Ga naar inhoud

wat heeft Yasmine nu toch?


Esjes

Aanbevolen berichten

Dit voorjaar al merkten we op dat Yasmine geregeld niest, en af en toe zagen we snot. Toen heeft ze een kuurtje Baytril gehad, en het leek over. Echter na een tijdje kwam het terug (in juni) toen hebben we van de DA 2 soorten AB meegekregen, omdat ze daar al veel succes mee gehad heeft bij snot, de meeste konijntjes geraken er zo van af. Baytril + doxoral aqua drops. Na een lange periode (weet niet precies meer hoe lang, maar toch wel een hele tijd) leek het weer beter, en werd de behandeling stopgezet. Nadien had ze last van een platte stoelgang. De DA heeft dit zelf getest, geen cocc. Toen heb ik rodikolan over haar eten gedruppeld (ze at het mooi op).

Sinds 2 weken geleden terug hetzelfde: niezen en een platte stoelgang. Op een van de zeldzame momenten heb ik een heel klein beetje snot kunnen opvangen (meestal maakt ze zich meteen schoon, nog voor je kan zien of er iets aan haar neusje hangt) Er werd snot en een staaltje van haar mest opgestuurd naar het labo. Uit het snot is gebleken dat de bacterie die erin zit gevoelig is aan oa. baytrill (ook peninceline enz. maar dit mag je niet aan konijnen geven) Dus geef ik terug baytrill. Uit haar meststaal is niets gebleken, hiervoor geef ik nu terug rodikolan. Beiden geef ik nu anderhalve week, en daarnet had Yasmine weer een enorme niesbui van ong. 2 min.

Wat kan het toch zijn? Ik begin te denken in de richting van een allergie? Kan dit bij konijnen? En wat dan met haar mest?

Ze is heel levendig, loopt van me weg als ik met medicatie kom maar draait iets later weer rond m'n voeten voor eten. Ze eet goed. Ik moet wel bekennen dat ik niet weet hoe het met drinken zit, ze zit in een groep van 3 en ik zie wel dat er gedronken is maar ik zie niet wie.

Ze krijgen de hele dag door hooi. 's ochtends krijgen ze groenten (geef ondertussen ook weer iets minder ivm de stoelgang) en 's avonds krijgen ze SS biks. (ook iets geminderd de laatste tijd om het hooi eten te stimuleren) Hooi eet ze overigens ook goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, volgende week ga ik wel terug naar de DA hoor, en aangezien ik hier echt geen andere konijnkundige DA in de buurt weet kan ik ook geen second opinion vragen aan een andere DA. Verder heb ik wel alle vertrouwen in mijn DA, maar toch wil ik even informeren of iemand een idee heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als uit labotesten gebleken is dat Baytril het juiste AB is, begin je je bijna af te vragen of je wel de juiste dosering geeft.

Bij een onderdosering heb je grote kans dat er resistentie optreedt en je idd geen verbetering ziet.

Euhm... en ivm met de rodikolan. Tja, ik ben persoonlijk niet zo de spreken over dat product. Ik zeg absoluut niet dat het schadelijk is, is het zeker niet. Maar effect heb ik er ook nog nooit van gezien. Het is zo iets algemeen voor alle knaagdieren, dat eigenlijk ook niet echt een geneesmiddel is.

Ik vind persoonlijk de samenstelling van het product niet zo 'indrukwekkend' buiten wat oliën en dergelijke, zit er enkel nog een gist in. Geen enkel onderzoek heeft aangetoon dat die gist echt een positief effect heeft op de darmwerking bij konijnen (bij vee wel).

Persoonlijk geef ik dan liever Protexin. Opzich ook nog omstreden en er zijn voor en tegenstanders. Maar daarbij merk ik zelf vaak wel effect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn je weer te zien zwarte pater!

Ze krijgt zeker geen onderdosering Baytrill, ze krijgt eigenlijk meer dan dan ze zou moeten hebben (op aanraden van de DA natuurlijk)

Ik heb het ook al aangehaald bij de DA: al enkele malen Baytrill moeten geven, en ik vroeg haar ook of Yasmine er nu niet resistent tegen is, maar het onderzoek van het snot 2 weken geleden wees dus uit dat de bacterie niet resistent is...

Ik heb heel veel zin om te stoppen met AB, ik vind het nu welletjes geweest, voor ons maar vooral voor Yasmine zelf... maar ik geef zowieso verder tot ik meer weet en tot ik de DA gesproken heb. Nu stoppen met AB zou immers anders kunnen uitdraaien dan bedoeld...

Die rodikolan, de DA zei dat het iets niet-schadelijk is, en eigenlijk geen geneesmiddel is, maar dat het geen kwaad kan. Het is omdat er niets uit de mest gebleken is uit het labo-onderzoek dat de DA geen echte geneesmiddelen geeft...

Ik zal die Protexin ook eens vernoemen aan de DA.

Ik heb een aantal mogelijke ziektes afgegaan, maar bij geen enkele passen haar symptomen. Ze is echt levendig en eet goed.

Geen evenwichtsstoornissen, geen scheef kopje, geen kopdraaien (enkel als ze niest zwaaien haar oortjes alle kanten uit), ze kruipt niet weg in een hoekje... Soms hoor ik wel een raar geluid uit de neusholte komen, ik vermoed het snot dat ik heel af en toe een klein beetje zie, maar op haar longen of luchtwegen is ook niets te horen...

aangepast door Esjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm...bizar.

Longen bij konijnen zijn erg moeilijk te beluisteren. Nou ja, het beluisteren zelf gaat wel. Maar het bovenste deel is moeilijk te beoordelen. Het komt wel voor dat een konijn toch een longontsteking heeft zonder dat deze hoorbaar is, maar dan verwacht je idd een ziek konijn.

Allergie bij konijnen komt voor, maar is eerder zeldzaam. Maar dan zou de kans klein zijn dat er een bacterie uit het labo-onderzoek komt.

Wat je zegt van die rodikolan, klopt.

Vond het zelf persoonlijk zonde van het geld (is niet zo goedkoop) als ik totaal geen werking zie en/of kan begrijpen.

Protexin komt gedeeltelijk op hetzelfde neer. Dat is namelijk ook niet echt een geneesmiddel. Maar gewoon een probiotica. In BE kunnen DA'en het niet altijd bestellen (het kan hoor, maar het is niet zo makkelijk als in NL), daarom bestel ik het zelf altijd via het internet.

Tja, de AB is ergens dubbel. Als er een bacterie zit, moet je die bestrijden. Maar AB heeft meestal ook niet zo'n positief effect op de darmen. Dus het één kan het ander wel in de hand werken.

Ik snap je neiging naar een second opinion. En eigenlijk is dat ook waar ik persoonlijk naar zou neigen.

Mss kan je DA contact opnemen met een collega om te overleggen?

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als je konijntje eenmaal Snot heeft kan het er niet van genezen..... Ik heb zelf ook een konijntje met Snot gehad. En het ging goed, maar zodra de weerstand minder werd, dan had hij er meer last van.....Ik zou zelf wel voorzichtig zijn met de AB. Alleen als je nijntje heel erg last heeft van Snot. Ik deed altijd Echinea Force door het drinkenswater om de weerstand op peil te houden.

Allergie zou best kunnen. Er zijn konijnen die wel allergisch kunnen reageren op (stoffig) hooi....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maandag kan ik niet tot bij de DA geraken, het zal iets voor dinsdag worden... Ik laat zeker iets weten!

@spirit: dat een konijntje niet van snot kan genezen klop (meestal) niet hoor. De meeste konijntjes genezen wel met een degelijke behandeling. Slechts enkele konijntjes hebben last van chronisch snot, en zij moeten er dus wel mee leven.

Het hooi dat ik nu heb is wel stoffig :erf: Sinds deze zomer ga ik het ergens halen waar ik tot nu toe heel tevreden over was! (Enkel die laatste baal nu...) Maar in het voorjaar toen ik nog ander hooi had, had Yasmine ook al last van niesbuien :bad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze had al plakpoep voor ik met de laatste AB-kuur begonnen ben ;) Ik denk dus niet dat het daaraan zal liggen. Ook zijn niet al haar keutels plat, en ik heb de indruk dat het aan het beteren is (of het komt door die rodikolan of niet durf ik niet zeggen)

Woensdag kan ik langs de DA en donderdag gaat de DA een scan nemen om te kijken of er niets in de neus zit of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .