Ga naar inhoud

schrikken voor zot rennen en voor dood neervallen wat is dat?


mayjune

Aanbevolen berichten

Vanavond toen ik Flor en Floor ging eten geven schrok Floor plots (heb geen idee waarvan en Flor bleef ook gewoon eten) ze ging keihard rondrennen vloog overal in op en tegen en dan viel ze plots neer in de ren en begon te schudden.

Ze bleef dan zijdelings liggen en net of ze dood was compleet bewegingsloos. Wel maar enkele seconden en dan bewoog haar hoofd en oren. Maar de rest van haar lijfje bleef bewegingsloos dan een paar minuutjes later enkel nog een lamme achterhand en ik ben ze dan voorzichtig gaan optillen (wou ze geen extra schrik aanjagen want ze haat gepakt worden) en ze was helemaal slap. Ik heb ze dan neergezet en toen bleef haar achterpoten hangen maar weer enkele minuten later liep ze gewoon verder ik heb haar dan terug eten gegeven (Flor had ondertussen bijna alles op) en ze at en deed verder heel gewoon.

alles samen heeft het misschien 5 à 10 minuten geduurd. Het si nu enkele uren geleden en ik merk niks aan haar verder.

iemand een idee wat het geweest is want het zag er heel akelig uit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar dacht ik ook aan epilepsie, er was niks om van te schrikken en zo rennen als ze deed dat was niet normaal. Ze vloog echt overal tegen, dacht dat ze iets gebroken had toen ze bleef liggen. Maar kan best dat ze plots hevige pijn kreeg ofzo dat ze daarvan schrok, alleen het was dus heel kort en er is nu totaal niks meer aan te merken.

En ook dat schudden toen ze neerviel en dan zo slap toen ik ze opnam, echt niet normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee vandaag niks te merken, nu het zijn buitenkonijnen dus ik zie niet alles...

ze merkt er zelf wel precies helemaal niks van en pijn zal ze niet gevoeld hebben want 1 min na de aanval at ze zo gulzig als altijd. Als ze het niet te vaak krijgt, geen pijn heeft en zich niet gaat verwonden met het rondcrossen ga ik haar verder ook met rust laten (niet naar de DA voor medicatie want dat toedienen zou een ramp zijn voor haar) dus duimen jullie mee dat het eenmalig was?

Heb wel al gelezen dat konijntjes met epilepsie niet oud worden :no:

aangepast door mayjune
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een konijn met epilepsie gehad en moet eerlijk zeggen dat wat je schrijft er inderdaad wel op lijkt. (Alleen had Hannes de heerlijke gewoonte om om haar as te gaan tollen en daarna helemaal uitgeput te blijven liggen). Konijntjes met epilepsie kunnen er inderdaad in blijven maar Hannes is toch nog 4 jaar geworden (was trouwens een doorgefokt konijn dat werkelijk 3x zo groot en zwaar werd dan een dwerghangoor zou moeten zijn). Ik zou het goed in de gaten houden en mocht het nog een keer gebeuren toch naar de DA te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Epilepsie bij leucisme is beschreven als een bekend fenomeen. Echter niet alle blauwogen dragen dit met zich mee. Om uit te sluiten dat er een andere oorzaak is zou ik toch eens een konijnkundige da om advies vragen. Wij kunnen je alleen bij staan maar zijn geen artsen.

UIt eigen onderzoek:

Epilepsie veroorzaakt door leucisme ontwikkeld zich vaak net na het bereiken van de geslachtsrijpheid of aan het eind van de "puberteit". Dieren kunnen hierbij anstiger reageren, karakter verandering ondergaan en agressie ontwikkelen.

De oorzaak is een vrij complex verhaal waarvan wetenschappelijk weinig basis is. Verondersteld wordt dat bij de ontwikkeling van de neuralelijst (ruggewervel) het transport van de kleurcellen door een defect niet goed op de juiste plek aankomen. De kleurcellen geven niet alleen kleur aan het haar maar ook het oor heeft dit nodig, denk hierbij aan witte dove katten. Gezien het transport via de neurale lijst loopt, voorloper van het zenuwstelsel en ruggewervel, is het mogelijk dat deze door het gemis van een normale kleurontwikkeling kortsluiting kan geven of dat er erfelijke variatie is op het leucistische of vienna gen die de storing geeft. Dit laatste lijkt mij eerder omdat bij een gedegen fok in het verleden dit bij bepaalde rassen is weg gefokt. Dit is in Jip en Janneke taal.

Zelf heb ik witte dieren met blauwe ogen gehad die beide epilepsie hebben ontwikkeld. Er volgde voor een aanval vaak een vluchtreactie en bij aanraking ging het mis. Hiernaast heb ik witte blauw ogen die nergens last van hadden en hebben.

Niet gezegt dat jouw nijn dit heeft, ik zou echt even een afspraak maken bij de da.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het deed mij inderdaad ook aan epilepsie denken. Elk levend wezen kan aan epilepsie overlijden, maar ze kunnen er ook oud mee worden. Dit hangt volledig van de soort epilepsie af.

Ik weet niet of er voor konijnen medicijnen zijn, maar voor de hond en mens zijn die er wel. Standaard medicijnen geven, scheelt vaak al een hoop. Soms hoeven er alleen medicijnen toegediend te worden op het moment van een aanval. Soms is beiden noodzakelijk.

Epilepsie is zeer breed en kan verschillende oorzaken hebben. Vaak wordt de oorzaak niet gevonden. 1 van de oorzaken kan een geboren hersenafwijking zijn. Dit hoeft zich niet tijdens de zwangerschap en/of direct na de geboorte te uiten. Het kan ook op latere leeftijd spontaan ontstaan.

Behalve te kijken naar medicijnen en/of ondersteunende kruiden, is het belangrijk om te zorgen dat alle punten en hoeken weggewerkt zijn, zodat als ze er tegen aan komt, ze zichzelf zo min mogelijk verwont.

Ik zelf heb geen ervaring met epilepsie en specifieke kruiden. Wel weet ik dat bepaalde voedingen van invloed zijn op de aanvallen, maar dat weet ik dan over mensen.

Als je konijn standaard medicijnen nodig heeft, dan kunnen deze het beste op vaste tijden ingegeven worden. Als dit op wisselende tijden gebeurd, is het gehalte medicijn in het bloed niet constant en kunnen er alsnog (veel) aanvallen uitgelokt worden. Al is het met medicijnen ook niet altijd onder controle te krijgen.

Verder is het bij epilepsie belangrijk om zo min mogelijk stress en zo veel mogelijk rust te hebben. Stress en drukte kunnen namelijk een trigger zijn voor een aanval. Ook kunnen lichtflitsen en harde geluiden een trigger zijn. Zo zijn er nog wel meer triggers. Welke soort trigger de aanval veroorzaakt is ook weer zeer verschillend.

Sterkte hiermee.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Boefje als je een wit blauw oog wilt kun je dat gerust doen, de kans is vrij klein als je een ras kiest met deze kleur bij een fokker. De kans is groter dat ze het niet hebben dan wel. Een echte fokker zal nooit fokken met epi in de stam. Ik heb nu 10 WBO nijnen en die hebben geen epi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nog toe heb ik niks meer waargenomen. Probleem is natuurlijk wel dat ze buiten zitten. En idd Floor is heel schrikachtig de kat die naar het hok loopt het hondje van de buren en ze reageert, Flor is veel kalmer en hij gaat dan zelfs heel lief tussen haar en de kat zitten. Maar ik weet echt niet hoe ik ze daarvoor kan beschermen. Hun hokken en rennen alles is compleet overdekt overal zit stevig gaas er kan geen enkel dier bij hen en Flor weet dit Floor echter niet ze is gewoon veel schrikachtiger dan Flor hij zit rustig veilig achter zijn gaas en laat kat maar doen.

Als ze nog een aanval krijgt laat ik verdere onderzoeken doen, maar dan er zijn idd medicijnen die kunnen maar die zijn niet speficiek voor konijnen en dan is het zoeken ze is heel erg licht doordat ze zo klein is en dan is de dosis best moelijk en het is dagelijks toedienen en op dit moment vind ik dat nog niet nodig het zoeken naar de dosis is ook problematisch en als de aanvallen niet terugkeren wil ik daar niet aan beginnen en ook het toedienen is dagelijks ze is haar vrijheid gewoon en die laat zich heus niet pakken (kammen dagelijks bij het verharen ging ook niet na 2x kwam mevrouw niet ook niet voor SS gewoon niet en ik kan niet overal aan hun in hun uitgebreid verblijf en om ze nu kleiner te gaan zetten nee dat doe ik nu liever niet als ze echt aanvallen blijft ontwikkelen ja ok dan moet ze aan de medicatie en dan zal hun verblijf verkleind moeten.

Ik heb bovendien de fokker op de hoogte gebracht en moet nog alle gegevens van Floor doorgeven zodat ze verder kan bekijken bij haar het is de eerste x dat ze bericht kreeg van één van haar konijntjes met epi dus ja voor haar ook geen prettig bericht natuurlijk.

Ik ga het natuurlijk wel in de gaten houden en als het een terugkerend probleem wordt zal de afweging doorslaan naar medicatie het is een beetje kiezen tussen 2 slechte dingen en voor nu hou ik het nog even op niet behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het nog maar 1x gezien hebt, geef ik je gelijk. Ik zou dan ook niet met medicijnen starten. Anti epileptica's zijn heftige medicijnen. Je konijn zal er ook suf van worden.

Tegen de onrust zou je kamille kunnen geven. Dit werkt hier erg goed. Je kunt verse kamille (plant) geven, gedroogde kamille of kamille kruidenhooi. Wellicht zit er in de kamille kruiden hooi nog net iets te weinig kamille.

Tot nog toe heb ik niks meer waargenomen. Probleem is natuurlijk wel dat ze buiten zitten. En idd Floor is heel schrikachtig de kat die naar het hok loopt het hondje van de buren en ze reageert, Flor is veel kalmer en hij gaat dan zelfs heel lief tussen haar en de kat zitten. Maar ik weet echt niet hoe ik ze daarvoor kan beschermen. Hun hokken en rennen alles is compleet overdekt overal zit stevig gaas er kan geen enkel dier bij hen en Flor weet dit Floor echter niet ze is gewoon veel schrikachtiger dan Flor hij zit rustig veilig achter zijn gaas en laat kat maar doen.

Als ze nog een aanval krijgt laat ik verdere onderzoeken doen, maar dan er zijn idd medicijnen die kunnen maar die zijn niet speficiek voor konijnen en dan is het zoeken ze is heel erg licht doordat ze zo klein is en dan is de dosis best moelijk en het is dagelijks toedienen en op dit moment vind ik dat nog niet nodig het zoeken naar de dosis is ook problematisch en als de aanvallen niet terugkeren wil ik daar niet aan beginnen en ook het toedienen is dagelijks ze is haar vrijheid gewoon en die laat zich heus niet pakken (kammen dagelijks bij het verharen ging ook niet na 2x kwam mevrouw niet ook niet voor SS gewoon niet en ik kan niet overal aan hun in hun uitgebreid verblijf en om ze nu kleiner te gaan zetten nee dat doe ik nu liever niet als ze echt aanvallen blijft ontwikkelen ja ok dan moet ze aan de medicatie en dan zal hun verblijf verkleind moeten.

Ik heb bovendien de fokker op de hoogte gebracht en moet nog alle gegevens van Floor doorgeven zodat ze verder kan bekijken bij haar het is de eerste x dat ze bericht kreeg van één van haar konijntjes met epi dus ja voor haar ook geen prettig bericht natuurlijk.

Ik ga het natuurlijk wel in de gaten houden en als het een terugkerend probleem wordt zal de afweging doorslaan naar medicatie het is een beetje kiezen tussen 2 slechte dingen en voor nu hou ik het nog even op niet behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon puur natuur gedroogde kamille, zonder toevoegingen. Ik kom zelf nooit in speciale natuurwinkels, dus heb geen idee wat ze verkopen en tegen welke prijs. Op internet kun je het bijv bij caviakruiden.nl kopen.

In de zomer groeit het bij mijn ouders en geef ik dus verse kamille. Voor mezelf maak ik daar inderdaad kamille thee van als ik verkouden ben.. Of stoomwater met kamille..

Hier zijn ze er ook nog eens dol op. Als ik het ergens in verstop, slopen ze alles om bij die kamille te kunnen komen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meloen als ik vragen mag hoe is het met jouw konijnen met epilepsie gegaan, zijn ze oud (geworden) zitten ze binnen of buiten...

Deze 2 waren broer en zus, de aanval frequentie was zeer hoog en ontwikkeld in een korte periode. Bij het voeren, als de kat voorbij liep, een ander konijn begon te stampen etc. De dieren waren erg ongelukkig en echt ziek. Het leven vond ik in hun geval een lijden. Samen de da besloten voor een afscheid en rust voor de diertjes. De ram zat alleen buiten en de voedster gekoppeld ook buiten.

Geen leuk verhaal voor jouw maar je weet nog steeds niet wat de oorzaak is. Kan het geen ec of oorontsteking zijn, ik noem maar iets. Je hebt juist gehandeld door de fokker te berichten. Houd ons op de hoogte.

Mocht je het weer zien, raak dan het dier niet aan dit kan de aanval verlengen of weer terug vallen in de aanval. Alleen bij een vreemde lichaamshouding of gevaarlijke plek even goed leggen.

In het algemeen is 1 epileptische aanval nog geen epilepsie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .