Ga naar inhoud

Problemen met de oortjes.


Fleurtje1985

Aanbevolen berichten

Beste BB-ers,

Ik heb een vraagje. Vorige week ben ik naar de DA geweest voor de reguliere vaccinaties. Toen heb ik kenbaar gemaakt dat mijn Fleur ernstig aan haar oortjes krabt.

Ze heeft in het verleden al meerdere malen Stronghold kitten meegekregen, en idd dan was het een tijdje weg.

Nu lijkt het weer terug, en krijg ik voor haar weer een pipetje mee.

Ze heeft geen kale plekken, maar toen ik haar net optilde leek het wel of ze wat oorsmeer (gewoon wit) in klontjes had zitten. De vraag is of dat dat gewoon is. Mijn ram heb ik ook gecontroleerd. Maar hij heeft niet van de smeerseltjes in zijn oren.

Ze krabt alleen als een malle, aan een van de oortjes. Ik ben er helemaal stresserig over, want als ik zoek op oortjes en konijn krijg ik:

- mijt

- schimmel

- ooronsteking

maar elke keer als ik haar behandel met stronghold lijkt het weg te gaan :s voor zeker 2 maanden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn weten moet een oor van een konijn altijd schoon zijn. Ik check ze hier regelmatig maar zie nooit wat zitten. Het zou kunnen dat ze bijvoorbeeld last van oormijt heeft. En dan werkt stronghold wel maar ze zeggen vaak dat je dat nog een keer moet herhalen na 4 weken.

Misschien kan je eens goed laten kijken naar het oor wat er nou precies in zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moet de dierenarts het wel kunnen zien als ze/hij wat van dat smeer onder de microscoop legt. Dan weet je wat het precies is. Want om nou steeds te herhalen.. dat Stronghold is niet goedkoop ;) En misschien wordt hetgene waar ze last van heeft, er op den duur wel resistent tegen.

Geef je ook wel de goede hoeveelheid? Ik krijg ze, geloof ik, vaak voor hondjes mee als ik het ophaal.

Het is een lastige berekening maar het is wel goed uit te rekenen hoeveel je precies moet hebben. Want bij honden is het geconcentreerder. Is wel even iets om goed op te letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn nijnen zijn beide 17500-1800 gram, dus krijgen idd die roze voor kittens en puppies. Ik heb besloten het deze behandeling nog te doen, omdat het voorheen ook effect had. Mocht het dan NOGMAALS terug komen dan wil ik het verder onderzoeken....

Na toedienen reinig ik altijd alles grondig met schoonmaakazijn + kleedjes / kussen in de wasmachine... maar bedenk met opeens dat ik op de manege ook wel eens honden of paarden aai en dan thuis kom en mijn nijnen me gelijk tegemoet komen....

Daarnaast heb ik een aanvullend middel gekregen van de DA naast de stonghold.

Iverquantel Drops. Dit zijn orale druppels (dus toedienen met een spuitje). Na 10 dagen moet ik het nogmaals herhalen.

Ik heb alleen nog nooit iemand op het forum hier over gehoord? Enkel over Stronghold (maar goed dat het ik ook al meerdere keren gehanteerd!).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik ook wel eens gehad voor een preventieve ontworming. (dit werkt dan niet tegen pinwormen enzo maar wel voor de gewone andere wormen) Maar kan goed zijn dat dat van binnenuit dan ook een werking heeft op evt mijten enzo.

Ik schop altijd m'n kleren uit als ik ergens ben geweest wat ik niet vertrouw tegenover m'n konijnen ;) Ik weet niet of het veel uitmaakt, maar voor m'n gevoel dan wel :D

aangepast door Domino
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je hier niet bij helpen.

Ik weet dat je een goede DA hebt, van jouw verhalen. Die weet heus waarover hij/zij het heeft.

Wat betreft na het paardrijden, mssn gewoon snel onder de douche springen, mijn nijnsels zijn ook altijd enorm geintresseerd in die vreemde geurtjes(douch altijd bij mn ouders na het paardrijden) maar gezien ze daar nu zitten snuffelen ze dan ook aan mn sokken (he bah!) maar mssn eerst maar even douchen dan? Ik heb geen idee of het probleem daar vandaan kan komen hoor, maar extra voorzorgsmaatregel kan nooit kwaad toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Witte klontjes ? Bedoel je van die kleine bolletjes ?

Voel is even of het oor warm is bij de 'aanhechting' aan de kop, en knijp daar ook is. Misschien is dat witte wat je ziet pus en heeft ie een abces in zijn oor. Mijn konijn Geordie krabde zich ook steeds in zijn rechter oor en er bleek pus en een abces in te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag ALLES schoongemaakt, wasmachine aangeknald enzovoort...

Fleur daarna op tafel gezet met volle bak aan licht, en ja hoor: de oortjes trokken langszaam vol met witte stippen... Toen Ollie op tafel gezet: hetzelfde beeld!

Gelijk de stronghold in de nekjes gedaan, en nu 19 november herhalen.

Het kan niet anders dan dat het mijt is....

Ik begrijp alleen niet waarom het zo vaak terug komt, misschien door hangoren? Ik heb namelijk vernomen dat honden met hangende oren ook vaker last hebben van dergelijke klachten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp alleen niet waarom het zo vaak terug komt, misschien door hangoren? Ik heb namelijk vernomen dat honden met hangende oren ook vaker last hebben van dergelijke klachten!

Kodi heeft in de 10 jaar dat hij bij me is geweest slechts 1 keer mijt gehad. Dat is vermoedelijk uit een pak houtrullen (zaagsel) meegekomen. Direct de laatste keer geweest dat ik dat dus gebruikte en daarna overgestapt naar de kattekorrels. Kootje heeft nooit meer mijt gehad....en dat was toch echt een hangoortje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan via hooi mee komen, enzovoort...

Zeker als je nijn erg vatbaar is voor dat soort zaken loop je de kans dit veelvuldig te moeten behandelen.

Vandaag krabt ze overigens al iets minder aan haar oor, maar zo snel zal het wel niet werken.

Die witte stippen en witte bolletjes... Brrrrrr, krijg er nog de rillingen van. Al is het natuurlijk relatief gezien über klein :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je eens voor de gein je matras eens stofzuigen en dan je 'vangst' op een donkere handdoek of kussensloop bekijken....

Ik durf te wedden dat je geen oog meer dicht doet 's nachts :he:

Daarom moet je toch ook altijd je dekens open leggen? Dan gaan de huisstofmijten dood, omdat het te koud voor ze is. Heb ik mij altijd laten vertellen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .