Ga naar inhoud

darmflora ligt bijna stil en behoorlijk gewichts verlies


brigit

Aanbevolen berichten

Wat ook helpt om de darmflora op gang te krijgen/houden is het voeren van gekookt lijnzaad. Waarschijnlijk lusten ze dit niet, maar daar hebben we trucjes voor.

Lijnzaad koop je in de supermarkt of bij de dierenwinkel, goedkoopst is bij een diervoederbedrijf. Ik betaal daar 1,10 per kg, daar krijg je in de supermarkt hooguit 100g voor.

Het bereiden van de lijnzaad doe je als volgt. Je kookt water, doet wat lijnzaad in een bakje en overgiet dat met het kokende water, tot de lijnzaad net niet onder water staat. Goed roeren, tot een slijmerige brij ontstaat. Veel mensen gooien de lijnzaad bij het water in de pan en laten het dan koken, maar dan brandt het heel snel aan. Op deze manier werkt het ook. Goed, dat slijm wat zich tussen de zaadjes en het water ontwikkeld is de werkzame stof. Je neemt een spuitje en zuigt hiermee wat van het slijm op. Zaadjes hoef je dus niet te geven. Dat slijm spuit je mbv het spuitje achterin de bek. Dit heeft mijn konijn een keer van verstopping gered. Het slijm hecht zich namelijk aan de darmen en zorgt voor een betere doorstroming.

Lijnzaad voeren zonder het met kokend water te overgieten heeft geen nut, het slijm wordt dan niet geproduceerd. Kokend water is verplicht, er zit een giftige stof in lijnzaad (blauwzuur geloof ik) die eruit verdampt zodra je er kokend water overheen giet.

Mijn vorige konijn was ontzettend mager, ze kreeg voer voor een konijn van 5 kg, maar binnen een maand was ze van 1,5 naar 1,4 kg gegaan. Ik voerde haar: SS aangevuld met erwtenvlokken, verse peterselie, een hele witlof, banaan en appel (zit veel suiker in), dagelijks een halve plak gedroogd brood.

Verder gaf ik haar regelmatig hooithee (afgekoeld) ipv water te drinken.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .