Ga naar inhoud

150g groenten?!


Mysci

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik was net eens aan het lezen over het voeren van groenten en las dat een konijn van 1,5kg 150g groenten per dag mag! Voor mijn gevoel is dat ontzettend veel...

Mijn Nijn is nu een maand of 6 en krijgt vanaf dat ik hem had per dag een worteltje (kleintje) en af en toe basilicum (en wat er verder voor handen is) maar allemaal in zeer beperkte mate.

Ik heb namelijk ook op verschillende plekken gelezen dat NHD niet zo goed tegen groenvoer kunnen.

Nu is mijn vraag dus of ik mijn Nijn tekort doe aan groenten? Het gaat namelijk een beetje tegen mijn gevoel in om hem heel veel te geven.... (uiteraard zou ik dan rustig moeten opbouwen, dat weet ik)

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het inderdaad ook al vaak gelezen, hetzelfde over gras bij NHD. Ik heb zelf een NHD en die kan perfect tegen groente en gras (onbeperkt). Groente heb ik ook helemaal niet krampachtig opgebouwd, zoals hier vaak geadviseerd wordt. Gras al helemaal niet. Bij het koppelen heeft ze al een hele zooi gras gemaaid ;)

Ik voer ze trouwens gewoon een hoeveelheid, heb dat nooit op de weegschaal gezet :) Ik zou wel de voorkeur geven aan andere groente dan wortel, in verband met het suikergehalte van wortel. Hier delen ze samen een worteltje 's avonds en krijgen daarnaast een groenteschotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doerak (NHD) krijgt hier iedere avond een halve winterwortel, een halve witlofstronk en 4 tot 5 bladen andijvie.

Later op de avond krijgt hij ook nog een bakje met peterselie, selderij, basilicum, tijm, munt en koriander.Alles is schoon op als ik 's ochtends zijn voerbakje met SS vul. Het enige wat nog wel eens blijft liggen zijn de ' witte groene' stengels van de andijvie. Daar is ie minder gek op, het blad van de andijvie vind je niet terug. Daarnaast gaat er ook nog hooi in, sinds het in een grasmandje gegeven wordt.

Denk dat de hoeveelheid groen afhankelijk is van de gevoeligheid van maag/darmen van je konijn in combinatie met het andere voer wat je hem geeft en het tempo waarin je de hoeveelheid opbouwt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doerak was bij de fokker al gewend heel veel groenvoer te krijgen, dus dat scheelde.

Qua biks kreeg hij een tomatenpuree blikje vol voor de hele dag en natuurlijk hooi.

De DA vond hem tijdens de entdagen in perfecte conditie...niet te dik en niet te dun, maar mooi rank en slank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen idee hoeveel gram ik ze geef. maar per 2 konijnen krijgen ze een bakje vol. een bakje bij mij is een ronde quicheschaal van 20 cm doorsnede en zo'n 4 cm hoog. deze gaat helemaal vol.

bovendien zijn het hier super eters!

ze krijgen alles: witlof - broccoli - bloemkool maar niet zoveel wit - wortel - spruiten - andijvie - radijs - paprika -

maar ook: komkommer - tomaat - appel - mandarijn en ze hebben geen last van diarree!

en ik ben ook zuinig met de brokjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .