Ga naar inhoud

Er wordt gezegd; konijnen kunnen niet spugen. Volgens mij wel?


Mice

Aanbevolen berichten

Ik lees hier dat konijnen niet kunnen spugen/overgeven. Naar mijn weten wel.

:$:yes: Mijn konijn heeft al twee keer overgegeven, en dan ook echt braaksel, geel met stukjes en een beetje dikkig, een soort papje. (groen, bruin, rood)

Het was geen urine, ze heeft het echt gespuugd. Het is al wel een paar jaar geleden hoor, maar is het niet gewoon zo dat een konijn wél kan spugen? Waarom zou het niet kunnen? Alle dieren kunnen toch spugen?

:bounce:

Groetjes,

Mice

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook maar goed dat een konijn niet kan spugen.. Als een konijn dit wel zou kunnen, zou het bij een griepje sterven omdat het konijn zijn eten eruit gooit en binnen 24 uur de darmen stil komen te liggen..

Er is ook een andere kant van de munt.. Wanneer er te veel dwangvoeding gegeven wordt, kan het konijn een maag overvulling krijgen..

Kan het niet zijn dat je konijn iets in zijn mond had wat hij niet luste en dat er half gemalen uit gooide? Dan zit het namelijk niet in de maag.

Of heb je het misschien toch niet duidelijk gezien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het was een jaar of twee geleden, ze liep los, en ze ging in een hoekje zitten. Ik hoorde een vreemd geluidje, en toen lag dat papje daar. Ik kon dus niet zien wat er gebeurde, maar van achter leek het niet te komen. Mijn vader zei; Oh,Snoetje heeft gespuugd! Dus vandaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan zal et zijn zoals Nicky_the vertelde waarschijnlijk. Zoals Dollie al aanhaalde kan een konijn niet spugen door de manier zijn lichaam is opgebouwd.

Er zit bij konijnen geen duidelijke spierlaag in hun maagwand, de maag kan dus niet krachtig genoeg samentrekken om de inhoud naar buiten te gooien.

Daar zelf op door denkend zou een konijn misschien wel in staat zijn iets wat de maag nog niet bereikt heeft nog naar buiten te werken, dat weet ik niet maar dat zou misschien nog een mogelijkheid zijn.

aangepast door Saf
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad in mijn studie diergeneeskunde net vorige week gezien tijdens orgaananatomie dat paarden & konijnen anatomisch gezien niet in staat te zijn om hun maaginhoud via de mond uit te storten omdat ze een te sterke cardiasfinkter hebben (ringspierlaag aan de bovenzijde van de maag ) Dit is ook de reden dat zowel bij het konijn als bij het paard gasvorming in de darmen/maag zo gevaarlijk is, het kan er enkel uit langs de achterkant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dat is nog eens wetenschappelijk onderbouwd!

Maar ik werd eerder dit jaar op mijn werk gebeld door mijn vriend met de mededeling dat Saar aan het overgeven was.

Er kwam een bruin-groene drab uit haar neus/bekje.

Eerder is dit gebeurd met heldere vloeistof, later nog eens met weer die bruinige vloeistof. Nader onderzoek wees uit dat daar vezels van brokjes in zaten.

Hoe ze het gedaan heeft weet ik niet, maar ik vermoed dat er een brokje niet goed gekauwd was (haar kiezen zijn niet normaal) en dat het in de luchtpijp terecht is gekomen. Ze begint dan te niezen en te rochelen, krijgt het vreselijk benauwd en dan komt dat spul eruit, met grote hoeveelheden slijm.

Het is nu zo'n 4 keer gebeurd. Ik hoop dat het over is nu haar kiezen geslepen zijn (vorige week).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dat is nog eens wetenschappelijk onderbouwd!

Maar ik werd eerder dit jaar op mijn werk gebeld door mijn vriend met de mededeling dat Saar aan het overgeven was.

Er kwam een bruin-groene drab uit haar neus/bekje.

Eerder is dit gebeurd met heldere vloeistof, later nog eens met weer die bruinige vloeistof. Nader onderzoek wees uit dat daar vezels van brokjes in zaten.

Hoe ze het gedaan heeft weet ik niet, maar ik vermoed dat er een brokje niet goed gekauwd was (haar kiezen zijn niet normaal) en dat het in de luchtpijp terecht is gekomen. Ze begint dan te niezen en te rochelen, krijgt het vreselijk benauwd en dan komt dat spul eruit, met grote hoeveelheden slijm.

Het is nu zo'n 4 keer gebeurd. Ik hoop dat het over is nu haar kiezen geslepen zijn (vorige week).

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Een verslikking. Het kan ook zo zijn dat er door een verslikking een ontsteking ontstaat in de longen en/of neus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad in mijn studie diergeneeskunde net vorige week gezien tijdens orgaananatomie dat paarden & konijnen anatomisch gezien niet in staat te zijn om hun maaginhoud via de mond uit te storten omdat ze een te sterke cardiasfinkter hebben (ringspierlaag aan de bovenzijde van de maag ) Dit is ook de reden dat zowel bij het konijn als bij het paard gasvorming in de darmen/maag zo gevaarlijk is, het kan er enkel uit langs de achterkant.

Maar bedoel je dat het paard en het konijn in die zin hetzelfde gebouwd zijn? Hoe zit dat precies? Dacht dat ik wel eens gelezen had dat paarden inderdaad niet kunnen braken vanwege spieren die bovenaan de maag zitten, konijnen niet omdat spieren om de maag samen te laten trekken (zoals Sef zgt) niet hebben. Of hebben konijnen die spieren die paarden hebbe ook?

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar bedoel je dat het paard en het konijn in die zin hetzelfde gebouwd zijn? Hoe zit dat precies? Dacht dat ik wel eens gelezen had dat paarden inderdaad niet kunnen braken vanwege spieren die bovenaan de maag zitten, konijnen niet omdat spieren om de maag samen te laten trekken (zoals Sef zgt) niet hebben. Of hebben konijnen die spieren die paarden hebbe ook?

Ja ik heb enkel nog maar gezien dat het voorste deel van de maag (het cardia, meer bepaald de plaats waar de slokdarm in de maag uitmondt) een ringspierlaag, de cardiasfinkter, omvat die de maag als het ware laat opengaan om voedsel in de maag te laten komen, deze spierlaag zou ook weer open moeten als voedsel van de maag weer uit de mond zou moeten komen als men moet braken, deze ringspier is veel te sterk bij paard & konijn dus zij kunnen niet braken omdat deze spier niet goed kan relaxeren. Dit is sowieso bij het paard het geval! En bij het konijn volgens mijn cursus dus ook.

Dat een konijn niet de spieren zou hebben om de maag te laten contraheren, kan ik je nog niet verder mee helpen, sorry ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb enkel nog maar gezien dat het voorste deel van de maag (het cardia, meer bepaald de plaats waar de slokdarm in de maag uitmondt) een ringspierlaag, de cardiasfinkter, omvat die de maag als het ware laat opengaan om voedsel in de maag te laten komen, deze spierlaag zou ook weer open moeten als voedsel van de maag weer uit de mond zou moeten komen als men moet braken, deze ringspier is veel te sterk bij paard & konijn dus zij kunnen niet braken omdat deze spier niet goed kan relaxeren. Dit is sowieso bij het paard het geval! En bij het konijn volgens mijn cursus dus ook.

Dat een konijn niet de spieren zou hebben om de maag te laten contraheren, kan ik je nog niet verder mee helpen, sorry ^^

Je kan altijd je prof eens een berichtje sturen, ben nu wel erg benieuwd! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb enkel nog maar gezien dat het voorste deel van de maag (het cardia, meer bepaald de plaats waar de slokdarm in de maag uitmondt) een ringspierlaag, de cardiasfinkter, omvat die de maag als het ware laat opengaan om voedsel in de maag te laten komen, deze spierlaag zou ook weer open moeten als voedsel van de maag weer uit de mond zou moeten komen als men moet braken, deze ringspier is veel te sterk bij paard & konijn dus zij kunnen niet braken omdat deze spier niet goed kan relaxeren. Dit is sowieso bij het paard het geval! En bij het konijn volgens mijn cursus dus ook.

Dat een konijn niet de spieren zou hebben om de maag te laten contraheren, kan ik je nog niet verder mee helpen, sorry ^^

Okee was daar wel benieuwd naar want lees er verschillende dingen over. Wat jij zegt en dit:

http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/index.php?content=242

(Laatste stukje staat wat over konijnen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het bij konijnen allebei wel het geval.

Als ze namelijk die ene spier met die moeilijke naam niet hebben, hebben ze ook gen spieren nodig om de maag samen te trekken toch?

Maar ik ben ook benieuwd. Altijd leuk om niet-nuttige weetjes te weten. (Voor mij niet nuttig dan.)

Ja maar dan klopt wat op de paardensite staat niet toch? Die zegt dat het bij konijnen anders werkt.

Vind het idd leuk om te weten. Belangrijkste om te weten is dat ze niet kunnen braken maar waarom is ook altijd wel interessant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .