel wat beter gaat met beau.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey brigit!

Ik heb dit ook aan de hand gehad, konijnen die niet meer willen eten en waarvan de stoelgang helemaal fout was. Door dwangvoederen is het bij mijn eerste konijntje misgelopen. Hij had coccidiose en moest heb ook dwangvoer geven. Ik gaf hem ,achteraf gezien, teveel in verhouding met wat er langst de achterkant maar uit kwam. Maar ja, ik deed maar wat de DA zei… Ik heb al lang spijt dat ik hem dat heb aangedaan want hij is uiteindelijk gestorven doordat hij het dwangvoer s’nachts allemaal terug had opgehoest en er is in gestikt. Dus wees er idd voorzichtig mee, en als het konijntje genoeg heeft, stop er ook dan mee en geef hem vooral veel groen voer wat hij lekker vind zoals witloof!

Ik heb nog niet zolang geleden een nieuw geval gehad van coccidiose waardoor Fien ook niet meer wou eten. Omdat ik niet meer zo voor dwangvoer was, heb ik raad gevraagd aan de fokster van mij konijnen omdat ze zeer bekwaam is en zeer veel weet over konijnen. Zij heeft me aangeraden om idd gewoon altijd hooi en biks ter beschikking te zetten. Maar wat zeer belangrijk was, veel groen voer geven! Op zich is dit niet goed voor een konijn, maar voor een ziek konijn wel. Hij kan beter dat binnen hebben dan niets. Ook moest ik fien adhv een soort spuit(zonder naald) een bepaalde pasta 1keer/dag geven die op basis van aarpeer is gemaakt. Dit stimuleert het hongergevoel (vinden ze ook wel lekker) en zorgt ervoor dat de darmflora dus ook terug op gang komt. De naam hiervan kan ik nu niet zo dadelijk zeggen, maar zodra ik thuis ben zal ik eens kijken en laat ik het je weten. Bij mij hebben de verse groentjes en de pasta dus echt tot een goed resultaat geleidt. Na een paar dagen had ze stilletjes aan terug wat eetlust en is ze er helmaal bovenop gekomen!

Het enige verschil is inderdaad wel dat jij tot op heden nog niet weet wat de oorzaak is waarom je konijntje niet eet. Zeker dat hij geen harde buik heeft ofzo? Want het is inderdaad niet normaal dat hij niet eet! En witloof enzo? Kan je hem daar niet mee verleiden? Ik hoop dat het in orde komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beau heeft idd een ontsteking veroorzaakt door een bacterie maar we hebben al veel soorten antiboitica gebruikt, en het slaat allemaal maar voor korte tijd aan of soms helemaal niet. En hier ligt misschien wel de oorzaak te veel antibiotica. Op dit moment krijgt hij daarom ook even niks voor zijn oog hij moet eerst aansterken. We zijn ook aan het bespreken om zijn traanbuis onder narcose met antibiotica door te spuiten, maar op dit moment is hij daar te zwak voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met darmproblemen geef ik vers ananassap van een niet te rijpe, maar ook niet een onrijpe annanas. Dus echt ZELF maken en niet uit een pak of al aangesneden ananas. Maak de sap in 1x en vries het dan in. Dit omdat het stofje die de darmen helpt, zeer snel vervliegt.

Zorg met het geven dat het niet te koud is, maar lauw en dat het niet op de huid terecht komt (dit kan iritatie geven).

1 gesmolten en op temperatuur gebracht ijsklontje per dag is voldoende voor een konijn van een midden formaat.

Verder geef ik altijd een handje vol papaya (wel opbouwen). Dit kun je bestellen op onderandere caviakruiden.nl. Papaya helpt ook de darmen weer op gang te brengen.

Verder moet je met dwangvoeding niet te veel in 1x geven om een maag overvulling inderdaad te voorkomen. Ik gebruik altijd Oxbow. Hier zitten voldoende voedingsstoffen, vezels, probiotica en electrolyten in. Dat is allemaal van belang voor een ziek konijn.

Hou je konijn verder zo veel mogelijk warm, bijvoorbeeld met een snuggle safe en in huis.

Antibiotica heeft bij konijnen een zeer negatief effect op de darmen.

Toen mijn konijnen heel ziek waren, wilden ze wel luzerne ruiten (ook van caviakruiden.nl) en konijnen yoghurt snoepjes (naturel!). Normaal zijn die yoghurt snoepjes ongezond, maar er zitten veel darmbacterien in, die konijnen na een antibiotica kuur nodig hebben.

De luzerne ruiten bevatten tot 30% vezels.

Ben je al gestopt met de antibiotica?

Als je konijn normaal wel dol was op SS, zou je er nu een papje van kunnen maken door kokend water over de brokken te gooien en dit lauw te laten worden. Wellicht wil je konijn dit wel zelfstandig eten.

Ook maakte ik zelf een wortel papje door een verse wortel te raspen en dit net aan onder water te zetten. Zo kregen ze zowel voeding als vocht binnen.

Je zou ook verschillende soorten kruidenhooi kunnen proberen.

Heel veel sterkte toegewenst!

Ik vergat nog wat: Als je konijn geen ontlasting meer produceerd, moet je naar de dierenarts. Er is dan zeer waarschijnlijk een verstopping. Geef in dit geval GEEN dwangvoeding! De vezels in de dwangvoeding hechten zich aan de verstopping, waardoor de verstopping groter wordt. In dit geval is de olvarit wortel (zonder aardappels!) goed om de verstopping wat 'smeuiger' te maken zodat het beter naar buiten kan komen. Maar naar de dierenarts gaan voor laxeermiddel is dan echt noodzakelijk. Met alleen Olvarit red je het niet.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beau heeft idd een ontsteking veroorzaakt door een bacterie maar we hebben al veel soorten antiboitica gebruikt, en het slaat allemaal maar voor korte tijd aan of soms helemaal niet. En hier ligt misschien wel de oorzaak te veel antibiotica. Op dit moment krijgt hij daarom ook even niks voor zijn oog hij moet eerst aansterken. We zijn ook aan het bespreken om zijn traanbuis onder narcose met antibiotica door te spuiten, maar op dit moment is hij daar te zwak voor.

Oke, ja dat veranderd de zaak. En pijnstilling? kan dat ook niet. Ik ben bang dat zolang beau pijn heeft, niet echt wil eten en ook niet aan kan sterken.

Ik zou ook proberen veel groente aan te bieden, iets wat hij echt heel lekker vind. En misschien is verse wilgentakken een idee? Of lust hij dat niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke dat snap ik,

maar ik zei het omdat mijn da toen olvarit aardappel wortel aanraade alleen:S

ben er ook weg gegaan want hij had er geen verstand van!!

maar vandaar dat ik dat zeg!!

Beau liet het kiezen nakijken zo goed toe en daarom moest hij niet onder narcose.

We hadden wel al besproken dat als het niet zou lukken dat hij onder narcose de behandeling mocht onder gaan.

@ Jack en olivia

de olvarite krijgt hij ook pas 1,5 dag, en dit staat naast zijn bix als extra

en neemt er af en toe maar een likje van. ik snap dat het niet op een "normaal konijnen menu" hoort

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan misschien eens aan je DA vragen om het doorspoelen van het traankanaal zonder verdoving te proberen? Ik heb dit ook al een keer laten doen bij Pippa, en ze liet dat zonder problemen toe! Misschien àls dat het probleem is van alles is het het proberen waard he. Laat Beau het toch niet toe, dan is dat jammer, maar dan heb je het geprobeerd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het gewichtsverlies zou je nog ss junior kunnen proberen (vinden ze vaak ook lekkerder) en erwtenvlokken. Of verse peterselie tussen je vingers wriven en dan geven = eetlust opwekkend. Geef alleen niet te veel, want het is ook vocht afdrijvend, maar een normaal portie dat nat gemaakt is onder de kraan, geeft geen problemen.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel tips heb ik helaas niet, maar ik wilde wel even zeggen dat de verhalen over ananas niet kloppen. Door de ph-waarden van de maag worden de werkzame stoffen afgebroken voor ze de darmen kunnen bereiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nicky :Nee beau krijgt nu geen antibiotica meer, veroorzaakt ernorme diaree

Ik gaf het niet hij kreeg inentingen dat met die spuitjes in zijn bekje waren niet sterk genoeg

En het is geen ec want het is maar aan 1 oog en die darmen komen zeer waarschijnlijk van al die antibiotica

@ emillyrose

de ananas slaat ook niet aan, hij wil het niet eten en niet drinken

snap het ook wel hij heeft het nog nooit gehad dus als je al geen trek heb dan heb je ook niet trek in iets heel nieuws

Link naar reactie
Delen op andere sites

@nicky :Nee beau krijgt nu geen antibiotica meer, veroorzaakt ernorme diaree

Ik gaf het niet hij kreeg inentingen dat met die spuitjes in zijn bekje waren niet sterk genoeg

En het is geen ec want het is maar aan 1 oog en die darmen komen zeer waarschijnlijk van al die antibiotica

@ emillyrose

de ananas slaat ook niet aan, hij wil het niet eten en niet drinken

snap het ook wel hij heeft het nog nooit gehad dus als je al geen trek heb dan heb je ook niet trek in iets heel nieuws

Het is ook de bedoeling dat je de annanas met een spuitje achterin de bek doet, net als de dwangvoeding ;) Bij mij hielp het wel in combinatie met papaya.

Misschien kun je wat met m'n andere tips nog proberen?

Wat ik trouwens ook haalde was in de dierenwinkel van die kleine zakjes puik luzerne mix. Dat vonden ze ook erg lekker.

En niet iedereen zal het met me eens zijn.. maar mijn konijnen vinden 1 voer ALTIJD lekker.. dat is het gemengde (junior) voer van Hope Farm en de gemengde dwergkonijnen voer van de Welkoop/Boerenbond. Ik geef dit alleen als ze echt heel erg ziek zijn. Misschien slaat het aan bij jouw konijn?

Heeft je konijn inmiddels een pijnstilling en ontstekingremmer in 1 (NSAID)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beau krijgt op dit moment geen ontstekings remmers

De DA zegt dat eerst de darmen weer goed opgang moeten zijn voor medicatie

De DA en ik zelf ook denken dat Baeu geen pijn heeft, je mag aan zijn oog komen of aan zijn buik zitten dat vind hij allemaal ok.

Het gaat wat beter met Beau wel een klein beetje maar daat ben ik al blij mee.

Hij krijgt ook weer lekker warme oren. Beau heeft hangoren (konijn op de avatar) die werden vorige week helemaal koud, maar worden nu weer lekker warm.

Ben vandaag op pad geweest voor erwten vlokken

Ik heb ze niet gevonden, ik ken ze alleen van zakken gemend voer en dat heb ik niet.

Zijn erwten vlokken eigenlijk wel los te koop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beau krijgt op dit moment geen ontstekings remmers

De DA zegt dat eerst de darmen weer goed opgang moeten zijn voor medicatie

De DA en ik zelf ook denken dat Baeu geen pijn heeft, je mag aan zijn oog komen of aan zijn buik zitten dat vind hij allemaal ok.

Het gaat wat beter met Beau wel een klein beetje maar daat ben ik al blij mee.

Hij krijgt ook weer lekker warme oren. Beau heeft hangoren (konijn op de avatar) die werden vorige week helemaal koud, maar worden nu weer lekker warm.

Ben vandaag op pad geweest voor erwten vlokken

Ik heb ze niet gevonden, ik ken ze alleen van zakken gemend voer en dat heb ik niet.

Zijn erwten vlokken eigenlijk wel los te koop?

Dat is een goed teken!

Erwtenvlokken zijn te koop bij caviakruiden.nl en zooplus.nl. Ze zitten inderdaad ook in het gemengde voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te warme oren kan ook juist koorts betekenen. Ik zou daar wel op letten. Kan je hem zelf temperaturen? Ik vraag het maar, want mij lukte dat namelijk niet bij mijn konijn. Daarom zei de da dat ik dan wel regelmatig zijn oren moest checken.

Ben blij dat hij zich wel iets beter lijkt te voelen.

Kom op Beau, snel weer beter worden!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat erwten(vlokken) helemaal niet goed waren voor konijnen........Ik weet dat geplette vormen ervan in het gemengd voer zitten, maar ik dacht dat ze altijd maar heel erg met mate gegeven mochten worden. Zelfde geldt voor (geplette) maisvlokken.

Als de darmflora stilligt, zou je naast cisaral ook primperan/primperite kunnen geven. In grote lijnen is dit hetzelfde, alleen stimuleert cisaral de voorste darmen en primperan de achterste (of vice versa, ben helaas geen DA). En daarnaast zou ik dus óók metacam gaan geven, ter pijnstilling. Feit dat je wel aan zijn buikje mag zitten, zegt niet zoveel. Ik mocht bij Lily ook altijd masseren, maar ze is wel doodgegaan aan gas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .