Ga naar inhoud

wormen


Kelleke01

Aanbevolen berichten

iik heb in de keutels van mokka kleine wormpjes gezien, het zijn zoizo geen maden want hun hok was helemaal schoongemaakt en in de eerste keutels zag ik kleine witten sliertjes...

Wat kan ik geven tegen wormen, hoeveel en vooral hoe toedienen??

Kan ze namelijk moelijk oppakken:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de dosering verschillen DA van mening, maar panacur is wel het middel dat word geadviseerd bij wormpjes.

Pinworm ofwel passalarus ambiguus is waarschijnlijk de worm waar je het over hebt(een worm die vaker voorkomt bij konijnen) Om hier zeker van te zijn kun je onderzoek laten doen bij de DA naar wormpjes/eitjes in de keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf het altijd op een stukje oud bruin brood omdat Binky het ook niet lekker vond. Je kan ook pasta bestellen bijv. bij Bunnybin en dat schijnt lekkerder te zijn en dat kun je dan misschien op groenten doen??

Verder sluit ik me bij Cleo en Jackson aan. Ze zijn er vast nog wel. Vaak komen ze voor in de bd-keutels omdat ze daar wonen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wormpjes hebt gezien dan heeft je nijn wormpjes. Pinworm in net gelegde ontlasting is over het algemeen namelijk vrij duidelijk waar te nemen....ook al is het maar 1 wormpje. Helaas komen de wormpjes niet altijd mee met de ontlasting, doordat ze meestal in de blindedarm zitten. Als je je DA belt met de mededeling dat je nijn pinworm heeft kan hij je vast wel uitleg geven over wat te doen. Zou namelijk fijn zijn als je nijn niet mee hoeft.

Volgens mij had iemand hier ooit een filmpje neergezet van stof speelgoed, wat vochtig was en waar de wormpjes letterlijk uitkropen.

Ik kan je aanraden toch de panacure te doen, zeker als je zeker weet dat het de pinworm is. WPark raadt een 14 daagse kuur aan, sommige dierenartsen een 2-wekelijkse. Volgens mijn DA kon een 14 daagse kuur geen kwaad en heb ik destijds een 14 daagse kuur gedaan.

aangepast door Wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes er mee....en vergeet vooral niet de hokken goed te ontsmetten en zeer regelmatig de keutels te verwijderen.

Je hebt kans dat na het toedienen van de 1e (of 2e) dosering er ineens heel veel wormen (dood) in de ontlasting zitten.

Schrik daar maar niet van. Na vier dagen zou je echt geen worm meer moeten zien. De rest van de dagen is ivm herbesmetting en de cyclus van de worm.

aangepast door Wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geen nu al 3 dagen de ontworming, en doordat ze apart zitten door de castratie van mijn ram zie ik dat het enkel mijn voedster is die wormen heeft.. de ram heb ik ook ontwormt maar daar is niks te zien..

Nu heeft mijn dierenarts gezegd panacur 5 dagen geven en na 1 maand herhalen... ik ga het voor de zekerheid toch 14 dagen geven want overal lees ik 14dagen...

Ze zijn terug goed aan het bijkomen, maar mss gaf ik ookte weingi eten....

Nu krijgen ze smorgens SS, na de middag groenvoer en savonds een kleine portie SS en natuurlijk altijd vers hooi..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verstandig dat je toch 14 dagen gaat geven want met 5 dagen en dan na 1 maand herhalen heb je geen resultaat. Dan zit je zo weer met hetzelfde probleem. Het kan goed zijn hoor dat je voedster buikpijn o.i.d. heeft gehad en zich nu beter voelt. Wormpjes kunnen zelfs voor verstoppingen en gasaanvallen zorgen. Succes!!

ik geen nu al 3 dagen de ontworming, en doordat ze apart zitten door de castratie van mijn ram zie ik dat het enkel mijn voedster is die wormen heeft.. de ram heb ik ook ontwormt maar daar is niks te zien..

Nu heeft mijn dierenarts gezegd panacur 5 dagen geven en na 1 maand herhalen... ik ga het voor de zekerheid toch 14 dagen geven want overal lees ik 14dagen...

Ze zijn terug goed aan het bijkomen, maar mss gaf ik ookte weingi eten....

Nu krijgen ze smorgens SS, na de middag groenvoer en savonds een kleine portie SS en natuurlijk altijd vers hooi..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zie je wel geen wormpjes in de ontlasting van je ram, dat wil niet zeggen dat hij geen wormen heeft of krijgt.

Grote kans dat hij misschien al wel de eitjes heeft uit de ontlasting van je voedster. Daarom is het van belang beide nijnen te ontwormen. Anders blijven ze elkaar besmetten.

Volgens mij is de cyclus van de pinworm van ei naar worm minder dan 14 dagen. Daarom wordt er volgens mij een 14-daagse kuur aangeraden. Ieder eitje wat de dag van de panacure is opgegeten is dan uitgekomen tot worm en direct door de panacure bestreden, waardoor die worm geen nieuwe eieren meer kan leggen. Maar ik heb geen medicijnen gestudeerd en kan er dus valikant mis zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .